Re: Gevonden: mijn eerste HX

51
De crema op de foto is erg "blond" dwz licht van kleur. Je hebt echt verse bonen zeg je, dus daar gaat iets niet goed als je de crema beoordeelt. Het kan zijn dat je te weinig koffie hebt gedoseerd of te grof hebt gemalen. Ik denk dat de doorlooptijd te snel is gegaan. Als je uitgaat van 30ml in 25 tot 30sec, heb je dat dan wel gehaald? Hier kun je nog heel veel smaak uithalen. De crema moet er veel donkerder uitzien.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Gevonden: mijn eerste HX

52
Of gewoon te licht gebrande bonen. Had vorige week wat licht gebrande Guatemala Antigua van de Kleine Koffiebranderij en gaf ongeveer dezelfde kleur crema. Was denk ik net aan City+ gebrand. Smaakte wel goed maar voor een donkere crema moest ik een brew ratio van tussen de 80-100% aanhouden. Hoeft niet per se een fout te zijn maar hoogstwaarschijnlijk wel.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Gevonden: mijn eerste HX. En nu de ervaringen...

57
Pffft, wat een hoop factoren!
Koffie is de hele tijd te bitter, bleh.
Zondag maar met (zeker) verse bonen proberen (courtesy of pichichi), zodat ik iig weer een factor geelimineerd heb.
Heb inderdaad de laatste paar keer met Levelt bonen gemaakt.

Flushen doe ik elke keer gewoon een paar seconden, temperatuur surfen e.d. ben ik nog veel te groen voor. Eerst maar leren een enigszins acceptabele espresso zetten.

Heeft iemand een goeie link naar melk opschuimen met duidelijke uitleg? Je leest en ziet (joetoep) zo veel verschillende technieken, theorieen, gradaties.
Carpe diem, bitx!

58
Flushen doe ik elke keer gewoon een paar seconden, temperatuur surfen e.d. ben ik nog veel te groen voor. Eerst maar leren een enigszins acceptabele espresso zetten.
Dit is niet temperatuur surfen, maar een coolingflush toepassen. En waarschijnlijk essentieel om te doen voor een acceptabele espresso, een sine qua non! Dus toch maar even leren, kan heel best dat de bittere smaak komt door het verkeerd/niet toepassen van je coolingflush.

In de beginnersinleiding staat een heel kort stukje hierover, maar ook een linkje naar een artikel op HB dat erg handig is (HX Love). Een paar seconden flushen lijkt me erg kort. Ik zou toch eens beginnen met 1 cappuccinokopje vol te flushen, en dan na 30-40 seconden je espresso te zetten. Eens proeven wat dat oplevert.

Ook in de beginnerhandleiding is een stukje over melk opschuimen te vinden (vind het zelf best een aardig stukje :mrgreen: ).

Wanhoop niet, binnenkort kan je vast een zeer acceptabel kopje zetten!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

60
Nog gefeliciteerd met al je aankopen en bedankt voor het mooie verhaal, leuk om te lezen. Op Youtube staan ook genoeg filmpjes om melk te schuimen, kan een iets duidelijker beeld geven dan een stuk tekst.
http://m.youtube.com/results?q=milk%20frothing b.v.
Halfvolle melk schuimt makkelijker dan volle melk, maar volle melk smaakt wel weer zoeter en voller. Keuzes keuzes :D en anders nog een leuk stuk over schuimen op coffeegeek.com
http://coffeegeek.com/guides/frothingguide
Expobar Office Control, Cunill Luxomatic On Demand, en verse boontjes :D