Re: Eureka(tje)!

11
De temperatuur staat zo hoog omdat de boiler aan het opstomen is voor de melk. Probeer rond de 93 uit te komen. Dat lukt nu wel aardig. Heb wel het idee dat als ik alleen op stand 1 verwarm er niet echt goed water meekomt als ik de hendel omhoog haal.
Eigenlijk, zoals ik al eerder gezegd had, zou de machine een opfrisbeurt moeten hebben. Maar bij gebrek aan ander materiaal doen we het er maar even mee.Heb er overigens alleen het dubbele filter bij.

De smaak is echter al zoveel beter/anders dan de Saeco dat ik toch maar blijf pielen met de Pavoni en de AMA Milano. Maar die laatste is helemaal een ramp voor een beginner. Ziet er vooral leuk uit in de kast.

En inderdaad heb ik geen bewijs voor de leeftijd van de bonen dan een woord van de verkoper.
Zo overigens ook met de schijven in de maler. Maar het maalsel ziet er zeer fijn uit, en voelt toch scherp.

Zal in ieder geval de link eens goed door gaan nemen, die kon ik nog niet. Bedankt!
Rocket Cellini Evoluzione V2 met Fiorenzato T80
La Pavoni Europiccola 1977 en AMA Milano MCE-4 1989 om naar te kijken

13
Midas schreef:Dacht dat crema ook veel te maken had met de druk.
De pavoni geeft niet zo veel druk en daardoor ook minder crema
:?: Wat bedoel je hier mee? Bij de Pavoni heb je de druk juist letterlijk zelf in de hand, en dat kan heel best 9+ bar zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
"Crema-tekort" (als zoiets al bestaat, crema is vies nietwaar? ;) ) zal volgens mij het vaakst voorkomen door oude bonen, niet eens zozeer door te lage druk.

Hoe dan ook: op mijn Gaggia (=Pavoni) heb ik eigenlijk nooit een tekort aan crema, juist niet zou ik bijna zeggen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Afgelopen tijd niet veel koffie kunnen spelen maar wel de griep kunnen testen. Beviel toch niet zo.
Nog wel wat met de Pavoni geëxperimenteerd. De Europiccola heeft in ieder geval een klein reservoir en dat maakt het er allemaal weer niet makkelijker op.
Uiteindelijk lukt het nu wel. Moet aardig fijn malen, niet hard tampen en rustig de hendel bedienen.
De juiste temperatuur is lastig te houden, maar de sensors helpen prima.

Dan is met enige vertraging toch het telefoontje van Peter van CasaBarista gekomen. De Cellini is er!
De machine is besteld met een stalen rand, open pf en voor het langere wachten was er een Rocket uitklopbak meegeleverd. Alle lof hiervoor.
Zaterdag opgehaald, neer kunnen zetten en voor de rest was het weekend gevuld met afspraken en werk.
Ik heb eventjes wat shots kunnen maken, maar het lijkt nog niet echt ergens op.

Wat een smaakverschil met de Pavoni, die blijf ik toch zurig vinden. Niet overdreven of overheersend, maar het is niet wat ik zoek in smaak. De Cellini maakt nu al erg lekkere espresso (met dezelfde bonen) en er is nog veel verbetering nodig aan de barista kant.

Ik had reeds een passende temperatuur meting gefabriceerd. Lijkt mij voor de beginner een erg goede hulp. In ieder geval om variabelen uit te kunnen sluiten.

De koffiecorner:
Afbeelding

De WMF is even buiten gebruik wegens gebrek aan wateraansluitingen, en de aansluiting van de Rocket lekt nog iets, vandaar de doek. Er staat nog wat koffie gerelateerd spul in het kastje eronder. Ik kan melden dat het niet lukt om de Rocket met m'n hoofd op te tillen. Portafilter houder nooit meer in de machine laten zitten dus.

17
Portafilter houder nooit meer in de machine laten zitten dus.
Even zeiken: filterhouder=portafilter (dus niet portafilter houder, da's dubbelop).

Nu wordt vaak gezegd dat je juist wèl de pf in je machine moet laten zitten, zodat die al goed op temperatuur is als je hem gaat gebruiken en je espresso niet teveel afkoelt door een kole pf.
Bovendien laat een koele pf de temperatuur in je broeikop binnen 2 minuten zo'n 3 graden dalen, dus dat moet je wel weten.

Met een Naked vind ik het wat minder belangrijk, omdat daar de espresso alleen maar door het filter zelf wordt afgekoeld, en dat is heel snel warm.
Voor je groeprubber is het overigens wel beter om je pf niet (strak) in je groep te laten zitten.

18
Heh, probeerde nog wel zo geleerd over te komen ;)

Bij gebruik van de machine zit het filter er overigens in, en anders niet.