Boretti koffiemolen

1
Hallo,

Ik heb graag hulp nodig. Ik heb een boretti barista met daarbij een losse koffiemolen (ik ben nog láng geen volleerde barista!!). Nu hou ik het meest van een, niet te sterke, cappuccino. Ik heb koffiebonen van Segafredo. Ik weet dat je het apparaat in kan stellen op een fijne of grove maling, of vanalles daar tussenin. Ook kan ik de tijd aanpassen.

Ik wil echter graag dit zo instellen, dat als ik een cappuccino maak, met dus maar weinig koffie, ik toch het crèmalaagje krijg waardoor het schuim het allerlekkerst wordt.
Is dit eigenlijk wel mogelijk als ik zo weinig koffie maar wil?

Iemand tips?

Alvast bedankt!
Liselotte

Re: Boretti koffiemolen

4
Ik zou vooral het beginnerstopic doorlezen. En ik vraag me ten zeerste af waar je de notie vandaan hebt dat het schuim op een espresso ook maar iets bijdraagt aan de smaak van een cappuccino. Schuim slaat namelijk onherroepelijk dood als je er melk bij doet. Net als met bierglazen die voor altijd stuk zijn als je er eenmaal melk uit gedronken hebt. Hoe dan ook, de bron waar je die informatie vandaan hebt zou ik zoveel mogelijk van vergeten, want de rest van de info zal ook wel complete onzin zijn.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

5
Een goede espresso -de basis van een cappuccino- zal eigenlijk altijd wel een gezonde crema hebben. Heeft de espresso die niet, dan is er waarschijnlijk iets niet goed gegaan.

Het is dus niet zozeer een kwestie van of het wel mogelijk is, maar van wat je fout doet als je het niet hebt.
Overigens is de smaak van de crema zelf nogal bitter, dus hang ook weer niet teveel aan crema.

Lees inderdaad het Beginnerstopic, daar staat waarschijnlijk een heleboel in waar je wat aan hebt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Spironski schreef:Een goede espresso -de basis van een cappuccino- zal eigenlijk altijd wel een gezonde crema hebben.
Kan je dat onderbouwen?

Crema Gezond??
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.