Hierbij ook het eerste deel van mijn bevindingen: de Nicaragua. De decaf komt later, die heb ik nog niet echt uitgebreid geproefd. Ik heb de Nicaragua samen met m'n broer en vader geproefd.
Ik kreeg het pakketje door PostNL wat later binnen dan de rest; de branddatum was met 12 april nog ruim binnen de versheidsmarge (branddatum netjes vermeld - ik kan me ook niet storen aan een lange houdbaarheidsdatum). De zakjes koffie waren verzorgd verpakt, handige zakjes, met uitgebreide beschrijving - de eerste indruk was daardoor dat er in ieder geval veel energie in is gestoken, en dat is natuurlijk positief. (ik had wat foto's gemaakt maar Bobbee was me voor
).
Bij mij was de eerste stap m'n machine chemisch reinigen, want dat had ik eigenlijk al iets te lang niet gedaan
Dus met een schone machine kon ik beginnen
De aroma die vrijkomt bij het openen van het zakje deed mij sterk denken aan karamel; mijn vader rook er iets van framboos of bessigs in. De bonen zijn groot (bijna maragogype-size), vrij lichtgebrand (vind ik positief), een tikje statisch bij het malen. Eerste poging was een dubbele espresso van 18 gram bonen; maalgraad was te grof dus direct een tweede, betere gezet. Een kruidige, wat houtige smaak viel me op. Verder vond ik de structuur aan de waterige kant; verdere espresso's heb ik daarom van 21,5 gram gezet (beetje richting de dubbele ristretto). De lichte branding leent zich hiervoor. De geur die we hierbij hebben opgemerkt is vooral houtvuur/open haard (de den die ook op de verpakking vermeld staat konden we er in vinden). De smaak was op deze manier ook wat bloemig, nog steeds kruidig, een heel klein zuurtje, en de nasmaak was opvallend fris.
In de cappuccino blijft de espresso goed staan (maar niet te sterk); de koffie leent zich hier goed voor. Verder vind ik het altijd erg moeilijk iets over smaken in een cappuccino te zeggen....
Tot zover wat we er in hebben geproefd en geroken - maar wat is ons oordeel? Laat ik dan eerst zeggen dat wij vooral 'fan' zijn van de wat fruitige ('zurige') koffies overwegend uit Afrika. Deze koffie is dat niet. Wel kunnen we 'm waarderen als een 'gewone' espresso, voor gewoon alledaags. De smaak is goed maar hij is niet echt 'spannend'.
De decaf gaan we binnenkort verder proeven, maar wat eerste bevindingen: behoorlijk donker gebrand (om een of andere reden zijn alle decafeinato's die ik ken donker gebrand?), aroma van chocolade, en wat amandel(spijs). Die amandelspijs blijft in de smaak terug te vinden. De rest volgt.
Verder wil ik nog toevoegen dat dit de eerste keer is dat ik meedoe aan een proefpanel, en dat bevalt me eigenlijk wel goed! Vind het leuk om te doen en kan met uitgebreid proeven smaken beter omschrijven dan ik dacht. Dank aan Martijn en Roastown voor deze mogelijkheid!
Edit: ik had dit topic expres niet meer gelezen om mn eigen bevindingen zo min mogelijk te laten beïnvloeden, maar nu viel me dit op:
R&B schreef:Door z'n zachte karakter blijft er in de cappucino weinig meer van over, dat is jammer want die drink ik graag.
Hier ben ik het dus zelf niet mee eens. Maar dit kan komen doordat ik 'm met 21,5gram heb gezet - met 18 gram zou het best kunnen zijn dat hij te slap wordt?