Echte barista!

1
Carissimi,
Ik heb (zojuist) afgelopen vakantie mogen genieten van "echte" espresso in het uiterste zuiden van Sardinie. Twee weken lang heb ik daar onder andere "onze" barista in de gaten gehouden en getracht de kneepjes af te kijken. Ik vond het mateloos facinerend....Het maken van koffie is daar helemaal geen kunst, maar keihard doorwerken -koffie op hoog niveau maken- en dit is helemaal verweven met de dagelijkse gang van zaken (eerst een kopje koffie, beetje bijkletsen met de barista en dan naar het werk).
Het was echt genieten en een beetje emotie mag wel doorklinken als ik zeg dat iedere shot volkomen raak was.
Kijk en geniet een beetje met me mee (het afnemen van de portafilter, afkloppen, vullen, tampen en terugzetten van de portafilter ongeveer 4 seconden duurt (op 6 sec tot 10 sec)...wat een grenzeloze routine). Je zult ook zien dat er helemaal geen tamper gebruikt wordt....
Groet, TY

-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Re: Echte barista!

3
Klopt, ik bedoel een losse tamper....of eigenlijk dat tampen nauwelijks een noemenswaardige handeling "lijkt", terwijl er toch hele fora over volgeschreven worden...ontnuchterend vind ik zoiets.
Groet, TY
Let's gobblefunk

4
Ja, het is weleens goed zo'n relativerende gezichtshoek te hebben. Als je leest wat fijnslijpers allemaal te melden (en vooral te mekkeren) hebben, daar hebben die Italianen geen last van.

Ik hoorde eens dat op een internationaal kampioenschap line-dance de Amerikanen het lekker ontspannen doen, die genieten van de reis, de leuke dagen met allemaal vrienden van heinde en verre, maar bijvoorbeeld de Nederlandse ploeg stond stijf van de stress, had alle kostuums perfect doordacht, de timing totaal geanalyseerd, hele wetenschappen over de juiste pasjes van de ware oorspronkelijke traditie onder de knie.

Ik vind het geweldig leuk om het allemaal te leren over de koffie, maar het is wel koffie waar we mee bezig zijn, geen chemotherapie.

Dus lekker genieten, en zo min mogelijk gezeik ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Gezocht naked portafilter e61

5
Cool... diezelfde maler ga ik zaterdag ophalen maar dan in antraciet! 84mm schijven. .whoaa.....

De melding voegt verder niks toe aan deze post, maar moest even mijn vreugde kwijt. En dat proef ik dan weer in mijn shots terug...die ik volgende week maak. Is het niet juist dát wat je proeft als je daar in italie, met de hele sfeer er omheen dat goddelijke bakkie op drinkt? Met of zonder tampen. Ik denk van wel. :D
Laatst gewijzigd door bobbee op do 11 apr 2013, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

6
Ja de vreugde maakt er zeker onderdeel van uit!

En het gemak dat goeie apparatuur je brengt, en de handigheid die je in de loop van de tijd opdoet, en de ontwikkeling van je smaak, enzovoorts!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
zo min mogelijk gezeik
:D

Als ik toch een heel klein beetje mag zeiken: vind het klein beetje ontnuchterend dat ik Segafredo geschonken zie worden. Niet dat daar per se veel mis aan is (wellicht een klein beetje :lol:), had ook algemeen verkrijgbare Lavazza of illy kunnen zijn, maar zoals TS het levendig beschrijft ... dan verwacht / hoop je ook op een of ander ´duister´ lokaal brandertje waarvan je er in Italia zovele van hebt. Elke provincie, regio, stad heeft vaak wel z´n eigen merk. Hausbrandt kom je bijv amper tegen in het Zuiden. Vice versa met Barbera...
Barbera, dat is een échte Italiaanse koffie zeggen de liefhebbers. Maar bij Barbera zelf zouden ze je direct op onze vingers tikken als ze hoorden dat je het woord Italiaans op hun Napolitaanse koffie maar durfde te plakken. En wie in Napels is geweest, en zo'n fantastisch espresso ‘bonbonnetje' in één van de gezellige koffiehuizen heeft gedronken zal het direct beamen: Napolitanen maken echt heel bijzondere espresso en dat Italiaanse - pardon Napolitaanse - chauvinisme is dan ook heel terecht.
http://www.specialtycoffee.nl/coffee/brands/barbera/
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

8
Maar zouden Illy en Segafredo etc. in Italië niet veel verser zijn dan hier? Minder transport, minder opslag, veel grotere afzet...?

Overigens vind ik de koffie in Italië bijna altijd wel redelijk tot goed, maar zelden echt gewèldig.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Carissimi,
Bedankt voor je jullie belangstelling.
bobbee schreef:diezelfde maler ga ik zaterdag ophalen maar dan in antraciet! 84mm schijven
Ik hoef je dan niet meer te vertellen dat het om La San Marco apparatuur gaat (moest ik zelf even opzoeken...SM?).
pichichi schreef:vind het klein beetje ontnuchterend dat ik Segafredo geschonken zie worden
Ik denk dat veel horeca -net als bij ons- onder contract zijn bij de grotere koffieleveranciers zoals Segafredo. Ik vond die Segafredo glaasjes trouwens leuk en heb d'r twee van "onze" barista gekregen om thuis verder oefenen...
Spironski schreef: Overigens vind ik de koffie in Italië bijna altijd wel redelijk tot goed, maar zelden echt gewèldig.
Ik vind de koffie die ik gedronken heb wel gewèldig, maar ik kan niet beoordelen (slechts speculeren) in hoeverre de locatie een handje heeft geholpen. Immers, zelfs een ordinaire huiswijn van Albert Heijn smaakt als een Dom Perignon op een romantisch Frans wijnkasteeltje...

Groetjes, TY
Let's gobblefunk

Echte barista!

10
Eerlijk gezegd zie ik vooral dat er geen doek wordt gebruikt om de stoompijp proper te maken - niks zo vies als een aangekoekte stoompijp... bah!

Kleine moeite toch?
'Life begins after coffee...'

Bezzera BZ10 - Compak K3 Touch - Mini Gaggia - Handpresso - ...

'A common mistake that people make when trying to design completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools' - Douglas Adams