Goeie tip! BZ10 heeft inderdaad een handigere indeling en is verder identiek aan BZ07. Prijsverschil bij Casabarista slechts 25,- Euro.Mr. Porter schreef:Kijk ook eens naar de BZ10, identiek aan de BZ07 maar met de heetwater tap op een m.i. logischere plek. Ik kwam er zelf net op tijd achter dat deze variant bestond, voor het prijsverschil hoef je het niet te laten...
Zelf trouwens erg tevreden over de Eureka Mignon. Helaas geen ervaring met de Vario.
Re: Bezzera BZ07PM i.c.m. Mahlkonig Vario
12+1Mr. Porter schreef:Kijk ook eens naar de BZ10, identiek aan de BZ07 maar met de heetwater tap op een m.i. logischere plek. Ik kwam er zelf net op tijd achter dat deze variant bestond, voor het prijsverschil hoef je het niet te laten...
Zelf trouwens erg tevreden over de Eureka Mignon. Helaas geen ervaring met de Vario.
Ik vind het design van de 10 ook een stuk beter dan de 07.. .alsof ze later die flaw in design pas opgemerkt hebben.
Carpe diem, bitx!
13Bij koffiewarenhuis nog goedkoper, plus een starterssetje.Marweerd schreef:Goeie tip! BZ10 heeft inderdaad een handigere indeling en is verder identiek aan BZ07. Prijsverschil bij Casabarista slechts 25,- Euro.Mr. Porter schreef:Kijk ook eens naar de BZ10, identiek aan de BZ07 maar met de heetwater tap op een m.i. logischere plek. Ik kwam er zelf net op tijd achter dat deze variant bestond, voor het prijsverschil hoef je het niet te laten...
Die wilde ik zelf ook bijna halen
Carpe diem, bitx!
14Ik heb deze week de bz10+malkhoning vario besteld bij casabarista. De bz10 ziet er bij mij ook wat fijner uit en de malkhoning is misschien niet zon topper qua uiterlijk maar lijkt me prijs-kwaliteit wel behoorlijk. Casabarista omdat het korter bij huis is en je krijgt er nu trouwens ook een beginnerssetje. zodra ik hem heb getest zal ik iets laten horen . leuke topic trouwens.
bezzera bz10- malkhöning vario home
15Ben heel benieuwd hoe die set je gaat bevallen! Overweeg namelijk zwaar om exact hetzelfde aan te schaffen, ook bij Casabarista. Deel svp je ervaringen, zowel positief als negatief Als mijn voorraadje Nespresso cups is weggedronken dan wil ik snel tot aanschaf overgaan!mrjapie schreef:Ik heb deze week de bz10+malkhoning vario besteld bij casabarista. De bz10 ziet er bij mij ook wat fijner uit en de malkhoning is misschien niet zon topper qua uiterlijk maar lijkt me prijs-kwaliteit wel behoorlijk. Casabarista omdat het korter bij huis is en je krijgt er nu trouwens ook een beginnerssetje. zodra ik hem heb getest zal ik iets laten horen . leuke topic trouwens.
16Dat worden dan bijna drie gelijke sets... Tenminste deze staan nog op nummer 1 op mijn lijst, maar heb geen enorme haast. Ik volg het topic op de voet
17Ik had een bz10 en nu een bfc junior plus met e61 groep. Wat willen jullie weten? Misschien kan ik jullie vragen beantwoorden?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
18Als je goed aan versgebrande bonen kan komen zou ik me inderdaad eerst daartoe beperken.[...]Ik ga het eerst met vers gebrande bonen proberen (moet lukken in Amsterdam) en mocht ik de smaak te pakken krijgen dan ga ik wellicht in de toekomst zelf branden.
NB: heb veel elkaar tegensprekende info gelezen over het bewaren van vers gebrande bonen. Ik haal eruit dat je gebrande bonen niet langer dan een maand moet willen bewaren (ongeacht wat er op de verpakking staat) en dan het best ik een goed afsluitbaar blik o.i.d. (Vacuüm zou niet goed zijn). Over het nut van kleine porties invriezen en die direct in bevroren toestand malen lees ik hele tegenstrijdige berichten.. Iemand die daar praktijkervaring mee heeft?
Wat betreft houdbaarheid: ikzelf zeg meestal dat bonen over het algemeen het lekkerst zijn tussen dag 5-15 na branden. Na 2 weken zie je dat crema minder wordt en krijg je meer spuitertjes. Na 3 weken proef ik ook echt al wat een "oude" smaak aan de koffie (minder zacht en rond), en na een maand lukt het me nog nauwelijks om er een goede espresso mee te zetten.
YMMV natuurlijk, maar dit is in elk geval wat ik meestal zie en proef, en wat volgens mij wel een soort consensus is op dit forum.
Invriezen wil goed. Soms lijkt het alsof boontjes na ontdooien wat sneller verouderen. Ik zou de boontjes wel zo snel mogelijk na branden invriezen.
Bevroren boontjes malen, tja. Mij lijkt het dat je dan last krijgt van condens, maar zoals Erik al opmerkte kan dat soms ook een voordeel zijn (geen last van statische electriciteit).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
19@bobbee ik wil dan graag weten wat weer precies beter is of je meer aanspreekt in de bfc junior plus. De machine is een 500 euro duurder, dus iets beter mag natuurlijk ook wel. Ik twijfel nog tussen iets met e61 groep en bijvoorbeeld de bz10, maar voornamelijk vanwege onderhoud wat mogelijk makkelijker en toegankelijker zou zijn.. Dit berust enkel op info die ook zo her en der lees en dus niet op eigen ervaring. Ik ben benieuwd naar jouw voor en nadelen die je ervaart met beide machines.
20@Spironski Dank voor de info. Nu eerst de hardware maar eens kopen (BZ10 + Mahlkonig).