Re: Nieuwe machine

11
Nu ik het teruglees vraag ik me af waar ik was met m'n hoofd... :? . Volgens mij is de Junior (hier althans) alleen verkrijgbaar als DB, en is die Super inderdaad als HX en DB te koop.

Nu maakt dat voor OP niet zoveel uit, aangezien hij waarschijnlijk ook prima kan werken met een DB. Samenvattend: de gewone Domobar is een SB en die wil OP niet; de rest van de Domobars (Junior en Super) zouden voor hem wel voldoen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Ok, in het geval van nieuw kom ik uit op de volgende machines:

Rocket espresso cellini classic
Expobar Leva E61
Bezzera BZ07PM
Bezzera BZ10SPM

Welke zou de beste keus zijn? Of zijn ze allemaal dezelfde kwaliteit?

Ik neig het meeste naar de bezzera's mits dit kwaliteit is en je voor dat geld een machine krijgt die ook de rest van je leven mee kan gaan met goed onderhoud.

14
Ik heb een bz10 gehad en nu een machine met E61 en een erics e61 thermometer erop. Door die thermometer zou ik never nooit meer terug willen naar de bezzera groep. Die thermometer geeft je zoveel meer controle over de temperatuur als je er eenmaal mee weet te werken. Verder is de E61 groep lekker universeel en zit je niet vast aan bezzera bij onderhoud oid. Zo zijn er nog een paar punten maar dit is voor mij het belangrijkste.
Laatst gewijzigd door bobbee op zo 10 mar 2013, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

15
Die Bezzera BZ10SPM ken ik niet, wat is daar "speciaal" aan? Zoals ik al schreef zijn Bezzera's prima machines, maar bij onderhoud/vervangen van onderdelen kunnen ze wat lastiger zijn omdat ze overal "eigen" maten aansluitingen gebruiken.

Qua kwaliteit liggen genoemde machines denk ik niet heel veel uit elkaar. Als je een Rocket wil zou ik eens naar Kafko kijken, hij verkoop "demo-modellen" met leuke korting.

Zou je "queeste" dan eindelijk eens tot een einde komen? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Na 8 maanden zeuren zou ik eerlijk gezegd meer zin hebben in een stevige borrel!

Maar je zal een goed gevoel overhouden aan het feit dat je standvastig bent gebleven en het geld nu kan investeren in echt goede apparatuur.

19
Ik denk toch dat ik een nieuwe machine ga kopen. Ik vind het geen probleem om zoveel geld uit te geven aan een machine als die machine heel m'n leven mee gaat. Volgens mij is die kans groter bij een nieuwe machine dan bij een oude machine. Ook vind ik marktplaats maar dubieus. Al een paar keer meegemaakt dat mensen hun verhalen over de machines niet kloppen, geen bonnetjes hebben, etc. Of een tien jaar oude machine voor de helft van de prijs aanbieden en niet van hun prijs willen afwijken. Of ik nu 600 euro uitgeef aan een gebruikte machine of 1200 euro aan een nieuwe, ik vind het beide veel geld. Dan maar een nieuwe machine voor veel geld.
Wat ik op het moment op marktplaats vind, vind ik allemaal vrij oud. Enige wat ik nog open laat is een tweedehands machine kopen van xprsso, kookpunt, espressosicilia, van pommeren, of casabarista. Met garantie en de weet dat de machine helemaal goed is/ compleet gereviseerd.
In ieder geval even wachten tot mei, vakantie geld :D

De Expobar brewtus IV , de Rocket Cellini plus V2, de Bezzera Giulia of de Magica ( wat volgens mij dezelfde machines zijn alleen de 1 kan op vast water aangesloten worden) , of de Izzo Vivi met PID voeg ik aan de lijst toe met mogelijke machines die ik wil kopen.

Ik denk dat ik voor de Bezzera Magica ga. E61 groep, 2 manometer, 1099 euro.

De Brewtus (1279 euro) heeft een PID maar welliswaar 1 manometer. Ik weet niet of de kwaliteit van Expobar zo goed is tov Rocket, Bezzera of Izzo. Kan iemand hier een uitspraak over doen?

De Rocket cellini plus v2 (1349 euro) nog even een tandje duurder, 2 manometers, zeker weten kwaliteit. Iets aan de dure kant.

Izzo vivi met PID (1290 euro) , weinig bekend over dit merk en over de machine. Het ziet er een beetje klungelig uit maar dat kan misleidend zijn. Iemand ervaring met dit merk en machine?

Op dit moment neig ik het meeste naar de Bezzera Magica, mits 1 van de andere machines een beduidend betere kwaliteit geven dat ik daar een paar honderd euro voor wil uitgeven. Voor zover ik kan zien heeft deze Bezzera een E61 zetgroep , 2 manometers en een aantrekkelijke prijs van 1099 euro. Voor die prijs of eronder vind je er niet 1 met twee manometers. Het lijkt er ook op dat deze machines goede kwaliteit leveren.

Mocht deze machine toch twijfelachtige kwaliteit leveren dan neig ik het meeste naar de expobar brewtus, izzo vivi of anders de rocket cellini. Op de 1 of andere manier heb ik het idee dat expobar de mindere is in dit rijtje als het gaat om kwaliteit. Zelfde eigenlijk voor Izzo, je hoort daar zo weinig over.
Dan zou het de cellini worden voor 1349 euro.

20
volgens mij zie je door de bomen het bos niet meer...je kunt ook eens Peter bellen...die kan je wellicht helpen met een nuchter advies en de kans is groot dat hij zo maar een mooie demo Rocket machine met garantie heeft staan ;)

je maakt het echt te moeilijk voor jezelf; al die machines hebben voor- en nadelen en met plussen en minnen en wikken en wegen komt je er niet uit...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs