Re: Nieuwe espressomachine

11
bobbee schreef: - Zo goedkoop mogelijk maar kwalitatief zeer goed waar je geen miskoop aan kunt hebben: Bezzera BZ10
(apparaat is met zijn 900 euro aanschafprijs zeer degelijk gebouwd en de onderdelen zijn gewoon zeer goed te verkrijgen, misschien een enkel onderdeel niet a la minuut bij kafko of een andere reparateur, maar dan ben je een paar dagen verder en dan heb je ook gewoon je originele onderdelen. Verder is naast de verwarmde groep het "push & go" principe ipv draaiknoppen voor stoom en heet water ideaal!)
Maar die draaiknoppen op de Expobar zijn behóórlijk stoerder dan drukknopjes natuurlijk. Onderdelen? Gewoon even langs in Utrecht bij Van Pommeren, gerenommeerd bedrijf, officiele importeur Expobar, heb m zelf overigens via Doppio aangeschaft, iets goedkoper.
De BZ07 is niet voor niks zeer populair in Duitsland!
- Geld enigszins belangrijk maar toch graag een E61 groep: Rocket cellini Classic met de e61 groep
Expobar = ook E61!
- Geld is niet bepalend voor de keuze en je bent bereid om er wat meer aan uit te geven: Rocket cellini plus v2

De Cellini classic zou ik boven de Expobar kiezen voor die 80 euro meer, omdat ik weleens heb gelezen dat de expobar wat minder is afgewerkt.
Best wel hoekig hoor die Rocket en Bezzera.. Kleinere lekbakken. Plexiglas bovenop de Rocket.. :| En wat zitten de powerswitch en manometer daar gek laag linksonder soort van achter de stoompijp... :?:

Al deze machine's zijn zeer degelijk gebouwd en staar je niet blind op allerlei specifieke dingen Juist wel, dat betekent dat je in de allesbeslissende eindfase bent beland! daar je doel de espresso is, en die is bij al deze machine's perfect te maken!
p.s. sorry bobbee, dat ik je posting zo bruut doorga, no hard feelings I hope ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

12
pichichi schreef: p.s. sorry bobbee, dat ik je posting zo bruut doorga, no hard feelings I hope ;)
Nee hoor, kan ik goed hebben, wil niet zeggen dat ik niet meer achter mijn reply sta natuurlijk. Heb je de push en go hendels weleens gebruikt? (het zijn heveltjes/pookjes of hoe je het ook noemt, geen drukknoppen) Ze zitten ook op de Strega, Mitica etc....is echt prettig werken hoor. Volgens mij heb jij het over de aan/uit knop en de knop om de water doorloop van zetgroep aan/uit te zetten. Van Pommeren heeft ook de onderdelen voor de bezzera`s volgens mij. En vindt je de Expobar niet hoekig dan? Dat zijn ze bijna allemaal. Ik heb de Expobar nooit in het echt gezien maar het is ook een prachtige machine!!

Waar de Bezzera en de Expobar het moet doen met een 1,5 litr boiler hebben de rockets een 1,8ltr boiler met 1400watt element.
De expobar heeft 1 manometer en een 1200watt element en de bezzera een dubbele manometer en een 1400watt element wat zal resulteren dat het water in iig de boiler sneller op temperatuur is. De groep van de Bezzera is na 20 min klaar voor gebruik en de E61 (met theedoek) in minimaal 30 min. Dan is de Expobar toch de mindere als ik dan lees dat de afwerking ook wat minder is...

