Na de teloorgang van mijn domobar had ik genoeg van het luxe koffiezetten en de ondertussen hoog oplopende bedragen om aan de allerhoogste koffie-genots-eisen te voldoen. De cafetière kwam in zicht en toevallig had ik een 2-kops bodumkan in bezit.
Als je op het internet voor-informeert kom je niet al te veel te weten en besloot ik het op mijn eentje uit te zoeken. Ben nu enkele maanden bezig en wil graag voor het publieke nut mijn verhaal doen...
Wat zijn mijn ervaringen?
Hoeveelheid koffie.
Voor de 2-kops bodumkan 2 ruim opgehoopte bodum-schepjes koffiebonen. Dit is natuurlijk persoonlijk, maar bij minder of meer bonen is de smaak toch wezenlijk anders.
De maalgraad.
In tegenstelling tot wat de doorsnee koffieboeren beweren is de maalgraad niet grof, maar moet proefondervindelijk worden vastgesteld. Zelf kwam ik uit op een iets grovere maling dan de bekende fijn-filtermaling van de bekende merken. Is de koffiemaling te grof komt er echt te weinig aroma vrij en bij te fijne maling gaat de smaakgewaarwording richting scherp-zuurderig-bitter. Op mijn Nivona-maler komt ik vaak uit op fijn, 3de streepje van links. Al naar gelang het merk koffie.
Temperatuur water.
Zoals bekend mag er geen kokend water op het maalsel gegoten worden. Maar hoe pak je dit aan? Ik kook ongeveer 2 kopjes water en wacht 20 tot 30 seconden nadat er geen borrelgeluiden meer uit het keteltje komen. Wacht je te lang smaakt de koffie slapjes en kun je niet wachten wordt het weer scherp-zurig...
Het trekken van de koffie.
Hiervoor neem ik 4 minuten. Ik schenk het water op de koffie terwijl de waterketel zo'n 40 cm naar boven wordt bewogen, net als je dat wel eens bij wijn ziet. Misschien een voodoo-ritueel, maar het komt de smaak ten goede. Dan roer ik met een lepeltje 2 á 3 keer naar rechts, niet te wild, zodat de koffie onder het kookwater komt te staan. Het dekseltje druk je net onder de wellende koffie en deze is mooi zichtbaar in het bovengedeelte van de kan. Belangrijk is nu dat je na 4 minuten trektijd de koffie langzaam naar beneden drukt. Je voelt weerstand en dit zorgt er voor dat het laatste snufje aroma in het goddelijke terecht komt. Dit is geen voodoo!
De koffie heeft na het inschenken een mooie kleur en een zeer fijne "crema" van minuscule blaasjes aan de rand van het kopje. Nu weet je dat het allemaal goed komt!
Verder is erg belangrijk te weten dat verse koffie na 4 dagen aromadood is (na het openen van het pak en het gebruik van een gewoon bewaarblik) en je het eigenlijk kunt weggooien...Vandaar dat ik alleen verpakte koffie koop. Hoewel ik liever naar een speciaalzaak ga, is dit nou net het probleem. De koperkleurige houders lonken echt naar je, edoch is de inhoud al enkele dagen oud! Deze ervaring mocht ik maken nadat ik zag dat mijn uitgekozen koffiebonen vers in de houder werd gedeponeerd en thuis ervoer hoe koffie zou moeten smaken...de tijd doodt alles.
Vandaar dat ik een vacuüm te trekken bewaarpot heb aangeschaft, dit houd een pond koffie ruim een week goed. Er is aromaverlies, echter in geringe mate.
En als voorlopig laatste ervaring moet ik kwijt dat als je de koffie op de juiste manier zet, de kwaliteitssprong zo groot is (voor de sensibeltjes onder ons), dat het veel minder uitmaakt nu echt goede,dure koffie te moeten gebruiken. Een gewone gemiddelde kwaliteit "just will do". Thanks.
DE CAFETIÈRE - HET VERHAAL
1
Laatst gewijzigd door Andreas op ma 20 mei 2013, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.