WMF 1000 melktemperatuur

1
Hallo,

Ik heb al jaren een WMF1000 volautomaat waar ik (als espresso drinker) zeer tevreden mee ben. Mijn gezinsleden echter drinken graag koffie verkeerd en allerlei andere varianten met warme melk.

De melk is echter zelden op goede temperatuur. Meestal dus te koud en dan kan ik de boel wegkiepen en de verwarmde melkschuimer gebruiken. Niet echt waarom ik heb gekozen voor een volautomaat. De machine wordt regelmatig (wekelijks) gereinigd. Ontkalken en melksysteem reiniger hebben niets uitgehaald. Het probleem lijkt ook langzaam erger te worden.

Ik denk nu aan de WNF melklans (http://www.koffiediscounter.nl/product/ ... klans.html) of een dure service beurt. Heeft iemand een andere suggestie hoe ik die temperatuur kan verhogen?

Groeten Jan

Re: WMF 1000 melktemperatuur

2
Hoi Jan,

Welkom op koffiepraat!

Je zou de melktoevoer kunnen dempen door een klemmetje, waardoor minder melk tegelijk wordt opgewarmd. De WMF 1000 levert ook twee hulpstukjes, een voor koude en een voor kamertemperatuur melk. Die hebben ieder een andere gatgrootte. Hoe voer je nu de melk toe? De melklans zou kunnen helpen.

Het echte probleem is volgens mij dat je stoomkracht minder wordt. Waarschijnlijk door kalkafzetting in de stoomboiler. Dus een keer extra (krachtig) ontkalken. Of alsnog een onderhoudsbeurt. Die lijkt me bij volautomaten toch noodzakelijk om de twee jaar.

Voor het werk hebben wij een WMF 1000 gekocht bij http://www.huistuintiel.nl. Daar kunnen ze buiten de garantie zelf het onderhoud doen. En je onderhoudstips geven.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

Re: WMF 1000 melktemperatuur

3
Een groot deel van het onderhoud kan je ook zelf doen, volgens mij zijn bij WMF's de zetgroepen ook uitneembaar? Als die eruit is kan je vaak nog bij de rest van het interne om dat beter te reinigen (maalunit en chute).
Al klinkt dit idd meer als verkalking.

Wat ook een geheel andere optie is, is een opwarm/schuim kannetje van oa de HEMA (€25).
Geeft geen microfoam, maar wel schuim dat op het niveua is van je cappucinatore en verwarmt heel aardig. Ander voordeel is dat deze heel makkelijk te reinigen zijn, je kan alles zien en overal bij.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30