Re: Een Rocket, twee OPV's

21
Erik82 schreef:Grappig om te zien hoe de druk zich op en af aan het bouwen is. Gaat allemaal toch best snel. Zag de OE funnel al liggen, bevalt hij nog een beetje?
Ja, ik wil misschien een paar espresso's puur op 6 en puur op 9 bar proberen. Stel dat die op 6 al prima is, dan kan de 9 omlaag naar 7-8 en kan het verschil kleiner, bijvoorbeeld.

Je funnel bevalt prima! Ik kan nu makkelijk roeren in het maalsel zonder dat er wat verloren gaat. Komt zo een beetje in de richting van de 'blind tumbler' van de HG One thuis.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

22
vraag me het volgende af: een vibratiepomp bouwt de druk rustig op i.t.t. een rotatiepomp.
stel je hebt OPV 1 open en de machine bouwt druk op naar zeg 6 bar...dan schakel je over naar OPV 2...de druk stijgt naar 9 bar...mijn vraag: wordt deze druk weer rustig opgebouwd door de vibratiepomp of knalt hij ineens naar 9 bar...de drukmeter laat een geleidelijk verloop zien, maar die kan achter de feiten aanlopen toch?

vraag me dus concreet af hoe vloeiend de overgangen zijn...kan me voorstellen dat als er klappen zijn dit de extractie zou kunnen verstoren...maar goed smaak en naked geven uiteindelijk de beste informatie...dus hou het draadje in de gaten ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

23
bvds schreef:vraag me het volgende af: een vibratiepomp bouwt de druk rustig op i.t.t. een rotatiepomp.
stel je hebt OPV 1 open en de machine bouwt druk op naar zeg 6 bar...dan schakel je over naar OPV 2...de druk stijgt naar 9 bar...mijn vraag: wordt deze druk weer rustig opgebouwd door de vibratiepomp of knalt hij ineens naar 9 bar...de drukmeter laat een geleidelijk verloop zien, maar die kan achter de feiten aanlopen toch?

vraag me dus concreet af hoe vloeiend de overgangen zijn...kan me voorstellen dat als er klappen zijn dit de extractie zou kunnen verstoren...maar goed smaak en naked geven uiteindelijk de beste informatie...dus hou het draadje in de gaten ;)
Ik denk dat de overgang van 6 naar 9 bar behoorlijk abrupt is. De oorspronkelijke opbouw van de druk is volgens mij omdat de vibratiepomp nog 'op gang moet komen'. De switch van 6 naar 9 bar gebeurt terwijl de vibratiepomp gewoon voluit aan staat, alleen wordt een kleiner deel van de overtollige druk afgevoerd.

Wel een leuke mod inderdaad. Ben benieuwd naar de smaak-ervaringen.

24
fransg schreef:
Erik82 schreef:Grappig om te zien hoe de druk zich op en af aan het bouwen is. Gaat allemaal toch best snel. Zag de OE funnel al liggen, bevalt hij nog een beetje?
Ja, ik wil misschien een paar espresso's puur op 6 en puur op 9 bar proberen. Stel dat die op 6 al prima is, dan kan de 9 omlaag naar 7-8 en kan het verschil kleiner, bijvoorbeeld.

Je funnel bevalt prima! Ik kan nu makkelijk roeren in het maalsel zonder dat er wat verloren gaat. Komt zo een beetje in de richting van de 'blind tumbler' van de HG One thuis.
Goed om te horen. Heeft hij een goed thuis gevonden :D . Blijft een schitterend ding en past perfect.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

25
bvds schreef:vraag me het volgende af: een vibratiepomp bouwt de druk rustig op i.t.t. een rotatiepomp.

In de flow zie ik geen grote plotse veranderingen, en als ik een drukmeter aan de E61 hang, geeft die een vergelijkbaar verloop als de interne drukmeter, maar dat zal ik nog eens op een filmpje zetten zodat het gewoon visueel te checken is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

26
Hallo Fransg,
Een prachtige fotocollage. Ik snap alleen niet waarom Peter deze mod voor je heeft verricht? Welk probleem pak je aan (2 overdrukventielen?) Ik zou het leuk vinden om dat (beter) te begrijpen...
Dank, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

27
turboyeast schreef:Een prachtige fotocollage.
Dankje!
turboyeast schreef:Ik snap alleen niet waarom Peter deze mod voor je heeft verricht? Welk probleem pak je aan (2 overdrukventielen?)
Er was geen "probleem". Wel had ik gemerkt dat de standaard OPV begint te lekken als je 'm verder omlaag/uitschroeft dan 8 bar. Ik wil wel spelen met lagere zetdruk, dus dat zou dan een probleem kunnen worden en dat heeft Peter simpel opgelost met een aanpassing van de bestaande OPV.

Wanneer ik direct achter elkaar een espresso wil zetten met 9 bar en een met 6 bar, dan kan dat nu dankzij de twee OPV's heel simpel en ik kan kijken of ik het verschil kan proeven. Dat kan ook met andere waarden, als ik de OPV's even aanpas. Ook zou ik kunnen gaan experimenteren met bijvoorbeeld een extractie van de eerste tien seconden op 3 bar, tien op 6 bar, dan vijf op 3 bar, om maar wat te noemen. Het is de vraag of dat smaakwinst oplevert, maar het kán nu ineens wel, en al die jaren tot nu was het niet te doen met deze machine, kun je nagaan wat we misten met z'n allen ;-)

29
SteefM schreef:Ik denk dat de overgang van 6 naar 9 bar behoorlijk abrupt is. De oorspronkelijke opbouw van de druk is volgens mij omdat de vibratiepomp nog 'op gang moet komen'. De switch van 6 naar 9 bar gebeurt terwijl de vibratiepomp gewoon voluit aan staat, alleen wordt een kleiner deel van de overtollige druk afgevoerd.

Wel een leuke mod inderdaad. Ben benieuwd naar de smaak-ervaringen.
Ik heb een paar keer twee zo identiek mogelijke espresso's gezet, een op 6 en een op 9 bar. Visueel is er wel een verschil: de lagere druk geeft een donkerder crema. De 6 bar-extractie gaat ook twee tot drie seconden sneller naar dezelfde 25g extractie van 16g bonen (kopjes stonden onder de E61 op een weegschaaltje).

Wat smaak betreft vind ik ze moeilijker uit elkaar te houden. Misschien is de 6 bar extractie iets helderder van smaak en de 9 bar extractie wat meer complex, maar allebei op een aangename wijze waardoor ik geen voorkeur kan uitspreken. Ik moet er zelf nog meer van proeven en ik zal ook een vriend vragen te komen proeven.

Ik heb even een korte clip gemaakt om te laten zien dat de opbouw van de druk in de puck waarschijnlijk wat geleidelijker gaat dan de drukmeter van de machine laat zien. Al moet ik daarbij aantekenen dat er in het portafilter met drukmeter geen koffie zat en dat het ook wat uit kan maken of de PF al vol water zit, of net is leeggegoten en vol lucht zit. Ook dit is weer een voorbeeld waarbij je wel 'metingen' hebt en aanwijzers en cijfers, maar nog lang geen zekerheid over wat er eigenlijk aan de hand is.