Re: bezzera bz10?

72
snoepsnip schreef:Dacht dat ze bij kookpunt redelijk vers waren. Je bedoelt bij een simon levelt of zo?
Zaterdag a.s. op het Noordplein(bij het Kookpunt) de Versmarkt met Schot koffie en waarschijnlijk ook nog anderen met verse koffie.
Mvg Rob.
Vrouw,twee kinderen en twee kittens ;) o ja en een Nuova Era Altea Compact (2gr) met Gene brander en een Zenith 65E maler.

73
Alle koffiesoorten die je noemt zijn oud inclusief de Simon Levelt en dus eigenlijk waardeloos om espresso mee te maken. Hoogstwaarschijnlijk zijn al je problemen opgelost zodra je verse bonen gaat gebruiken. Dit is namelijk een vereiste voor goede espresso.

Bestel eens bij Fascino, Het Koffielab, Backyard Coffeeroasters, Gebrand.nl, Blanche Dael of Dutch Barista Coffee. De bonen mogen niet langer dan 2,5 week gebrand zijn en dan moeten ze op zijn. Gebruiken vanaf een dag of 4 na branden. Bij Fascino zou je een proefpakket kunnen bestellen en Het Koffielab vind ik zelf altijd wel erg goed. Bestel dus niet teveel want dan ga je weer over die 2,5 week heen of vries luchtdicht in in kleine porties voor 2-3 dagen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

74
Ik wil hier toch even op ageren, je draait op deze manier een beetje door wat de branddatum aangaat, als je een jaar of 2 terug leest was het nog 5 weken en nu de helft?

Gas terug nemen met je beweringen, want dit gaat nergens meer over.

Mijn branding begint pas echt goed op smaak te komen met een dag of 7 ( de echte top is pas later ) dat gaat toch echt wel een week of vier door, daarna gaan de sommige van de nuances iets achteruit, maar het is nog steeds geen slechte boon om Espresso en/of Cappuccino van te maken.

Met elkaar gek maken en/of de loef willen afsteken kom je weinig verder.

Ik denk eerder dat de koude en extreme droogte er mee te maken hebben! 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

75
De meeste bonen vind ik na 2 weken toch echt hard achteruitgaan. De piek ligt voor mij over het algemeen rond de 4-9 dagen. Blijkbaar is dat dus relatief en afhankelijk van je smaak. Veel Amerikanen zijn zelfs aan het roepen dat bonen na een week al niet meer bruikbaar zijn maar dat is wel complete onzin. Volgens mij zijn er hier velen die roepen dat bonen na 3 weken toch echt hard achteruitgaan en ben ik hierin zeker niet de enige. Wellicht een leuke nieuwe topic :D .
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

78
Erik82 schreef:Volgens mij zijn er hier velen die roepen dat bonen na 3 weken toch echt hard achteruitgaan en ben ik hierin zeker niet de enige.
Is ook mijn ervaring. Ik denk dat de branding ook een rol speelt. Ik hou van licht gebrande fruitige bonen en daar merk je na 2 weken echt een afname. Ik kan mij voorstellen dat een donkere branding (heeft al fruitige smaaktonen tijdens het branden verloren) daar minder last van heeft.