Nivona 830 problemen al na 6 maanden

1
Hallo,

Begin juni 2012 een Nivona 830 gekocht bij Simon Levelt Maastricht.
Mijn oude Jura S70 uit 2002 was na ongeveer 22000 kopjes de boiler defect.
Reparatie was te duur daarom opzoek gegaan naar een vervanger.
Ik wilde graag een apparaat dat je goed kunt schoonmaken, vooral dat je de zetgroep eruit kunt halen. Nivona en WMF hebben toestellen waarbij dit mogelijk.
De Jura S70 was een geweldig apparaat, alleen de servicebeurten van gemiddeld 175,- Euro was een echte tegenvaller voor zo'n duur apparaat.
Maar goed, kwaliteit kost geld en de koffiezet techniek is er in 10 jaar tijd erg vooruit gedaan.
Groot was dan ook teleurstelling dat na 6 maanden de Nivona 830 geen cappuccino meer wilde maken, er kwam een foutmelding en een melding neem contact op met Nivona Zoetermeer. Verder was de koffiedras de laatste weken nat. Even gebeld met Simon Levelt Maastricht, daar bleek dat het apparaat na ongeveer 2700 kopjes koffie (2100 cappuccino's) een onderhoudsbeurt nodig heeft. Nergens in de handleiding wordt daarover gesproken. Tuurlijk, het standaard onderhoud als reinigen, ontkalken, melkschuimer reinigen, enz heb ik steeds gedaan.
Toen ik na enkele dagen het appraat ging ophalen waren de kosten: 125,- Euro.
Er waren enkele onderdelen vervangen (heeft hij laten zien) en arbeidsloon.
Maar goed, ik weer blij met een werkend apparaat.
Nu een maand later, weer een probleem. Hij blijf roepen "klep sluiten" (waar je de koffiebonen bijvult). Opnieuw een tegenvaller. :(
De Nivona 830 vandaag weer naar Simon Levelt in Maastricht gebracht en nu maar afwachten hoelang dit gaat duren en of het onder garantie wordt opgelost.
Ik heb vrienden met een (goedkope) delonghi expresso apparaat die 6 jaar lang zonder onderhoudsbeurt koffie maken en ik met mijn Nivona van 1100,- Euro die na 6 maanden groot onderhoud nodig heeft. Ik weet dat Nivona uit dezelfde fabriek komt als Jura.
Hebben meer mensen dezelfde ervaringen :?:
Gr. Guido

Re: Nivona 830 problemen al na 6 maanden

5
Ik heb een Nivona 850, die is volgens mij wel ongeveer gelijkwaardig aan de 830. Ook bij Simon Levelt gekocht. Totaal z'o'n 1100 kopjes mee gezet waarvan 800 cappucino/latte.
Ze hebben mij bij aankoop niets verteld over een onderhoudsbeurt. Integendeel, onderhoudsbeurten zouden niet nodig zijn omdat je zelf de zetgroep kan schoonmaken. 2700 kopjes vind ik ook een raar aantal, zou dan eerder 2500 of 3000 verwachten.

Met het "klep sluiten" heb ik wel problemen gehad, maar dan andersom: hij detecteerde niet dat de klep open was. Achterin de machine zit een microswitch waarmee de machine detecteert of de klep van de bonen openstaat. Die switch kan blijven hangen.

Als die machine binnen de garantie de geest geeft moeten ze de gebreken kosteloos verhelpen. Ik zie ook niets staan over het uitvoeren van servicebeurten.

Als ik jou was zou ik rechtstreeks met Nivona contact opnemen om dat verhaal over die servicebeurten te controleren. Je kunt die bereiken op nummer 079-3634242. Zijn aardige mensen en behulpzaam.

Laat ajb even weten wat hun reactie was, ik ben er benieuwd naar.

6
Ik heb geen Nivona, wel een Bosch benvenuto (B30).
Qua binnenwerk (zetgroep enz) zijn ze redelijk gelijk, zoniet identiek.

Ik hou zelf m'n zetgroep en de rest van het binnenwerk netjes schoon, gebruik de ontkalk en "cleanfunctie" wanneer hij erom vraagt.
Hij heeft nu in 6 jaar ca. 6000 kopjes gezet en totnogtoe geen enkel probleem gehad. :)
Klinkt me dat je een pechgeval/maandagochtend model hebt oid?
Het is iig niet de normale gang van zaken. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

8
Montalbano schreef:Ik heb een 855, tot nog toe geen problemen.
Volgens mij staat er zelfs in de handleiding of in de verkoopmaterie dat deze zetter door de uitneembare zetgroep veel beter zelf te onderhouden (schoon te houden) is en dus geen regulier onderhoud nodig heeft.
Precies.
Ik denk dat de OP gewoon beduveld is. In plaats van garantie geven heeft SL hem een "servicebeurt" aangesmeerd.

9
Hallo,
Even een update.
Ik had deze review ook geplaatst op koffiethuiswinkel.nl website.
Een dag later kreeg ik een mail van een medewerker van J. Lensen Huishoud bv (importeur Nivona).
Koffiethuiswinkel had blijkbaar mijn review doorgestuurd naar de Nederlandse impoteur.
Hij wilde meer informatie, dus ik hem extra informatie gemaild.
De volgende dag een mail terug.
De importeur zit niet te wachten op negatieve reacties op internet en had liever gehad dat ik hun rechtstreeks had benaderd. Ze hebben contact opgenomen met Simon Levelt (officiele dealer).
Er is afgesproken dat ik 100,- Euro terugkrijg.
Een mooie oplossing.
Verder staat in de mail dat het apparaat 2 jaar fabrieksgarantie, maar dit geld niet voor slijtende onderdelen zoals rubbers en afdichtringen of vervuiling van de machine.
Nu nog afwachten wanneer ik het apparaat terugkrijgt.
Bedankt voor jullie reacties en zo zie je dat er nog genoeg bedrijven zijn die after sales serieus nemen.

10
Nette reactie!

Beter laat dan nooit, maar eigenlijk had het niet zover moeten komen. De verkoper zou meer duidelijkheid moeten geven over de te verwachten kosten die nog bij het apparaat komen. Al vind ik het nog steeds vreemd dat het apparaat al zo'n onderhoudsbeurt nodig had? :?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30