Re: bezzera bz10?

21
bobbee schreef:dat is wel heel jammer voor je van die 2e hands bz10! Weet je ook waarom hij het verkocht?
Ja ik vond het ook wel jammer, hij verkocht het omdat hij het veel te weinig gebruikte. En hij had het eerst voor 950 op 2dehands.be gezet maar omdat er de eerste dagen maar 1 iemand had toegehapt had hij het toestel al belooft aan iemand en tegen een prijs van 800. De verkoper was dus ook een beetje ontevreden.. Maar zoals hierboven gezegd ik bekijk het positief, iets nieuw dat daar in de keuken staat te blinken en waarvan je zeker weet dat er niets mis mee is, is ook wel leuk! :D
bezzera bz10- malkhöning vario home

22
Gefeliciteerd met je aankoop mrjapie...

Ik ben sinds vorige week de gelukkige eigenaar van een tweedehands Bezzera BZ10 en Compak K3 Touch ;) Mijn excuses om hem net voor je neus weg te kapen. Maar het was inderdaad een te mooie prijs om hem te laten staan, het zag er eventjes naar uit dat de molen het niet meer deed (was behoorlijk aangekoekt en ik heb flink wat werk gehad om die terug proper te krijgen) maar nu doet hij het terug prima...

(de verkoper verkocht de machine overigens omdat hij eigenlijk toch liever thee dronk :roll: - en hij was dus inderdaad nauwelijks gebruikt (en waarschijnlijk helaas ook nooit geblindfilterd))

Ben er nu een weekje mee zoet en het is inderdaad een fantastische machine, mooi afgewerkt, flink wat stoompower, snel op temperatuur, handige stoomkranen,... Als jij er evenveel plezier van hebt als ik van de mijne komt dat wel in orde. Maar nu beginnen de eerste vragen toch ook te komen (11bar of 9bar?), welke tamper gebruiken (die van Bezzera is niet echt geweldig vind ik persoonlijk),... dus ik blijf hier nog wel even hangen!

Succes ermee (en zit er niet mee... you win some, you loose some :D )
'Life begins after coffee...'

Bezzera BZ10 - Compak K3 Touch - Mini Gaggia - Handpresso - ...

'A common mistake that people make when trying to design completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools' - Douglas Adams

23
Ja, dat werkt wel wat lekkerder dan een Pavoni hè? Mooie set, goed dat het naar een liefhebber is gegaan!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
kassei schreef:Gefeliciteerd met je aankoop mrjapie...

Ik ben sinds vorige week de gelukkige eigenaar van een tweedehands Bezzera BZ10 en Compak K3 Touch ;) Mijn excuses om hem net voor je neus weg te kapen. Maar het was inderdaad een te mooie prijs om hem te laten staan, het zag er eventjes naar uit dat de molen het niet meer deed (was behoorlijk aangekoekt en ik heb flink wat werk gehad om die terug proper te krijgen) maar nu doet hij het terug prima...

(de verkoper verkocht de machine overigens omdat hij eigenlijk toch liever thee dronk :roll: - en hij was dus inderdaad nauwelijks gebruikt (en waarschijnlijk helaas ook nooit geblindfilterd))

Ben er nu een weekje mee zoet en het is inderdaad een fantastische machine, mooi afgewerkt, flink wat stoompower, snel op temperatuur, handige stoomkranen,... Als jij er evenveel plezier van hebt als ik van de mijne komt dat wel in orde. Maar nu beginnen de eerste vragen toch ook te komen (11bar of 9bar?), welke tamper gebruiken (die van Bezzera is niet echt geweldig vind ik persoonlijk),... dus ik blijf hier nog wel even hangen!

Leuk zo'n in your face-bericht. :lol:

En, ti's lose. Je riem zit loose ;)
Carpe diem, bitx!

25
kassei schreef:Gefeliciteerd met je aankoop mrjapie...

