Re: Boiler nu wel of niet isoleren?

11
Armaflex in buisvorm gebruiken wij altijd om de leidingen te isoleren van de airconditioning. Er zijn ook vellen te krijgen en ook merkloos van dat spul. Ik heb hier ook nog wel wat liggen in de schuur op rol, maar die is vrij dun. Misschien ga ik die er een keer opplakken. Er zit een plaklaag op. Probleem is alleen dat als je die erop pakt, je het er weet nooit meer helemaal schoon vanaf krijgt.
Hier kun je het kopen. Ook op vel met of zonder plaklaag en er is een lijm te krijgen speciaal om dit te lijmen.
http://www.fosterventilatie.nl/nieuw/Fo ... ontact.htm

Misschien is het daar goedkoper? Ik ging het altijd ophalen en de rekening naar de zaak.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

12
Erik82 schreef:Schijnen ook nadelen te zitten aan het isoleren van de boiler. als de machine maar 3 uur per dag aan staat ga je de prijs van de isolatie er nooit uithalen. Bepaalde elektrische circuits in de machine kunnen minder effectief werken door de isolatie. Zoek maar eens goed op HB op "boiler insulation".
Ja, maar wat er op H-B gezegd wordt over isolatie is ook echt volslagen kolder. Een PID stel je af op een systeem. Als je dat systeem gaat veranderen door te isoleren, dan zal je PID wat meer overshoot hebben. Dat is niet perse erg, maar je kan ook je PID instellingen aanpassen zodat ie weer wel goed werkt. PID's werken prima. En als je nog steeds archaische klikapparaatjes gebruikt om je temperatuur te regelen, dan zal het wat langer duren voordat je boiler afgekoeld is als je wat overshoot hebt. Wat men er niet bij zegt is dat als je boiler niet is geisoleerd die overshoot korter duurt, maar omdat je vaker je element aan en uitzet komt je overshoot wel vaker langs. Totale overshoot op tijd zal niet veel veranderen.

Nog een datapuntje, er zijn meerdere verhalen van mensen die hun machines hebben geisoleerd, maar geen verhalen van mensen die de isolatie eraf hebben gehaald omdat de machine het minder goed deed.
Wat wel een goed punt is is dat je je HX leidingen niet moet isoleren, want die bepalen de temperatuur van je groep.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

15
Henrike schreef:Het draadje over isoleren ivm de geluidsvervuiling van de vibratiepomp had ik inderdaad doorgenomen, en heb ik voor mijzelf de volgende conclusies uit getrokken:
- isoleren zijpanelen mogelijk, maar moet oppassen ivm mogelijk oplopen van de temperatuur aan de binnenzijde. En op sommige plekken zit er niet zoveel ruimte, dus ik denk wel iets te moeten vinden wat vrij dun is en meegeeft als er een slangetje tegen aan komt. (@chrimasa, jouw link geeft wel veel varianten, dus daar zou wel wat te vinden moeten zijn?)
- ik heb een nieuw vibratiepompje (ulka ex5), dus daar hoef ik voorlopig niets aan te doen
- hij staat op een hard aanrechtblad, zou demping via pootjes wat uitmaken voor de harde tikken van de pressostaat?

Spironski, heb ik het zover begrepen? Of niet helemaal?
Ik bedoelde niet dat alles uit het draadje van toepassing was op jouw geval, Henrike, maar er staan wellicht wat zaken in waar je wat aan zou hebben.
Ik denk dat de binnenkant van de kast isoleren zal helpen om het luide klikgeluid te dempen. Je isoleert dan ook de machine, dus je stroomverbruik vermindert, maar de temperatuur binnen de kast gaat ook omhoog, dus let daar op.
Ik denk niet dat die kussentjes helpen tegen het geluid van de presso, die helpen tegen het gedreun van de vibratiepomp, maar daar heb je geen last van, begrijp ik.

