Mooi ding hoor die Compak. Daar ga ik toch ook maar voor denk ik. Was sowieso al favoriet bij mij, maar na een aantal real-life foto's denk ik deze ook het mooiste te vinden. Hier staan ook mooie foto's: http://www.flickr.com/photos/mrjohan/tags/compak/
Het bonenreservoir ziet er bij jou trouwens klein uit. Wordt er standaard ook een klein reservoir meegeleverd ofzo?
Re: Compak K3, Macap MC4 of toch een Rocky?
22Nope, ik het het kleine reservoir speciaal besteld. Zie ook een paar posts terug en de product pagina.Orrin schreef:Het bonenreservoir ziet er bij jou trouwens klein uit. Wordt er standaard ook een klein reservoir meegeleverd ofzo?
De standaard uitvoering is voor zo'n 800 gram bonen en dat vond ik iets te groot.
Het is trouwens nog goed om te weten dat je de maalinstelling alleen mag veranderen wanneer de maalschijven draaien! Dit staat niet vermeld in de bijgeleverde handleiding, maar wel in de online versie.
Note that you should only change grind settings when the machine is on and burrs are in motion. If you do not do this, the burrs will gunk up and cleaning will be required. Changing the grind settings when the burrs are not in motion will cause the grinder to only make very coarse grinds or no grinds at all.
Nivona 850 | ECM Giotto Premium | Compak K3 Touch | Xpressivo tamper + mat
23het gaat hier vooral alleen om het verdraaien naar een fijnere maalstand.
Speedster | SuperJolly | et al.
24Hoi Koffiepraters,
Bas, gefeliciteerd met de aankoop, zelf verse bonenmalen is een belangrijke stap voorwaards
Wat betreft de overwegingen tussen Compac en Macap/Mazzer cs molens wil ik graag wat toevoegen voor toekomstige gebruikers.
Het onderwerp bouwkwaliteit (en dus duurzaamheid, levensduur, mogelijke reparaties) wordt volgens mij over het hoofd gezien. De Macap / Mazer molens zijn zeer robuust en professioneel gebouwd met stalen frame en onderdelen. Dat zie je direct terug aan het gewicht van die molens, de Macap MC4 weegt bijvoorbeeld 8,5 kg tegen de Compac van 5,5 kg (veel plastic gebruikt). Datzelfde zie ook bv bij de lichte Rocky. Dat is echt een klasse minder.
Zijn de lichtere kwaliteit molens ook een klasse goedkoper, dan zou er niks aan de hand zijn...dan kiest de gebruiker gewoon wat het best bij hem -en de espressomachine- past. Maar dat is dus niet zo. Die Compac zie ik voor 349 euro te koop staan, terwijl de Macap MC4 goedkoper is ...
Het knoeien met een doserless model is inderdaad een item. Ik zie de meeste thuisgebruikers toch vaker kiezen voor een model met opvangbak, dat werkt praktischer omdat je geknoeide koffie er weer terug in kan gooien. En je maalt gewoon nooit meer dan nodig is; per kopje vers malen is het beste. Je moet dus niet thuis die hele bak gaan volmalen waardoor je koffie veroudert
Tot slot ben ik het sterk eens met de mening dat je beter niet kan bezuinigen op je bonenmaler. Het is een zeer belangrijk onderdeel voor het bereiden van echte verse Italiaanse caffè
groeten,
Barista Rolf
http://www.casabarista.nl
Bas, gefeliciteerd met de aankoop, zelf verse bonenmalen is een belangrijke stap voorwaards
Wat betreft de overwegingen tussen Compac en Macap/Mazzer cs molens wil ik graag wat toevoegen voor toekomstige gebruikers.
Het onderwerp bouwkwaliteit (en dus duurzaamheid, levensduur, mogelijke reparaties) wordt volgens mij over het hoofd gezien. De Macap / Mazer molens zijn zeer robuust en professioneel gebouwd met stalen frame en onderdelen. Dat zie je direct terug aan het gewicht van die molens, de Macap MC4 weegt bijvoorbeeld 8,5 kg tegen de Compac van 5,5 kg (veel plastic gebruikt). Datzelfde zie ook bv bij de lichte Rocky. Dat is echt een klasse minder.
