Gevonden: mijn eerste HX. En nu de ervaringen.

2
Ziet er toch niet verkeerd uit voor een noob ;) .

Inderdaad is 30ml errug weinig hè (anderhalf vingerhoedje)? Ikzelf zet dan ook meestal een dubbele ristretto: 45ml.

Wat betreft die cappu: (mooie kopjes trouwens) microfoam is het niet, wat ik daar zie. Jouw schuim is zeer stevig opgeschuimd. Zo zelf dat het "staat".
Niet dat het per se moet, microfoam, maar ik zou het toch ook eens proberen. Minder opschuimen, en sneller rond laten wervelen. Ik denk dat het de smaak ten goede komt.

Ennuh: die chocolade op je schuim is "not done"! :lol: . Als het goed is heb je voldoende chocoladesmaak in je koffie zelf, en hoef je het gebrek eraan niet meer te maskeren met strooisel.

Ach, ik zit een beetje te miezemuisen ;) . Goed bezig!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Gevonden: mijn eerste HX

3
Spironski schreef:Ziet er toch niet verkeerd uit voor een noob ;) .

Inderdaad is 30ml errug weinig hè (anderhalf vingerhoedje)? Ikzelf zet dan ook meestal een dubbele ristretto: 45ml.
Dank u, dank u.

Dat ook, ik drink ook liever een dubbele ristretto/espresso. Maar ik doelde op de hoeveelheid bonen per kopje. Daar overdreef ik erg mee in. 14 gram minimaal voor een dubbele? 8 gr gemiddeld voor een espresso. Zoiets heb ik gelezen. Ben nog lerende/lezende.
Wat betreft die cappu: (mooie kopjes trouwens) microfoam is het niet, wat ik daar zie. Jouw schuim is zeer stevig opgeschuimd. Zo zelf dat het "staat".
Niet dat het per se moet, microfoam, maar ik zou het toch ook eens proberen. Minder opschuimen, en sneller rond laten wervelen. Ik denk dat het de smaak ten goede komt.
De foam is gemaakt met een aeroccinno! Ik heb nog geen melkkannetje. Wel geprobeerde met m'n kannetje voor turkse koffie, maar dat was een disaster :lol:
Morgen ga ik langs van Pommeren voor wat accessoires.

En kopjes, bedankt! :) Ik vind ze zelf ook prachtig.
Ennuh: die chocolade op je schuim is "not done"! :lol: . Als het goed is heb je voldoende chocoladesmaak in je koffie zelf, en hoef je het gebrek eraan niet meer te maskeren met strooisel.
Het is geen chocola, ti's carobe poeder :P
Maar, je zegt het goed 'als het goed is' :lol: Moet nog goed oefenen voordat ik een goeie kop zet!

Ach, ik zit een beetje te miezemuisen ;) . Goed bezig![/quote]
Carpe diem, bitx!

4
eleonardo schreef:Ik heb nog geen melkkannetje. Wel geprobeerde met m'n kannetje voor turkse koffie, maar dat was een disaster :lol:

En kopjes, bedankt! :) Ik vind ze zelf ook prachtig
Wat een waanzinnig mooie kopjes! Ruilen voor een melkkannetje? :D
Zijn dit kopjes van een bepaald koffiemerk?
'Life begins after coffee...'

Bezzera BZ10 - Compak K3 Touch - Mini Gaggia - Handpresso - ...

'A common mistake that people make when trying to design completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools' - Douglas Adams

5
kassei schreef:
eleonardo schreef:Ik heb nog geen melkkannetje. Wel geprobeerde met m'n kannetje voor turkse koffie, maar dat was een disaster :lol:

En kopjes, bedankt! :) Ik vind ze zelf ook prachtig
Wat een waanzinnig mooie kopjes! Ruilen voor een melkkannetje? :D
Zijn dit kopjes van een bepaald koffiemerk?
Tnx :)

De kopjes met het meisje op de voorkant zijn van Julius Meinl. Da's m'n favoriete design.
Als je koffie drinkt, mag het ook esthetisch pleasing zijn vind ik.
Carpe diem, bitx!

6
Eleonardo heeft smaak... ;)
Echte designkopjes hoor! En de prijs is niet mals :o
http://shop.meinl.com/default/meinl-tre ... e-cup.html

Hé Eleonardo, die 6 cappuccino koppen van Barbera die ik je aanbood kostten samen bijna net zoveel als één Meinl/Thun-kopje (inclusief verzending!) :lol:

Iemand anders in voor deze koppen?? Twee verschillende sets van 6 met schotel voorradig, 25 euri incl.verzending.
(alhoewel ik nu wel erg off-topic ga, sorry Steef :? )
barbera1.JPG
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

7
eleonardo schreef: Dat ook, ik drink ook liever een dubbele ristretto/espresso. Maar ik doelde op de hoeveelheid bonen per kopje. Daar overdreef ik erg mee in. 14 gram minimaal voor een dubbele? 8 gr gemiddeld voor een espresso. Zoiets heb ik gelezen. Ben nog lerende/lezende.
Maar waar leest iedereen die 7/14 gram regel toch?! Niet hier mag ik hopen. Toch komt er om de week een nieuwe beginneling langs met 'ik moet er toch 7 gram in doen ofnie?' Dosering is gewoon een variabele. Bij sommige koffies is het lekkerder als je meer in je zeefje gooit, soms is het lekkerder als je minder in een zeefje gooit.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

8
Nou ja, heeft prof Illy die "regels" niet geformuleerd? En wat staat er in de regels van dat "Instituto di bla bla..." (het officiële Italiaanse espresso instituut) over wat een "goede" espresso mag heten, toch ook die 7 gram? Zo gek vind ik het niet dat mensen steeds die 7 gram lezen.
Als je verder bedenkt dat het overgrote deel van de espresso's gezet zal worden met een dosering ergens tussen de 6 en de 9 gram, vind ik die 7 gram als gemiddelde toch ook niet een verkeerd uitgangspunt.

In "onze" inleiding staat het als volgt:
De vuistregel die wordt gehanteerd is: 30 ml water van 92-94C wordt onder een druk van 9 bar in 25 seconden door 7 gram koffie geperst. Voor een dubbele espresso hanteer je 60ml water en 14 gram koffie, maar nog altijd die 25 seconden.
Er staat echter ook:
Vaak past in het filterbakje wel wat meer koffie dan de standaard 7 en 14 gram dosering en het kan zeker geen kwaad een beetje meer te nemen of een beetje soepel met de cijfertjes om te gaan. Een extra geconcentreerde variant van een espresso noemen we bijvoorbeeld ristretto (ca 20ml) . Het gaat om het resultaat, niet de "gouden regel" alleen.
Ik ben het dus met Blue eens dat het geen wet is van "Meten en Persen" ( ;) ), maar vind 7 gram als uitgangspunt ook weer niet verkeerd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder