Re: Quickmill 3004

11
Leuk die klik-aan op afstand! Ik heb iets dergelijks ook voor een paar apparaten maar ik heb 'm niet aan m'n Londinium gezet. Die zit op vastwater-aansluiting en ik wil die niet op afstand aanzetten voor het geval er iets verkeerd staat. Een poosje geleden had bezoek de stoomkraan open gezet terwijl de machine uit stond. Toen ik 'm de volgende dag aanzette, hoorde ik op een gegeven moment gesis dat me verbaasde. Als ik 'm op afstand had aangezet met de watertoevoer los, had de boel flink kunnen onderstomen / overstromen. Bovendien, de L1 is met 2850W zo snel op temperatuur dat de winst van een timer ook maar beperkt is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

12
keko schreef:de PV Export is heel mooi, maar ik heb altijd het idee dat een handmatige machine toch best veel moeite is....
Zolang je geen artrose hebt is dat niet waar. Het enige verschil is dat je een veertje aanspant ipv een knopje induwt. Qua tijd maakt het niet uit. Een PV Export is wel stil, en dat kan geen enkel apparaat met een elektrische pomp zeggen.
Ik zet 4-5 espresso per dag (soms veel meer) met mijn La Peppina die een veel grotere veer heeft dan de Export. Mijn rechterarm is er niet dikker van geworden.

Verder, de enigen die zeggen dat hefboommachines moeilijk zijn zijn mensen die na 3 jaar een elektrische machine gebruikt te hebben een La Pavoni hebben gekocht, en die zijn kennelijk wat lastiger te temmen. De PV machines behoren tot de makkelijkst werkende apparaten.
http://www.home-barista.com/ponte-vecch ... usion.html <-- dat is de lusso met dezelfde groep en een wat handiger temperatuurmanagement, maar
As I frequently commented to friends, the Lusso has a sweet spot the size of a swimming pool—if you have opposable thumbs for grasping the portafilter, you're 80% of the way to good espresso.
De meeste mensen die op fora melden dat hefboommachines moeilijk zijn zijn mensen die anderen napraten. Niet alle hefboommachines zijn gelijk. Sterker nog, tussen hefboommachines onderling zitten meer verschillen dan tussen elektrische pomp machines onderling.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

13
Met een mooie E61 HX moet je inderdaad wel rekenen op 3 kwartier opwarmen, dat is iets waarmee je moet leren omgaan. Het is evenwel ook de reden waarom de temperatuur zo stabiel is.

Een hendelmachine is niet per definitie lastig, in tegendeel. Het zijn de Pavoni's die ik niet aan een beginner zou aanraden. Ikzelf kom tegen dat de maling kritischer is en dat het temperatuurgedrag ronduit lastig is. Dat laatste is echter met Tijje's koelring goed op te vangen.
Bovendien vind ik de machines lastiger als je meerdere mensen moet bedienen, in verband met het handmatig bijvullen van een hete boiler onder druk.
Dit laatste gaat ook op voor de PV Export, maar weer niet voor de Lusso.

Mijn linkje naar de Cimbali was vooral om te laten zien dat je daar een gereviseerde machine (beter dan nieuw) voor €550 kan kopen die normaal meen ik richting de €3000 zit, tel uit je winst. 2-de Hands hoeft niet schorriemorrie risicovol te zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Ingmar schreef:
bobbee schreef: Er zijn een hele hoop mensen die een timertje gebruiken zodat in de ochtend de machine warm is als je opstaat.
Ik kan hem zelfs van onderweg aan en en uitzetten :-) en tevens timers zetten zodat ie s'ochtends warm is en ik hem niet vergeet uit te zetten als ik weg ga.

ICS-1000 van Klik aan klik aan klik uit

Grtz, Ingmar
Dat is echt mooi inderdaad! Zou ik ook wel willen...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

18
Ha, toch maar gegaan voor het echte werk! Ik denk dat je daar geen spijt van gaat krijgen. Welke maler heb je erbij?

Zo'n Cellini gaat met enig onderhoud makkelijk 25 jaar mee. De machine zou nu net 6 jaar oud zijn, dus groot onderhoud hoef je voorlopig nog niet te verwachten.
Een groepring vervang je elke 1-2 jaar en mogelijk moet je de groep eens uit elkaar halen voor vervangen van wat rubber ringen, invetten, schoonmaken etc, maar dat is niet zo duur en allemaal zelf te doen.

Na een jaar of 10 mag je verwachten dat het pompje vervangen moet worden, net als de OPV, kost je ook geen kapitaal.

Ik vraag me echter wel af hoe de machine tot nu toe onderhouden is. Is die wel elke keer gebackfushd? Hoe vaak een chemische backflush? Hoe ziet het er achter het doucheschermpje uit? Is het water wel steeds gefilterd? Hoeveel kalkaanslag?
Kan dus zijn dat je even goed aan de schoonmaak moet. Want zoals je al in de Beginnershandleiding kon lezen: een vieze machine maakt vieze koffie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Hij is zeker niet elke keer gebackflushed. Wel onderhouden door de importeur.
Een goede schoonmaakbeurt staat voor het weekend gepland. De verkoper had (naar eigen zeggen) een ontkalkingsapparaat op de hoofdkraan en gebruikte een Brita (stond ook in de keuken). Ik zie eigenlijk geen kalk, douchescherm ziet er wel goed uit.
Maler: Ascaso (innova) i1 (horeca is toch te groot)

20
Haal de douche ook eens los, en kijk hoe het erachter uitziet.

Die Innova....... ,om even bij de autovergelijking te blijven: je hebt nu een mooie bijna-nieuwe luxe BMW gekocht, maar er zit helaas wel een 1,6 liter motortje in. En dan niet eens iets met een "E", of een "I" erachter. Gewoon, het kleinste motortje dat ze hadden.

Daar zit dus nog wel flinke ruimte om te verbeteren. Kijk eens naar de Vario, als het klein moet.