Ikzelf zou eigenlijk eerder geneigd zijn om de presso te vervangen voor een stiller exemplaar. Die van mij maakt in elk geval een nauwelijks hoorbaar tikje als die aan/uitslaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
PID's werken prima. En als je nog steeds archaische klikapparaatjes gebruikt om je temperatuur te regelen, dan zal het wat langer duren voordat je boiler afgekoeld is als je wat overshoot hebt.
Peter is anders helemaal niet zo te spreken over PID's. Hij krijgt er heel wat binnen die stuk zijn gegaan, en bovendien meet de PID ook niet de temperatuur waar het telt: vlak boven de puck. Er wordt altijd ergens anders in het systeem gemeten, en dan wordt er een vertaling gemaakt voor wat dat zou moeten betekenen voor je zettemperatuur. De nauwkeurigheid is veel kleiner dan je zou denken, en met isoleren moet je dus inderdaad oppassen, want het kan de hele boel verstoren. Dat ze sneller reageren op temperatuurwisselingen is vanzelfsprekend wel een pluspunt.

Maar die "archaïsche klikapparaatjes" zijn een stuk betrouwbaarder en al met al dus zo gek nog niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Spironski schreef:
PID's werken prima. En als je nog steeds archaische klikapparaatjes gebruikt om je temperatuur te regelen, dan zal het wat langer duren voordat je boiler afgekoeld is als je wat overshoot hebt.
Peter is anders helemaal niet zo te spreken over PID's. Hij krijgt er heel wat binnen die stuk zijn gegaan,
De PID's die Peter terugkrijgt zitten gebeund in een consumentenmachine. In bijna alle high-end professionele apparaten zitten tegenwoordig PID's. Als ze om de haverklap stuk zouden gaan zou dat niet zo zijn. Hier een plaatje van het interieur van een Izzo Alex Duetto. De jongens bij Izzo hebben het voor elkaar gekregen om electronica 5 cm boven een boiler van 120 graden te monteren. Niet gek dat dat stuk gaat.
en bovendien meet de PID ook niet de temperatuur waar het telt: vlak boven de puck. Er wordt altijd ergens anders in het systeem gemeten, en dan wordt er een vertaling gemaakt voor wat dat zou moeten betekenen voor je zettemperatuur.
Bij pstats wordt er geeneens een vertaling gemaakt.
met isoleren moet je dus inderdaad oppassen, want het kan de hele boel verstoren.
Valt allemaal heus mee. Als mijn La Peppina helemaal afgetopt zit dan zit er een 1.4 liter water in. Als La Peppina bijna leeg is zit er iets van 0.3 liter water in. Dat zijn twee heel verschillende systemen, en de PID heeft er geen moeite mee. En dan nog, PID parameters zijn relatief makkelijk aan te passen aan een nieuwe situatie.
Maar die "archaïsche klikapparaatjes" zijn een stuk betrouwbaarder en al met al dus zo gek nog niet.
Zonder gedegen statistieken blijf ik erbij dat PID's zijn inherent betrouwbaarder door het gebrek aan bewegende onderdelen. En het grootste gedeelte van de onderdelen blijft koud (mits goed gemonteerd, dus niet vlak bij de boiler), in tegenstelling tot pstats die de hele tijd temperatuurwisselingen te verduren krijgen. Een PID is gewoon een klein rekenmachientje, en die gaan ook amper stuk.

Volgens Paul Pratt gaan pstats juist om de haverklap stuk.
Paul Pratt schreef: Now we have to deal with small pstats that are throwaway items every year or so and large Sirai switches that last 3-5 years if you are lucky.

uit
http://www.home-barista.com/levers/faem ... ml#p283957
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit

18
Bluecold schreef:In bijna alle high-end professionele apparaten zitten tegenwoordig PID's. Als ze om de haverklap stuk zouden gaan zou dat niet zo zijn.
"om de haverklap" is een vage aanduiding van frequentie.