Haha leuk :D

Tja het leven is aan de snelle eh, en proficiat met je aankoop. :) Eigenlijk hoe meer mensen die bezzera's(bz10-07) kopen/hebben, hoe meer ervaringen we met elkaar kunnen delen. Ik zie alleen maar pro's behalve dan de 600 euro die men portefeuille rijker had kunnen zijn :mrgreen: :D

En ik ben me ervan bewust dat eens de set in de keuken staat het niet zal stoppen bij een goede espresso, we zullen altijd wel een beetje de perfectie willen nastreven, maar ik hoop toch dat deze set mij een 5-tal jaren zal tevreden houden :)

btw: als je je druk verlaagt, mag je altijd laten weten hoe dit jou bevalt ;)
bezzera bz10- malkhöning vario home

26
...we zullen altijd wel een beetje de perfectie willen nastreven...
Dat kan natuurlijk niet hè?! perfectie is absoluut, niet "een beetje" perfect ;) .

Heeft natuurlijk niets te maken met of je van je koffie geniet, of niet...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
Spironski schreef:Ja, dat werkt wel wat lekkerder dan een Pavoni hè? Mooie set, goed dat het naar een liefhebber is gegaan!
De restauratie van die Pavoni is niet helemaal lekker gegaan... na een tweedegraadsverbranding kreeg ik de toestemming van mijn vrouw om toch maar een nieuw of toch in ieder geval een beter toestel te kopen :D . De Pavoni zelf is hier op het forum terug verwisseld van eigenaar...
mrjapie schreef:Tja het leven is aan de snelle eh, en proficiat met je aankoop. :)
Goh snel? Ik heb een dik half jaar tweedehandssites afgeschuimd op zoek naar de perfecte tweedehandsmachine, ik vond er hier in België echter geen dus net toen ik besloten had om de BZ10 dan maar nieuw te kopen kruiste deze mijn pad... tja, dan twijfel je niet natuurlijk (heb alleen nu wel een molen op overschot)
mrjapie schreef:btw: als je je druk verlaagt, mag je altijd laten weten hoe dit jou bevalt ;)
Tja, ik twijfel ook nog of het echt nodig is, nu ik de goede maalgraad heb gevonden krijg ik met de naked portafilter er echt wel een heerlijke espresso met een mooie crema uit. Ik durf er eigenlijk nog niet echt aan beginnen. Heb wel dit filmpje gevonden over de aanpassing van een Bezzera Giulia. Het lijkt wel heel eenvoudig hier.

Ik zou echt wel graag wat meer ervaringen hierover hebben. Bezzera zelf zweert bij 11bar
en ik vind het altijd wat gevaarlijk om de fabrikant te gaan tegenspreken, ik heb zelf echt nauwelijks ervaring met HX machines.

'A common mistake that people make when trying to design completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools' - Douglas Adams

29
Zo, gisterenavond gelijk de koe bij de horens gevat en de druk van de OPV verlaagt. De BZ10 was echt wel makkelijk open te maken, gewoon 4 vijsjes aan de onderkant en de mantel verwijderen.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens met de handleiding erbij uitzoeken waar de OPV zit. Af fabriek stond de OPV met blindfilter ingesteld iets boven de 11bar. Ik heb de druk gelijk verlaagd tot precies 10bar. Ging echt heel makkelijk...

Afbeelding

Direkt een eerste shot geprobeerd met een naked portafilter, en het viel me idd direkt op dat er een veel rusterige uitloop was bij 9bar. Ik had het gevoel dat de koffie bij met de OPV op 11bar in het begin meer uit de portafilter "knalde", en de smaak was inderdaad een stuk minder bitter. Meer kan ik er op deze moment nog niet over zeggen, maar de eerste ervaring was dus positief :D . Vanavond nog maar wat verder proberen...

30
kassei schreef:Zo, gisterenavond gelijk de koe bij de horens gevat en de druk van de OPV verlaagt. *knip*
Erg handig die foto's! Heeft mij ertoe aangezet ook de OPV te verlagen. Heb hem van ca. 11,5 naar 10,5 gezet. Zometeen het resultaat maar eens testen. Verwacht er veel van...
Bezzera BZ10PM | Eureka Mignon Advanced | Bialetti Mini Express