Re: Vraag over hoeveelheid koffie

11
fratellowatches schreef:Da's waar, maar tijdens m'n espresso/thuisbarista cursus bij Joep werd eigenlijk als richtlijn aangehouden dat de puck/puk droog moet zijn als de espresso klaar is.
Het is leuk als je een stapel mooie droge pucks hebt, maar op de ene machine (hefbomen) is dat mekkelijker dan op andere, en het maakt ook wat uit of je het PF snel weghaalt of 'm even laat uit druppelen. Hoe dan ook niet belangrijk als je koffie naar wens is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
fratellowatches schreef:
bobbee schreef:Melk spuit tegen het plafond, smaak niet goed.... ik denk niet dat je de vibiemme de schuld moet geven maar het bij jezelf moet zoeken. Heb je de beginners handleiding al gelezen?

viewtopic.php?t=3517
Handleiding voor de beginner in espresso
Yep. Ook al eens bij Joep van CasaBarista geweest, die kreeg 't ook niet voor elkaar met mijn Vibiemme om er melk mee op te schuimen...
Bij van Eembergen in Den Haag kan je voor 4,95 een stoomtipje kopen met twee gaatjes of zelfs met een enkel gaatje. Dan is dat probleem met melk op het plafond verholpen.

16
raymondv schreef:
fratellowatches schreef:
bobbee schreef:Melk spuit tegen het plafond, smaak niet goed.... ik denk niet dat je de vibiemme de schuld moet geven maar het bij jezelf moet zoeken. Heb je de beginners handleiding al gelezen?

viewtopic.php?t=3517
Handleiding voor de beginner in espresso
Yep. Ook al eens bij Joep van CasaBarista geweest, die kreeg 't ook niet voor elkaar met mijn Vibiemme om er melk mee op te schuimen...
Bij van Eembergen in Den Haag kan je voor 4,95 een stoomtipje kopen met twee gaatjes of zelfs met een enkel gaatje. Dan is dat probleem met melk op het plafond verholpen.
Ga ik daar eens even langs! Thanks. Bij mijn vorige apparaat ging het ook probleemloos. Heb er ook al eens op gegoogled (vwb VBM) en ben niet de enige :)

Gisteren overigens maling anders ingesteld op m'n Macap (grover) en toch weer overgestapt op 14 gram dosering. Gaat prima. Puk is redelijk droog en espresso goed van smaak, doorloop tijd net onder de 30 seconden. Vanochtend geprobeerd met een zak verse boontjes.