Vibiemme Domobar

1
Beste mede-koffie-fanatics,

Nu weet ik dat er veel over de vibiemme domobar geschreven is (wanneer je de zoekfunction hier op koffiepraat.nl gebruikt, zegt ie dat er teveel resultaten zijn, dus krijg je niks te zien).
Maar nu kan ik een Domobar overnemen, maar het is t model zonder drukmeter. Niet dat ik dat belangrijk vind, maar ik vraag me af wat de kwaliteit van deze machine is. Ik weet dat de normale Domobar Nero er vrijwel hetzelfde uitziet, maar dan met drukmeter. Ik hoop namelijk dat dat 't enige verschil is. Natuurlijk is er ook nog de Domobar Super, maar die ziet er sowieso anders uit.

Wie kan me wat meer inzicht over deze domobar zonder drukmeter verschaffen.
I had some dreams, they were clouds in my coffee. Carly Simon
Live on stage: Vibiemme Domobar + Racillio Rocky

Re: Vibiemme Domobar

2
Model zonder drukmeter is alleen ouder. De Domobar bestaat al sinds 1983. Sinds eind jaren '90 bestaat het model MET drukmeter. Het model waar je naar kijkt is dus van voor die tijd. Hoeft geen probleem te zijn want ze zijn heel degelijk alleen wel iets om rekening mee te houden. Zeker prijstechnisch.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

3
Ja, zo'n Domobar is een mooi apparaat hoor. Kies je bewust voor een machine zonder warmtewisselaar..omdat je met name "zwart" drinkt? Zo ja, prima. Zo nee, dan zou ik zeker even kijken naar andere alternatieven met de warmtewisselaar, die veel beter werkt voor cappos, lattes enz.

En bij zo'n machine op leeftijd zou ik vooral even letten op wat er aan onderhoud is gedaan en welke onderdelen zijn vervangen (door gebruiker of professioneel). Goed en geregeld ontkalken, backflushen, rubbers vervangen om maar een paar te noemen, zijn essentiele zaken als je de machine nog graag een tijdje wil gebruiken ;)

En als het een verwaarloost model is, dan moet je zeker rekening houden met zo'n 100 euro voor een grote beurt. Goed om mee te nemen in je onderhandelingen :mrgreen:

Succes ermee!
Rolf - Casa Barista

4
Yes yes,
hij is inda house! Vibiemme Domobar, 't inderdaad een wat ouder type, maar E61 is E61 en niet minder :)

Ik ben m nu aan het leren kennen, want na zo'n Francis Francis X1 is dit toch wel ff schakelen. Dus ben bezig de juiste maalgraad te vinden met de juiste doorloop tijd. Maar t begint erop te lijken!
Nu alleen nog een blindfilter scoren en een nieuwe 'grotere' tamper.

6
Gefeliciteerd hoor! Inderdaad, zo'n E61-zetgroep zal echt een mooie verbetering zijn voor de koffie kwaliteit. Je zal ook merken dat je heel wat fijner kan malen voor de goede doorlooptijd van 25s. Was het schoonmaken nog een item, of is dat wel in orde?
groetjes,
Rolf - Casa Barista

7
Wat een mooie machine. :D

Ik mocht er afgelopen week één plaatsen bij een klant van ons. Samen met een chromen Anfim molen erbij en een design afklopbakje van ESW, strak setje!

Kwaliteit van de koffie is perfect, kon hem mooi strak afstellen. Ook het uiterlijk vond ik mooi om te zien. De afgeleverde machine was er één met een watertank en in zwart/chroom uitgevoerd. Ik was onder de indruk van de afwerking van de machine.

Hmmm..nou eens even kijken of er ook één bij ons thuis er nog bij past, naast de X2 en de Talea Giro... ;)
BonneBella CoffeeConcepts: La tua passione e la mia passione!
info at bonnebella.nl

8
Absoluut een mooie machine, hoewel dit model al wat gedateerd is.
Ik moet 'm nog wel even temmen. Met zo'n machine weet je, dat wanneer de koffie niet goed is, t aan je persoonlijk ligt, en niet aan de hardware of wat dan ook...

9
Youneedstyle gefelicteerd met deze mooie aankoop. Mijn ervaring leert echter wel dat vieze portafilters en een vieze douchezeef heel veel invloed kan hebben op de smaak van de koffie. Dus mocht je de koffie niet lekker vinden, dan kun je altijd nog de machine op de kop geven ;) .

10
Ik heb 'm inderdaad al even in de Intensive Care gehad. Flink geschrobt, ontkalkt en gebackflusht. Hij begint nu echt in top vorm te raken. Alleen 't opschuimen is nog even 'n bitch....maar daaraan word gewerkt.