Re: Vraag over molen op mp

2
Dat heet een doser. Zwengel de zoekfunctie aan voor ellenlange discussies erover. Je gebruikt het ding voor thuisgebruik sowieso niet om te doseren, maar ding kan van pas komen om te verdelen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

3
En de molen is een Rossi RR45.
Goede molen met schijven van 64mm.

Tuurlijk er zijn betere molens, maar om te beginnen is het een goed werkpaard.
Wel vrij hoog...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

4
Ik had inderdaad hier op het forum begrepen dat de rossi wel een goede maler is. Ik heb inmiddels de zoekmachine gebruikt om er achter te komen wat de bedoeling van die (6!) doseerkamers nu is. Daar snap ik nog steeds niet zo veel van. Een enkele doseerkamer is een gewone doser? Doet zo' zesvoudige dan koffie verzamelen voor zes keer een kopje? Dat lijkt mij een handicap voor thuisgebruik. Of begrijp ik het echt helemaal verkeerd?

5
Dat laatste. Het is gewoon een doser. Niets boeiends aan. 6 kamers is gewoon beschrijvend voor het mechanisme, maar alle dosers zijn in grote lijnen hetzelfde. Vooral niet over nadenken, want het is niet interessant. Als je het ding in het echie ziet dan vallen alle stukjes op zijn plaats.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

7
Ja, die Rossi is wel beter dan een Nemox. In een café maal je die hele doser vol, en dan zou één zo'n vakje (uit een ster met 6 poten) precies genoeg voor 1 portie koffie zijn. Maar thuis gebruik je dat helemaal niet. Daar maal je alleen maar wat je op dat moment wilt gebruiken , terwijl je tijdens het malen die doserhendel steeds over haalt. Daar functioneert dat ding dan eigenlijk alleen maar als klontjesbreker. En dat is helemaal niet verkeerd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Dacht ff dat er een hoogfrequente trileenheid in zijn tamp-puc zat toen hij tampte.
Is dat al eens bedacht?
Een soort trilplaatje voor de porta.Je zet hem erop en er gaat een seconde of zo een hoogfrequente trillig door de puck waardoor de korrels zichzelf vasttrillen.
Moet ik hier patent op aanvragen?