Hoi,
Gisteren heb ik mijn eerste volautomaat gekocht, een DeLonghi 23450.
Nu lees ik overal dat je de maalgraad zo fijn mogelijk moet zetten zodat de koffie er lekker dik uit komt, net niet druppelend.
Dat wil ik best doen, maar de verkoper zei dat je in het begin de maalgraad het beste halverwege kan laten staan.
De koffie smaakt me prima, niets op aan te merken, maar wat raden jullie aan?
Direct een fijne stand kiezen of eerst laten inslijten, en dan, hoe lang?
Re: Instellen maalgraad nieuw apparaat
2Daar heb ik nu nog nooit van gehoord, en ik kan me ook niet voorstellen waarom het wordt gezegd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Sja, inslijten zei hij.
Gr,
KoffieDikKijker.
Delonghi ECAM 23450 Silver.
KoffieDikKijker.
4De braampjes erafslijten denk ik. Die metalen schijven van supervolautomaten zijn vaak niet zo heel superstrak afgewerkt.
5Met andere woorden: 10 kopjes koffie tappen en daarna strak afstellen?
Gr,
KoffieDikKijker.
KoffieDikKijker.
6Goede espressomalers moeten ook even "inlopen", maar ik heb nog nooit gehoord dat dit betekent dat je ze eerst "halverwege" moet instellen. Dat inlopen zou "een paar kilo" boontjes vermalen zijn. Hoe zich dat vertaalt naar zo'n superautomaat-malertje weet ik niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
7Zonder garantie 
Ik zou hem per zak een tikje strakker zetten en opletten of je geen rare geluiden begint te horen
Ik zou hem per zak een tikje strakker zetten en opletten of je geen rare geluiden begint te horen
8Ben 't een beetje kwijt.
Aan de ene kant lees ik dat je voor een espresso de maalgraad zo moet instellen dat de doorlooptijd tussen de 25 en 30 seconden is.
Aan de andere kant lees ik dat je voor normale koffie de maalgraad grover in moet stellen.
En als je eens andere bonen koopt, dan kun je weer van voren af aan beginnen.
Hoe doen jullie dit?
Aan de ene kant lees ik dat je voor een espresso de maalgraad zo moet instellen dat de doorlooptijd tussen de 25 en 30 seconden is.
Aan de andere kant lees ik dat je voor normale koffie de maalgraad grover in moet stellen.
En als je eens andere bonen koopt, dan kun je weer van voren af aan beginnen.
Hoe doen jullie dit?
Gr,
KoffieDikKijker.
KoffieDikKijker.
9
Zo doen we dat.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
10Thnx, maar wat ik bedoel is of je steeds je maalgraad gaat aanpassen als je de ene keer een espresso wilt en de andere keer een gewone koffie?
En ook als je andere bonen neemt?
En ook als je andere bonen neemt?
Gr,
KoffieDikKijker.
KoffieDikKijker.