Hallo,
Dit is naast mijn voorstelbericht, mijn eerste bericht.
In het kort:
Carl
33 Jaar
Noord-Brabant
Sinds een paar jaar een koffiegenieter (zo'n 2-3 koffie/espresso per dag)
Van senseo naar lavazza a modo mio naar ....?
De rest valt terug te lezen in mijn voorstelbericht.
Mijn huidige apparaat is het aan het begegeven, niet heet genoeg meer en hij lekt afentoe.
Daarbij wil ik af van de dure cupjes van lavazza.
We zijn geen grootverbruikers, mijn vrouw en ik drinken beide zo'n 2-3 kopjes per dag.
Steeds meer vrienden bij ons beginnen koffie net als wij steeds meer te waarderen, we hebben dan ook besloten een nieuw apparaat aan te schaffen.
Onder andere de hoge kosten van de cupjes en de ervaring van anderen hebben ons doen besluiten voor een volautomaat te kiezen.
Ik zit nu in de leukste fase tot het proeven van je eerste kopje versgezette koffie/espresso, het orienteren.
Google heeft overuren gemaakt en ik ben ook al bij een aantal winkels geweest.
Maar het laatste, bezoeken van winkels, levert me te weinig informatie op.
Ik blijf het gevoel hebben dat de gemiddelde verkoper je vooral wil pushen naar het apparaat waar het meest op verdiend wordt. Daarom mijn poging advies in te winnen bij de onafhankelijke koffiekenners van dit forum.
Dit zoek ik in een volautomaat:
- Moet echt heet zijn, dit is echt een must.
- Zelf te reinigen (heb geen zin het apparaat op te moeten sturen zoals bij Jura).
- Vooral goede espresso en koffie, cappuccino is bijzaak.
- Budget is tot maximaal 450, voor wezenlijke verbetering wil ik tot 500 gaan.
- Eenvoudig te bedienen.
- Betrouwbaar.
- Goede service.
Al snel kom ik dan zelf uit bij bijv. een delonghi ecam 22.110 (rond de 350), een delonghi ecam 21.117 (rond de 450,de opvolger van de 22.110) of anders is iets uit de serie van miele, bosch of siemens. Philips hoor ik mindere verhalen over. Graag jullie advies, mochten jullie meer vragen hebben, hoor ik het ook graag. Ook wil ik graag van jullie horen of dat het verstandiger is een nieuwer 'basis' model of juist een verjaard model uit een hogere klasse aan te schaffen?
Alvast dank voor de reacties.
Carl
Re: een nieuw model of een oud model in de aanbieding?
2Ik heb geen ervaring met volautomaten, maar heb altijd begrepen dat volautomaten vaak moeite hebben met de juiste temperatuur. Een tip waar je volgens mij bij alle koffiezetmethodes en apparaten wat aan hebt: verwarm je kopje voor met heet water. Zodra de echte 'koude' uit je kopje weg is, blijft je koffie al veel langer warm.carl1979 schreef:Dit zoek ik in een volautomaat:
- Moet echt heet zijn, dit is echt een must.
3Hoi, ik heb wel een beetje ervaring met volautomaten. Wat ik er een beetje van weet en de een tijd geleden bekeken heb is dat bijvoorbeeld de delonghi's in de basis veelal hetzelfde zijn qua bouw. Als het gaat om de duurdere modellen, dan hebben ze een display of wat knoppen extra, maar qua zetgroep: identiek. Soms zijn er modellen met een dubbele boiler die je niet terug hoeft te koelen als je stoom heb gemaakt om melk op te schuimen en je dus gelijk weer koffie kunt zetten. Maar nogmaals in de basis gebruiken ze nagenoeg allemaal dezelfde techniek. In hoeverre dat het ook voor Jura, Bosch of Siemens geldt, durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit hetzelfde is.. Zo heb ik trouwens voordat ik een Delonghi had, een AEG cafamosa gehad, die intern identiek was aan de Krups Orchestro, dus zelfs over de merken wordt gewoon dezelfde techniek gebruikt.
Dit gezegd hebbende, denk ik dus dat je wel een aardige conclusie kunt trekken...Alhoewel ik daar wel nog iets aan toe wil voegen: mijn eigen ervaring is, is dat de volautomaten die ik heb gehad, het zo'n 4-6 jaar volhouden, en het daarna klusprojecten gaan worden. Veelal komen er dan problemen. Dus, als je dan voor een volautomaat wil gaan, zou ik voor een goedkope nieuwe gaan, het liefst in een aanbieding. Soms zijn er dagaanbiedingen waar het zo'n 100-200 euro scheelt. Voorkeur zou zijn met een uitneembare zetgroep zoals Delonghi of Melitta (maar ook andere merken waar ik zo 1-2-3 de namen niet van weet maar dus veelal in dezelfde fabriek worden gemaakt of gebruik maken van dezelfde onderdelen). Mijn gevoel zegt dat je voor een Jura, meer voor de naam betaald dan wat je voor het apparaat aan kwaliteit terugkrijgt...
Een andere overweging: kijk eens naar een losse maler en een semi automaat... Met het laatste ben ik ook nog lerende, dus daar kan ik je weinig advies in geven, maar hier op het forum is wel voldoende info te vinden, en anders vraag maar raak..
Dit gezegd hebbende, denk ik dus dat je wel een aardige conclusie kunt trekken...Alhoewel ik daar wel nog iets aan toe wil voegen: mijn eigen ervaring is, is dat de volautomaten die ik heb gehad, het zo'n 4-6 jaar volhouden, en het daarna klusprojecten gaan worden. Veelal komen er dan problemen. Dus, als je dan voor een volautomaat wil gaan, zou ik voor een goedkope nieuwe gaan, het liefst in een aanbieding. Soms zijn er dagaanbiedingen waar het zo'n 100-200 euro scheelt. Voorkeur zou zijn met een uitneembare zetgroep zoals Delonghi of Melitta (maar ook andere merken waar ik zo 1-2-3 de namen niet van weet maar dus veelal in dezelfde fabriek worden gemaakt of gebruik maken van dezelfde onderdelen). Mijn gevoel zegt dat je voor een Jura, meer voor de naam betaald dan wat je voor het apparaat aan kwaliteit terugkrijgt...
Een andere overweging: kijk eens naar een losse maler en een semi automaat... Met het laatste ben ik ook nog lerende, dus daar kan ik je weinig advies in geven, maar hier op het forum is wel voldoende info te vinden, en anders vraag maar raak..
4Bedankt voor de tips.
Is er iemand die al ervaring heeft met de delonghi ecam 21.117?
Het is een vrij nieuw apparaat en ik kan er nog niet veel gebruikerservaringen van vinden.
Het lijkt me een goede keuze, verbetering zou hem veelal zitten in het behouden vd temperatuur.
Is er iemand die al ervaring heeft met de delonghi ecam 21.117?
Het is een vrij nieuw apparaat en ik kan er nog niet veel gebruikerservaringen van vinden.
Het lijkt me een goede keuze, verbetering zou hem veelal zitten in het behouden vd temperatuur.