Zijn de lichtere kwaliteit molens ook een klasse goedkoper, dan zou er niks aan de hand zijn...dan kiest de gebruiker gewoon wat het best bij hem -en de espressomachine- past. Maar dat is dus niet zo. Die Compac zie ik voor 349 euro te koop staan, terwijl de Macap MC4 goedkoper is ...
Het knoeien met een doserless model is inderdaad een item. Ik zie de meeste thuisgebruikers toch vaker kiezen voor een model met opvangbak, dat werkt praktischer omdat je geknoeide koffie er weer terug in kan gooien. En je maalt gewoon nooit meer dan nodig is; per kopje vers malen is het beste. Je moet dus niet thuis die hele bak gaan volmalen waardoor je koffie veroudert
Tot slot ben ik het sterk eens met de mening dat je beter niet kan bezuinigen op je bonenmaler. Het is een zeer belangrijk onderdeel voor het bereiden van echte verse Italiaanse caffè
groeten,
Barista Rolf
http://www.casabarista.nl
Rolf - Casa Barista
25Ik vind het gewicht van de maler nou niet echt het doorslaggevende argument om voor een Macap te kiezen. En de behuizing van de Compak is grotendeels van aluminium met inderdaad wat plastic; dit zou het lagere gewicht kunnen verklaren.
Volgens mij komen de specificaties van de Macap MC4 en de Compak K3 redelijk overeen:
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren en moet daarop zijn of haar beslissing afwegen. Ik kreeg overigens wel een beetje het 'wij van wc eend' gevoel bij je verhaal. Misschien moet je de Compak's gewoon eens in je assortiment opnemen.
Volgens mij komen de specificaties van de Macap MC4 en de Compak K3 redelijk overeen:
- Beide hebben een 250W motor;
- Beide hebben 58MM platte maalschijven;
- Beide zijn 'stepless' malers;
- RPM komen redelijk overeen: Macap 1400, Compak 1340.
- De compak kun je in- en uitschakelen met de filterhouder;
- Je kunt de filterhouder tijdens het malen laten rusten op de pootjes;
- Korte en gemakkelijk schoon te maken koffie-uitloop;
- Sneller van maling te veranderen door het verdraaien van de kraag ipv een wormwiel (minder controle bij extreem precisiewerk);
- Grotere opvangbak voor gemorste koffie.
- Underdog!
Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren en moet daarop zijn of haar beslissing afwegen. Ik kreeg overigens wel een beetje het 'wij van wc eend' gevoel bij je verhaal. Misschien moet je de Compak's gewoon eens in je assortiment opnemen.
26Deze week vakantie, en heb morgen afspraak gemaakt om zowel de Compak K3 en Macap MC4 te gaan bekijken. Zoals ik hier begrijp liggen deze molens vrij dicht bij elkaar. Mijn vrouw vindt de Compak mooier, duzz...morgen maar es even kijken. Even voor wie mijn voorstel stukje niet heeft gelezen, ik heb een Brewtus II. Klaat morgen wel weten hoe het is afgelopen
27Op 'dat andere forum' is ook nog wat informatie te vinden: http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... ?f=2&t=277" onclick="window.open(this.href);return false;
28Je hoeft hier niet zo zenuwachtig te doen over thuisbarista, hoor. Wij worden daar weliswaar 'de buren' genoemd, hier mag je ze gewoon bij naam noemen.Bas schreef:Op 'dat andere forum' is ook nog wat informatie te vinden: http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... ?f=2&t=277" onclick="window.open(this.href);return false;
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
29Als we alle 'andere' fora schuilnamen moeten gaan geven wordt het wel erg ingewikkeld. Ook wij zijn - nog steeds - actief op eerder genoemde fora. Het gaat er tenslotte om dat zoveel mogelijk mensen Koffiegek worden!! Toch!?
30Er stond een achter heren. Dan hoef je het niet serieus te nemen.