Nu ik wat meer ervaring heb met de omgebouwde frituur oven heb ik ook weer wat aangepast.
Als eerste viel het me op dat de lucht van links naar rechts stroomt over de bonen als je door het venster kijkt. Ondanks mijn redelijk grote schoepen tekende zich toch een verschil af tussen de bonen links en rechts. Vooral bij meer dan 200g was het verschil zeer duidelijk te zien. Daarom heb ik de schoepen er uit gehaald en nieuwe ontworpen (kosten 0, euro, ze kwamen uit de zelfde alu plaat).
De nieuwe schoepen zijn breder en transporteren de bonen eerst helemaal naar links, en vervolgens helemaal naar rechts. Ze krijgen er dus als het ware het heen en weer van...
Ook heb ik de ingang dichter gemaakt dmv een conus met een kleine opening, die zorgt er voor dat de bonen er zo uit gekieperd kunnen worden, zonder morsen en dat er tijdens het branden geen bonen uit vallen.
Het was bere-spannend vanavond om te zien of theorie en praktijk een beetje met elkaar door een deur konden wat dit betreft.
Gelukkig werd het een geslaagde avond wat mijn aanpassingen betreft. De uitstort trechter werkt goed, niet een boon belandde naast de trommel en het ledigen ging makkelijk. Het vullen ging lastiger door de kleine opening maar de tuit van de maatbeker zorgde er voor dat de bonen zonder morsen in de trommel kwamen, dus het gaat prima.
De grote mixer vanen zorgen er inderdaad voor dat de bonen zeer gelijkmatig bruinen, dus ik ben een heel blij mens vanavond, want daar zat ik toch wel mee. Ik wil echt zo'n 400g kunnen branden, op zijn minst 300, zonder verschil tussen links en rechts!
Wel merk ik dat 400g veel vergt van de elementen of de PID, de doel temp. wordt niet gehaald en hij schommelt een paar graden voor hij net op 219 blijft hangen (220 ingesteld).
Vanavond heb ik Brazil Yellow Bourbon gebruikt, de 400g was op 19:50 bij 2e krak, beetje lang naar mijn idee. IK zal nog eens kijken of het komt door de PID of door warmte verlies van de oven. Wellicht is e.e.a op te lossen door een extra halogeen element aan de voorkant. Die zou dan een dubbel functie kunnen krijgen als lamp en als bijverwarming. Dan hoef ik niet meer met een zaklampje door het raampje te turen. Tunen van de PID heeft trouwens wel mijn voorkeur dus dat probeer ik eerst wel...
Al met al ben ik er wel blij mee, de koffie is beter dan uit de pan en ik krijg er geen lamme arm van en houd nog tijd over om temp. profielen bij te houden en notities tijdens het branden. Wat een leuke en lekkere hobby toch!