Misschien ga je ook dit beleven: als je bij mensen komt die het aan huis & auto te zien heel goed hebben, en je ziet waarmee ze hun koffie moeten zetten dan krijg je een beetje medelijden met die mensen die ondanks hun beperkingen er toch het beste van maken met elkaareleonardo schreef:Ik heb wel een groot nadeel ondervonden van m'n machine thuis.
Koffie buiten smaakt nu (ja, echt) nóg smeriger.
En wat betreft enkel/dubbel en vuistregels voor hoeveelheden: het kan handig zijn om ergens te beginnen met een bepaald filterbakje, een hoeveelheid en een doorloop, waarna je zelf op zoek gaat naar het effect van wijzigingen, en proeft. Een poosje geleden hoorde ik van een barista waar ik verrukkelijke koffie van dronk, dat ze niet zo op gewicht kijken, meer op smaak afregelen en dat het vermoedelijk 20g koffie was voor mijn kleine espresso. Zoiets kan je op ideeën brengen.
Jammer genoeg kun je via een forumbericht niemand laten meeproeven, maar of dat veel zou helpen weet ik ook niet. Als je het vergelijkt met iemand die net heeft leren lezen en wil doorpakken op literatuur en de een zegt "begin met een paar korte verhalen van Wolkers" en de ander "Meester en Margarita van Boelgakov!" -- je moet toch kijken wat jij zelf lekker gaat vinden op den duur.
Dat vind ik ook het mooie, het is niet iets dat iemand simpelweg kan aanschaffen en nadoen, je moet het (jezelf) leren, met behulp van veel dat je hier en daar kunt lezen.