Re: Gevonden: mijn eerste HX

41
Interessant het hele enkel/dubbelkops-verhaal, maar ik ga gewoon m'n naked pf gebruiken, en die is geloof ik maar liefst 21g; kan ik dus vullen naar gelang.
Nou nee! Dat "naar gelang" kan je vergeten. Er zitten namelijk ook minder of meer gaatjes in die filters, en dat verschilt naar gelang de dosering waarvoor ze gemaakt zijn. 14 gram doseren in en 21 grams filter zal resulteren in en veel te snelle doorloop.

Ikzelf zet overigens prima triples met het filter dat bij mijn Naked zat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

42
Spironski schreef:Er zitten namelijk ook minder of meer gaatjes in die filters, en dat verschilt naar gelang de dosering waarvoor ze gemaakt zijn. 14 gram doseren in en 21 grams filter zal resulteren in en veel te snelle doorloop.
De eerste zin klopt, de tweede ben ik het niet mee eens, je kan namelijk altijd fijner malen. Een zeefje is gemaakt voor een bepaalde maalgraad/doorstroom ratio bij de dosering waarop die ontworpen is. Die ratio is gewenst bij wat de fabrikant een fijne kop koffie vind. Bij koffies die daarbuiten vallen (3rd wave bijvoorbeeld) wil je een andere ratio. Daarvoor zijn nu ook de VST bakjes (onder andere).
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

43
Ja, die 2-de zin zou genuanceerder kunnen. Hoewel ik me afvraag of je zo'n groot verschil nog wel goed kan compenseren door fijner malen. Ben bang dat je dan zó fijn moet malen dat je erg veel fines in je kopje krijgt. Ook zal je waarschijnlijk veel drab in je filter krijgen, gaat dat niet erg wervelen door alle ruimte boven de puck? Nog nooit geprobeerd echter.

Hoe dan ook: het is niet zo dat dat 21 grams-filter nu een "universeel" filter is dat je naar gelang kan vullen, alleen maar omdat er veel in kan.
E61/bezzera groep: met een LM 1-kops bakje is het naar mijn ervaring juist nog eenvoudiger om een mooie extractie te krijgen dan met een dubbele tenminste als je ook een 41 mm tamper hebt en alleen de onderste cilinder vult. met andere bakjes inderdaad minder makkelijk en minder bevredigend wat smaak betreft.
Ik geloof dat deze 41mm tamper dan wel essentieel is (en hoeveel beginnelingen hebben die?). Als je dat tampertje niet hebt blijft het altijd klooien, is mijn ervaring.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

44
Erik82 schreef:
eleonardo schreef:Interessant het hele enkel/dubbelkops-verhaal, maar ik ga gewoon m'n naked pf gebruiken, en die is geloof ik maar liefst 21g; kan ik dus vullen naar gelang.
Bij je naked zit een goedkoop triple bakje. Als je hier een normale hoeveelheid in doet is het waardeloos om te verdelen. Als je hem goed vult moet je te grof malen en gaat de smaak hard achteruit. Dat ding is vooral handig om je bonen mee af te wegen :D . Zou zelf gewoon het 2-kopsfilter in de naked doen. Daar heb je veel meer aan. Als je dan toch een triple wilt dan een VST. Die werken wel goed.
Ja.... daar kwam ik dus achter... Voelde me ook heel stom toen ik daar 7g koffie in deed en er ongeveer 20 liter uitkwam opeens :?
Ik overdrijf wat :)

Maar, je kunt dus het filtertje daar ook uit wippen net als bij de 'gewone' pf? Nice! Dan doe ik er een dubbele in.

Wat is een VST?
Carpe diem, bitx!

46
We gaan koffie zetten...

Als eerste deed ik 14 g koffie in de naked pf. De koffie die eruit kwam zag er iig heel mooi uit en smaakte 'vol', wat ik nog nooit geproefd had. Een uitstekend begin! (foto helaas verwijderd per ongeluk)
Should have stopped while I was ahead, omdat 't downhill from there was. :/

Vervolgens deed ik - ook al voelde ik aan dat t niet zou kunnen, en niet erg logisch zou zijn - een 7 g portie in de naked en deed de timer op 25 s. Nou... zoals in de post hierboven beschreven volgde een tsunami. Voelde me wel wat stom moet ik zeggen. Iig leuk fototje:

Afbeelding

Na dit euvel liet ik de naked links en pakte de 2kops pf, me herinnerend aan de tips hier.
Zelfde hoeveelheid/maalgraad en doorloopt tijd bracht mij 2 x dit kopje op:

Afbeelding

You be the judge.

Ik probeerde er een cappuccino van te maken, met mijn 35 cl kannetje, maar dat was nog wel het teleurstellendste van de dag. Enige schuim viel niet te bekennen, en ik bleef over met een bakje stale 70 graden celcius warmed up milk . Ughhhh... Is het zo moeilijk om schuim te maken :!: :?: :/

Ik zal niet eens vragen wat ik 'fout' doe, daar ik vrij zeker weet, dat ik vrij weinig goeds daar gedaan heb :lol: Ik ga nog eens de faq doorlezen hieromtrent.

Hier volgt een foto van mn nieuwe spulletjes. De foto is blurry, slechte gecomposeerd, en heeft geen kleur/leven, een treffende weerspiegeling van mn ervaring vandaag, vandaar dat ik hem jullie niet wilde onthouden.

Afbeelding

Om met een positieve noot af te sluiten, ik heb wel nieuwe schoenen:

Afbeelding

Goed, over een half uur proberen wij het weer!
Carpe diem, bitx!