Als ze elke week stuk zouden gaan lijkt me dat je gelijk hebt, dat pikken de eigenaren niet. Maar high-end profi machines hebben een onderhoudscontract, een monteur komt op vaste tijdstippen langs en zolang hij die PIDs op tijd vervangt hapert de productie niet en niemand maakt het wat uit dat het iets kost. Als de machine (om maar wat te noemen) tussen 500 en 1000 Euro per dag opbrengt boeit het niet als er (bijvoorbeeld) elke maand of twee voor de zekerheid een verse PID in geklikt wordt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

19
De PID's die Peter terugkrijgt zitten gebeund in een consumentenmachine.
Dan weet je meer dan ik. Ik meen toch dat Peter's hoofdbusiness gewoon de professionele markt is. Overigens liet hij zien dat ook in de Bezzera's de PID boven de hete groep gemonteerd zit (en dus fout).
Tuurlijk. Maar daar wordt ook niet die grote nauwkeurigheid gesuggereerd.
Valt allemaal heus mee. Als mijn La Peppina helemaal afgetopt zit dan zit er een 1.4 liter water in. Als La Peppina bijna leeg is zit er iets van 0.3 liter water in. Dat zijn twee heel verschillende systemen, en de PID heeft er geen moeite mee. En dan nog, PID parameters zijn relatief makkelijk aan te passen aan een nieuwe situatie.
In jouw Peppina zal het meevallen, maar in een E61, met z'n afgestemde sifon kan je denk ik best wat verstoren.
Een PID is gewoon een klein rekenmachientje, en die gaan ook amper stuk.
Heeft een PID dan geen sensoren die warm/koud worden? Oké, is wat minder gevoelig...
Volgens Paul Pratt gaan pstats juist om de haverklap stuk.
Is dat zo? Dus ik mag blij zijn dat de mijne al 9 jaar meegaat...

Overigens vind ik presso's heus net zaligmakend, het zijn inderdaad redelijk ouderwetse dingen. Maar ja, als het werkt...
Het ging mij er om dat ik er langzaam achter kom dat PID's nu ook weer niet waarmaken wat ik er aanvankelijk van dacht. Ze blijken toch wat gevoeliger, en de nauwkeurigheid die ze opleveren is niet zo groot als gesuggereerd wordt.

20
fransg schreef:
Bluecold schreef:In bijna alle high-end professionele apparaten zitten tegenwoordig PID's. Als ze om de haverklap stuk zouden gaan zou dat niet zo zijn.
Als de machine (om maar wat te noemen) tussen 500 en 1000 Euro per dag opbrengt boeit het niet als er (bijvoorbeeld) elke maand of twee voor de zekerheid een verse PID in geklikt wordt.
Als er om de 2 maanden 200 euro afgetikt moet worden voor een nieuwe PID dan boeit dat wel. De marges zijn klein, en vooral bij onafhankelijke cafes moet die 200 euro uit eigen zak van de eigenaar betaald worden. Dat wordt niet gepikt. Verder staat er op coffeed.com en op baristaexchange.com niets over stervende PID's. Logische conclusie is dat ze niet stuk gaan.

De eerste slrs met elektronica (Canon A1) werden als de pest gemeden door pro's omdat ze onbetrouwbaar zouden zijn. Ondertussen wordt de A1 gezien als een onverwoestbaar stuk techniek zoals ze niet meer gemaakt worden.
In jouw Peppina zal het meevallen, maar in een E61, met z'n afgestemde sifon kan je denk ik best wat verstoren.
Het enige wat van invloed is op de sifon is het temperatuurverschil tussen boiler en groep. Zolang je de boiler op temperatuur houdt verandert er niets aan de sifon. Mijn voorbeeld van La Peppina is valide.
Spironski schreef:
De PID's die Peter terugkrijgt zitten gebeund in een consumentenmachine.
Dan weet je meer dan ik. Ik meen toch dat Peter's hoofdbusiness gewoon de professionele markt is. Overigens liet hij zien dat ook in de Bezzera's de PID boven de hete groep gemonteerd zit (en dus fout).
De merken die Peter serviced (staan op lijstje van zijn website) zijn redelijk conservatief. Bij de pro machines gebruiken die merken nog steeds pstats afaik.
Tuurlijk. Maar daar wordt ook niet die grote nauwkeurigheid gesuggereerd.
Je hebt mij niks over nauwkeurigheid horen suggereren. Wel over betrouwbaarheid en dat de vermeende last van isolatie volledig overtrokken is. Sterker nog, ik hang vaak mijn microvezeldoekje om de ketel van La Peppina heen om het doekje te drogen en gelijk te pasteuriseren. Heeft de PID ook geen last van.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit