Re: QUickmill 820 met PID en OPV?

11
Afgelopen week ben ik weer eens bij Peter geweest. Na een hapje (Nijmegenaartje) en een drankje (Peter's lange koffie) aan de slag gegaan met de quickmill. Ik mocht met de handen op de rug meekijken. Doelstelling voor de dag: PID control en OPV monteren.

Het PID experiment liep op een mislukking uit. Het begon veelbelovend met het aankoppelen van een cigar PID met SSR die normaliter op een Rocket R58 gaat. M.b.v. de sensor konden we de swing in het thermoblock nauwkeurig uitlezen. Element schakelde aan bij 95 graden Celcius en weer uit bij 105 graden Celcius. En nog een overshoot tot 110 graden Celcius. In de groep bij het douchescherm is de swing pakweg de helft kleiner. Maar het lukte niet om het pulsen voor elkaar te krijgen. We hebben alle aansluit combinaties geprobeerd, zowel de intuïtieve en logische als onwaarschijnlijke. Uiteindelijk ging het mis met een van contactjes en gaf het hele ding geen stroom meer. We hebben dat onderdeel toen maar met rust gelaten. Waarschijnlijk is het met een eenvoudigere PID wel te doen. Maar Peter was al niet enthousiast over een PID en dat is er niet beter op geworden. Helemaal omdat hij de afgelopen weken heel veel dure machines met defecte PID control heeft zien langskomen. En zelfs een nieuwe PID conrole die hij ter vervanging wilde monteren bleek al kaduk te zijn...Peter is meer een analoge jongen ;)

Onze (mijn) teleurstelling werd snel minder toen Corina ons trakteerde op een onvervalste tosti. Dank je wel! Met gevulde magen en vol goede moed gingen we aan de slag met project twee: Monteren van de OPV...

Dat was een fluitje van een cent. De uitgang van het pompje van de quick is van kunststof. Vandaar een overgang naar messing. Peter ziet liever de EX4/5 pompen die al een messing uitgang hebben. We (lees Peter) hebber er een T-stuk tussen gezet en daar aan een professionele OPV. Deze van te voren extern afgesteld op ca. 10 bar. Vervolgens een short cut gemaakt naar de aanvoer slang richting pomp. Overal wat tape tussen voor een goede afdichting en contole op lekkage. En klaar. Omdat beelden meer zeggen dan woorden (sorry, beetje behelpen voor diegenen die de foto's van Frans zijn gewend (verwend) ;) ):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind de drukverlaging van maximaal pompvermogen van ca. 15 bar naar 9-9,5 bar op de koffie zeer de moeite waard. Extractie verloopt duidelijk rustiger. Puck ziet er beter uit. En belangrijkste: Smaak is zachter en ronder. Het harde is er van af. Crema ziet er minder schuimig en uitbundig uit (met hoge druk ziet het er een beetje uit als met te verse bonen!), maar juist fijnporiger. Enig nadeel: Machine is iets luider geworden, maar nog steeds beschaafd. Hier een paar foto's van een cappuccino:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die leuke kopjes zijn ook te koop...ergens in Hoogersmilde...

:D

Dank je wel Peter!
Laatst gewijzigd door bvds op za 16 mar 2013, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

14
Ik wist niet dat de Quick standaard die 15 bar op de puck loslaat. Ik had gedacht dat er altijd wel een OPV in zat... :?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Ik heb dus ook zo'n quickmill, voor zover ik weet een ombouw naar losse koffie maar het was een soort van krijgertje en mijn eerste stap naar espresso.

Nu ben ik nieuw en onkundig maar ben er wel achter dat de druk veel te hoog is.
Zou u mij ook kunnen helpen met het ombouwen naar opv ?
Tegen betaling natuurlijk.

Ben aan het sparen voor een Magica echter zou ik tot die tijd wel meer uit de quickmill willen halen.

De foto's doen het helaas niet meer dus ik kan niet meer zien wat er gedaan is.

16
Aldorean schreef: ma 19 jul 2021, 11:57 Ik heb dus ook zo'n quickmill, voor zover ik weet een ombouw naar losse koffie maar het was een soort van krijgertje en mijn eerste stap naar espresso.

Nu ben ik nieuw en onkundig maar ben er wel achter dat de druk veel te hoog is.
Zou u mij ook kunnen helpen met het ombouwen naar opv ?
Tegen betaling natuurlijk.

Ben aan het sparen voor een Magica echter zou ik tot die tijd wel meer uit de quickmill willen halen.

De foto's doen het helaas niet meer dus ik kan niet meer zien wat er gedaan is.
een opv plaatsen met slangetje naar de waterbak of terug naar de pomp is niet heel moeilijk hoor. Maar zijn meerdere adresjes die dit voor je kunnen doen
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

19
HanR schreef: ma 19 jul 2021, 16:06 OPV ingesteld op 9 bar
T-stuk 1/8" ffm
Verlengnippel 1/8" mf
Ulka pompknietje
T-stuk voor silicone slang
Stukje silicone slang 8x8mm van 10 cm

De foto is slechts ter illustratie.
De werkelijkheid is in spiegelbeeld.
Afbeelding
Nuttig en dit kan ik inderdaad zelf wel onder de kap wegzetten, waar kan ik de benodigde items kopen ?

20
HanR schreef:OPV ingesteld op 9 bar
T-stuk 1/8" ffm
Verlengnippel 1/8" mf
Ulka pompknietje
T-stuk voor silicone slang
Stukje silicone slang 8x8mm van 10 cm
Een tijdje terug heb ik dit bij Han gekocht. Ik probeer nu de OPV in te bouwen, maar de foto's in dit topic werken helaas niet meer. Kunnen jullie mij helpen met of ik op de goede weg ben?

Ik weet nu niet waar dat slangetje heen moet. Moet ik de slang naar de pomp daar aan koppelen?

De OPv gaat niet helemaal netjes langs de pomp. Kan ik hem ook iets losser draaien? Of krijg ik dan lekkage?

Origineel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding