Bedankt voor de reacties. Ja ik het het Beginnerstopic meerdere malen uitgebreid gelezen
Ik heb ook Peter van Kafko even gebeld voor advies en die heeft mij keurig te woord gestaan. Ook die gaf aan dat ik het beste voor de Rancilio kon gaan als ik zo min mogelijk problemen wou hebben in de toekomst, puur omdat die zo simpel is van binnen. Ook heb ik hem even gevraagd waar ik op moest letten als ik de machine ging halen.
Ik ben gister in de trein gestapt en heb de 1 maand oude Rancilio Silvia opgehaald. Daar even getest op werking (warm water uit piston, en stoomfunctie). Inmiddels thuis schoongemaakt en getest met voorgemalen winkel koffie (in verband met het nog ontbreken van een koffiebonenmaler).
Na slechts 1 maand was de zetgroep toch behoorlijk vies. Ze hebben hem een paar keer geprobeerd, maar daarna zonder reinigen terug in de doos gezet.
Ik heb gister de Douchezeef en rest van de zetgroep verwijderd en alle zwarte drab in een warm sopje met zeep kunnen verwijderen. Op de bronzen onderdelen zitten nog wat donkere vlekken die ik niet weg kon krijgen. Misschien met speciaal daarvoor bedoel reinigingsmiddel, maar dat had ik niet in huis (Tips hierover zijn welkom).
Toen heb ik met een vochtig doekje en zeepwater de rest van de machine (inclusief pistonring en aansluiting) zo goed mogelijk schoon gemaakt. Daarna alles terug geplaatst en een aantal keer geblind-filtert (schijf je dat zo?) zonder reinigingsmiddel.
De rest van de machine was echt nieuw, want het beschermfolie zat nog op de bovenkant en op de lekbak.
Zoals ik zei heb ik de machine getest met voorgemalen koffie, en zoals ik zelf had verwacht een slecht/matig resultaat. Maar er zat een cremalaag op met een licht bruine kleur. Dus voor de eerste keer met voorgemalen supermarktkoffie viel het mij niet tegen.
Nu is het sparen voor een goede bonenmaler en dan kan het echte werk beginnen. In de tussentijd ga ik even oefenen met melkschuimen (water en zeep lijkt me eerst verstandig).