Advies nieuwe volautomaat

1
Ik heb nu een Bosch Veroprofessional 100. Deze heb ik nu 3 jaar en er zijn zo'n 1500 kopjes koffie gemaakt en zo'n 4000 cappuccino's.

In de 1e 2 jaar is de machine 3x teruggeweest voor reparaties; 2x voor de melkschuimer en 1x voor de zetgroep. Laatste paar maanden is het koffieprut steeds natter geworden, ligt er water in het koffieprutbakje en is de machine dus steeds lastiger te reinigen. Ben dus nu zover dat ik een nieuwe wil.

Het dagelijkse onderhoud (spoelen etc) is altijd gedaan, evenals het reinigen en ontkalken als dit op het scherm kwam. Mijn idee is ook dat de zetgroep teveel speling heeft.

Ik ben nu op het punt dat ik binnen mijn budget 2 volautomaten op het oog heb; Nivona 767 en de Jura Ena Micro 9. Wat ik heb gelezen lijkt Nivona dezelfde onderdelen te gebruiken dan mijn huidige Bosch dus vraag ik mij af of ik hier iets mee op schiet?

Qua onderhoud verschilt het volgens mij niet zoveel; allebei zo rond de 2 jaar (na zo'n 2500 kopjes), maar bij de Jura kan je de zetgroep dus niet zelf reinigen?

Nu heb ik hier ook al gelezen dat koffiebonen veel verschil maken. Ik durf het bijna niet te zeggen maar wij hebben dus bonen van La PLace en Rioba (Makro). Wij vinden ze wel lekker maar ik ben nu bang dat dit toch een deel van het probleem kan zijn.

Ik zal in de koffie-topic om advies voor koffiebonen vragen.

Alvast bedankt,
Peter

Re: Advies nieuwe volautomaat

2
Ik heb je huidige machine ff ge-googled en het lijkt me wel een mooie moderne machine. Ik zou hem in ere houden. Ik kan hem wel eens een grondige servicebeurt geven.

Inderdaad de Nivona gebruikt de zelfde zetgroep, zoals trouwens zoveel merken machines.
Ik heb nog geen Jura's op de werkbank gehad maar de zetgroep die er niet uit kan spreekt mij niet aan.

Natte cupjes duid meestal op versleten maalschijven, hoe ziet je maling er uit?
Gr, Frans

3
de bonen van La Place heb ik ook een tijd gebruikt, ik had niet dezelfde verschijnselen als jij, dus het zal wel niet aan de bonen liggen.

Bij de Jura kan de zetgroep er wel uit, maar afhankelijk van het type kan het wat werk kosten.
het is wel te doen overigens. ik doe dat om de 6 maanden, en doe dan gelijk een revisie.

tussendoor houd ik het schoon met de reinigingstabletten

4
Bedankt voor de 1e reacties.

@Frans: Ik weet niet precies wat je met maling bedoelt maar de maling staat op de fijnste stand. Als ik de machine schoonmaak (iedere week zetgroep er uit en alles schoonmaken) dan vind ik vaak (vers/droog) gemalen koffie en ik denk dat dat dan niet in de zetgroep is gevallen (weet niet precies hoe ik het moet uitleggen). Ik denk dus dat dit ook weer te maken heeft met te veel speling in de zetgroep, dat ie niet helemaal in de juiste stand staat.

Soms ligt er ook een klein plasje water (en soms zelf met koffiekleur) onder de machine. Ik denk dat er dan ook heel wat aan de machine moet gebeuren wat ik er dan toch niet voor over heb.

Mvg,
Peter

5
Peter,
Vooraleer je zelf iets aan de machine doet, heb je er de leveracier op aangesproken...fabrieksgarantie is weliswaar verlopen, maar de wettelijke garantie mi. nog niet. en hier kun je de leverancier op aanspreken, tenzij je de machine bedrijfsmatig hebt aangekocht, want dan is het consumentenrecht niet van toepassing.
Het is redelijk om te veronderstellen dat de machine een levensduur heeft van 5 jaar, dit houdt in dat bij een defect van de machine nu, dat je slechts 3/5 deel van de reparatie in rekening gebracht mag worden.
DIt is gebaseerd op europese regelgeving die ook in Nederland geldig is. Helaas weten maar weinig ondernemers dit, dit kan echter een bewust domme houding zijn, maar meestal wordt er achter de fabrieksgarantie verscholen.
Het vergt vaak wat extra moeite om ondernemers hiervan te overtuigen...maar mijn ervaring is dat het werkt, soms moet je ook de rechtsbijstand noemen in een enkel geval gaan ze direct dan overstag of na ruggespraak en noemen ze het uit coulance overwegingen. Zo heb ik ooit een behoorlijke korting gekregen op een nieuwe wasautomaat bij de oude die economisch totaal los was na 2 jaar gebruik doordat de lagers in de trommel versleten waren.

Grtz,
Ingmar

8
peterpan schreef:Hallo Ingmar,

Ik ben particulier en heb de machine bij Wehkamp gekocht. Ik verwacht niet dat zij iets zullen aanbieden en ze hebben geen machine die ik dan zou willen hebben. Ik ga er nog wel even wat info over zoeken, bedankt.

Mvg,
Peter
Recht is iets wat je hebt en wat je moet halen...krijgen doe je niets :lol: er zijn voorbeeldbrieven zat op internet..enige wat het je kost een paar druppels zweet inkt en een postzegel...niet geschoten is altijd mis.
Grtz,
Ingmar

9
Hallo Peterpan,

Mocht je nog nadenken over de Nivona 767 en de Jura Ena Micro 9. Wij (The Coffee Factory) zijn begonnen met onze showroom leegverkoop waarbij ook deze machines in de aanbieding zijn. De machines zijn enkel in de showroom gebruikt en daarom in prijs verlaagd. Kom eens kijken in onze showroom te Vlaardingen of bel/mail voor de prijzen.
* Alles van JURA, Rocket, Quick Mill & Bravilor *