Het zijn stuk voor stuk prachtige machine's maar ja wat wil je? Allemaal rond de 1000,- euro! Dan mag je ook wel wat verwachten.
De reden dat ik mijn BZ10 heb verkocht en nu een E61 machine heb is omdat er meer informatie en kennis wordt gedeeld over de ervaringen van andere gebruikers op het web. Zodoende kun je verder als je wilt experimenteren en zien hoe andere mensen bepaalde handelingen uitvoeren. En met eric's E61 thermometer erop wordt het wel heel leuk allemaal!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

13
Plexiglas bovenop de Rocket.. :| En wat zitten de powerswitch en manometer daar gek laag linksonder soort van achter de stoompijp... :?:
Ik heb de metalen rand gekocht ipv de plexiglazen rand, is makkelijk na te bestellen voor wie zulke details belangrijk vindt. De stoompijp kan makkelijk opzij, zit niets in de weg. Een voordeel van de lage plaatsing van de manometers is dat de temperatuur daar in de kast minder hoog is. Meters die bovenin zijn gemonteerd hebben meer te lijden door de hogere temperaturen daar in de nok van het toestel.

http://www.kostverlorenvaart.nl/temp/v2 ... G_1778.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
Dank voor alle reacties,
Het is uiteindelijk de Rocket Cellini Premium Plus V2 geworden,
gekocht bij KAFKO top service daar, ben er 2 uur geweest, alles uitgelegt.
Zaterdag avond laat terug, toch alles op zijn plek gezet, TOP.
Kom ik zondag beneden...... ligt er een hele plas water onder, duuuuus, lekker begin dacht ik. :evil:
+ het plastic randje erg scheef.
Ik de tank er uit gehaald, blijkt ie daar te lekken. Ik Peter mailen.....over de klachten.
hij belde me gelijk op om een afspraak te maken, vandaag gelijk langs gekomen.
Nieuwe plastic randje er op en de tank (lekte bij de aansluiting) nieuwe tape er om, en klaar was klaara. Ik had trouwens ook 2 verschillende pistonhouders, ook gelijk verwisseld. Peter bedankt :D
Gelijk even uitleg over koffie zetten gehad. En eindelijk een lekker bakkie koffie er uit gekregen.
Dit was gisteren wel anders, bitter.
Ooit in de toekomst zal ik er wel een metalen rand op willen hebben.
Eerst maar eens lekkere espresso uit halen.

Bob jij ook bedankt voor het mee denken en zoeken ;)

17
bobbee schreef:Gefeliciteerd met je aankoop! Wel jammer van de "mankementen". En nu lekker oefenen, maar ook met verse boontjes als je echt wilt genieten! :wink:
Was inderdaad niet een goed begin :cry:
Maar gelukkig snel opgelost. Ja, ik hoorde het over de bonen,
jij bent een super kenner had ik gehoord :D
Ik moet nog echt een tijdje oefenen, vanmorgen weer een bittere bak.
Vanmiddag ook weer iets, maar heb er een cappuccino van gemaakt, en die was zeer goed te drinken.
Jij weegt nu ook af dus.

18
Haha.....superkenner? Nou ik ben opzoek naar....en door die zoektocht heb ik een hoop informatie verzameld die mij stapje voor stapje dichterbij een lekkere espresso, americano of cappuccino brengt.

Dat kun je ook wel terug zien hier op het forum als je mijn berichten terug leest. Ik heb mijn volautomaat nog niet zolang geleden weggedaan in september/oktober vorig jaar. En toen heb ik gewoon heel veel gevraagd en geluisterd naar de adviezen hier op het forum. Want er zitten er hier een paar op het forum....dat zijn superkenners! En dan gewoon lekker uitproberen! Er staan genoeg berichten hier op het forum over de handelingen mbt de E61 en hoe je daar een goede shot uit krijgt. Ik ben ook fan van youtube. Dan wordt het even voor je voorgedaan zeg maar.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

19
Ik ben ook fan van youtube. Dan wordt het even voor je voorgedaan zeg maar.
Klopt, YT kan heel leerzaam zijn. Alleen is het voor een beginneling lastig te zien welke de goede filmpjes zijn, want eerlijk gezegd kom ik ook veel filmpjes tegen waarvan ik denk: zo moet het dus precies niet!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder