De eerste capp

De eerste redelijke espresso (weegschaal binnen), blijkbaar deed ik er veuuuul te veel koffie in in 't begin. Zo zie je maar hoe snel je ernaast zit

Dank u, dank u.Spironski schreef:Ziet er toch niet verkeerd uit voor een noob.
Inderdaad is 30ml errug weinig hè (anderhalf vingerhoedje)? Ikzelf zet dan ook meestal een dubbele ristretto: 45ml.
De foam is gemaakt met een aeroccinno! Ik heb nog geen melkkannetje. Wel geprobeerde met m'n kannetje voor turkse koffie, maar dat was een disasterWat betreft die cappu: (mooie kopjes trouwens) microfoam is het niet, wat ik daar zie. Jouw schuim is zeer stevig opgeschuimd. Zo zelf dat het "staat".
Niet dat het per se moet, microfoam, maar ik zou het toch ook eens proberen. Minder opschuimen, en sneller rond laten wervelen. Ik denk dat het de smaak ten goede komt.
Het is geen chocola, ti's carobe poederEnnuh: die chocolade op je schuim is "not done"!. Als het goed is heb je voldoende chocoladesmaak in je koffie zelf, en hoef je het gebrek eraan niet meer te maskeren met strooisel.
Wat een waanzinnig mooie kopjes! Ruilen voor een melkkannetje?eleonardo schreef:Ik heb nog geen melkkannetje. Wel geprobeerde met m'n kannetje voor turkse koffie, maar dat was een disaster![]()
Morgen ga ik langs van Pommeren voor wat accessoires.
En kopjes, bedankt!Ik vind ze zelf ook prachtig
Tnxkassei schreef:Wat een waanzinnig mooie kopjes! Ruilen voor een melkkannetje?eleonardo schreef:Ik heb nog geen melkkannetje. Wel geprobeerde met m'n kannetje voor turkse koffie, maar dat was een disaster![]()
Morgen ga ik langs van Pommeren voor wat accessoires.
En kopjes, bedankt!Ik vind ze zelf ook prachtig
![]()
Zijn dit kopjes van een bepaald koffiemerk?
Maar waar leest iedereen die 7/14 gram regel toch?! Niet hier mag ik hopen. Toch komt er om de week een nieuwe beginneling langs met 'ik moet er toch 7 gram in doen ofnie?' Dosering is gewoon een variabele. Bij sommige koffies is het lekkerder als je meer in je zeefje gooit, soms is het lekkerder als je minder in een zeefje gooit.eleonardo schreef: Dat ook, ik drink ook liever een dubbele ristretto/espresso. Maar ik doelde op de hoeveelheid bonen per kopje. Daar overdreef ik erg mee in. 14 gram minimaal voor een dubbele? 8 gr gemiddeld voor een espresso. Zoiets heb ik gelezen. Ben nog lerende/lezende.
Er staat echter ook:De vuistregel die wordt gehanteerd is: 30 ml water van 92-94C wordt onder een druk van 9 bar in 25 seconden door 7 gram koffie geperst. Voor een dubbele espresso hanteer je 60ml water en 14 gram koffie, maar nog altijd die 25 seconden.
Ik ben het dus met Blue eens dat het geen wet is van "Meten en Persen" (Vaak past in het filterbakje wel wat meer koffie dan de standaard 7 en 14 gram dosering en het kan zeker geen kwaad een beetje meer te nemen of een beetje soepel met de cijfertjes om te gaan. Een extra geconcentreerde variant van een espresso noemen we bijvoorbeeld ristretto (ca 20ml) . Het gaat om het resultaat, niet de "gouden regel" alleen.
Terug naar “Koffie technieken”