Ik ben druk bezig met mijn nieuwe set om de juiste afstelling te vinden. Ik ben inmiddels al een redelijk aantal kopjes verder, heb veel gelezen op dit en andere fora over dosering, doorlooptijd maling etc. Uiteraard ben ik er nog lang niet, maar tijdens het experimenteren valt me op dat de bitterheid van mijn espresso's in praktisch elke verandering toch de bovenhand heeft. En dat vind ik zo jammer, omdat ik overal op dit forum lees over smaaksensaties zoet, vol, etc. Die is er (nog) niet echt bij mij.
Ik heb een Bezzera Magica, gebruik de 14gr standaard meegeleverde filter en de dubelkops portafilter, doe daar momenteel 18 gram gemalen boontjes van Backyard Coffee in met mijn Eureka Mignon maler en ik krijg naar mijn idee een redelijk goede doorloop van ongeveer 2 x 30ml in 25 seconden. Crema heeft een goudbruine kleur met wat donkere streepjes erin (zie plaatje). Ik zie wel dat mijn pompdruk naar 12 bar gaat. Als ik richting 9 wil dan moet ik grover malen, maar dan gaat de extractie (veel) te snel. (heb ook gelezen dat Bezzera de druk bewust hoger dan 9 bar zet). Ik krijg dan wel weer een dikkere meer goudkleurige crema, maar daar gaat het mij niet om.
De boilerdruk blijft wel netjes op 1,1/1,2 dus dat is denk ik goed.
Ik heb al geëxperimenteerd met iets grover malen, iets minder koffie (17 en 16 gram), maar dat haalt de bitterheid niet weg en mn puck blijft natter na het zetten. 14 gram heb ik een keertje geprobeerd, maar daar ben ik meteen mee gestopt: ik snap ook niet dat er op dit filter 14gr staat, want ik krijg er van z'n lang zal ze leven geen normale extractie uit: te weinig maalsel lijkt het (te veel ruimte tussen douchekop en koffie, natte puck, supersnelle doorloop).
Ik doe ook steeds een coolingflush voordat ik ga zetten en wacht dan zo'n 30 a 45 seconden. Kopjes zijn voorverwarmd.
Wellicht heeft een van jullie experts direct al een idee wat ik fout doe?
Misschien wil ik veel te snel, ben ik nog te onervaren en moet ik gewoon doorgaan met proberen de juiste combi te vinden, maar het frustreert wel een klein beetje omdat ik nog niet echt een heerlijke, mooi smakende espresso heb kunnen maken. Hoor graag van jullie!
Re: Bittere smaak: hoe te verhelpen?
2Bitterheid kan te maken hebben met verbranding van de koffie.
Probeer eens voordat je de piston in de machine zet, de machine aan te zetten en het water op te vangen met een kopje. Totdat je geen 'sssjjttt' meer hoort (stoom/heet water), het water gooi je weg. Zet nu de piston er in en zet gelijk koffie, ga niet eerst iets anders doen, want dan warmt de boel weer op en kan de bovenste laag koffie verbranden/komt de koffie te lang in aanraking met heet water.
Misschien helpt het.
Edit, je doet al zoiets, had ik even niet gezien.
Probeer eens voordat je de piston in de machine zet, de machine aan te zetten en het water op te vangen met een kopje. Totdat je geen 'sssjjttt' meer hoort (stoom/heet water), het water gooi je weg. Zet nu de piston er in en zet gelijk koffie, ga niet eerst iets anders doen, want dan warmt de boel weer op en kan de bovenste laag koffie verbranden/komt de koffie te lang in aanraking met heet water.
Misschien helpt het.
Edit, je doet al zoiets, had ik even niet gezien.
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo
3Waarom heb je dat idee?AnthonyP schreef: ik krijg naar mijn idee een redelijk goede doorloop
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
4Als ik m aanzet, komt na een seconde of 4 / 5 de koffiestroom op gang en loopt naar mijn idee mooi langzaam in het kopje, niet duppelend, ook niet gutsend, langzaam en gestaag. Ik dacht dat dat een aanwijzing is dat de tijd die verstrijkt (zo'n 25 seconden) om een goede extractie te krijgen wel ok is. Of wellicht is het een verkeerd woord "doorloop" dat ik hiervoor gebruik?Bluecold schreef:Waarom heb je dat idee?AnthonyP schreef: ik krijg naar mijn idee een redelijk goede doorloop
Bezzera Magica - Eureka Mignon
5Dus het enige criterium die je hebt gebruikt om je extractie te beoordelen is uiterlijk. En als het dan niet lekker is dan ga je ervanuit dat je iets 'fout' doet. Als je het zo leest dan is het logisch waar het mis gaat he? Je individuele acties zijn niet fout, je plan van aanpak is gewoon krom.
Je hebt een berg variabelen, waarvan de belangrijkste zijn hoeveel koffie je in je zeefje stopt, hoelang je koffie doorloopt en hoeveel koffie je uiteindelijk in je kopje hebt. Als de koffie niet lekker is, dan moet je die variabelen gaan veranderen.
Als ik het zo lees zou ik veel fijner gaan malen. Langere doorlooptijd, minder volume. Mik op een zetratio van 50%. Maar dat is slechts een wilde gok op basis van het feit dat ik mijn Backyard Coffee bonen best fijn moest malen.
Je hebt een berg variabelen, waarvan de belangrijkste zijn hoeveel koffie je in je zeefje stopt, hoelang je koffie doorloopt en hoeveel koffie je uiteindelijk in je kopje hebt. Als de koffie niet lekker is, dan moet je die variabelen gaan veranderen.
Als ik het zo lees zou ik veel fijner gaan malen. Langere doorlooptijd, minder volume. Mik op een zetratio van 50%. Maar dat is slechts een wilde gok op basis van het feit dat ik mijn Backyard Coffee bonen best fijn moest malen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
6Dank voor je reactie. Ik probeer juist ook met hoeveelheid te experimenteren, maar probeer daarbij wel de doorlooptijd van 25 / 30 sec te handhaven. Ik ga je advies opvolgen en kijken of ik met fijnere maling en mi der hoeveelheid wellicht een beter resultaat krijg. Wordt vervolgd.
7Zelf heb ik niet vaak last van bittere koffie.
Maar ik kan beamen dat de hoeveelheid koffie in het filter een heel groot verschil maakt.
Ik had problemen met de doorloop en een (waanzinnig) lange doorlooptijd met een bijna zwetende machine tot gevolg. Aangezien ik geen eigen molen had liet ik de koffie in de winkel malen, met wisselende resultaten.
Uiteindelijk ben ik het hele proces gaan nalopen en kwam er achter dat de hoeveelheid koffie in het filter bijvoorbeeld meer uitmaakt dan het exacte gewicht van het tampen. Hetzelfde geldt trouwens voor het verdelen van de koffie in het filter, ook heel belangrijk.
Nu loopt ie mooi constant door.
Themperatuur is ook een factor inderdaad. Soms, als mijn machine heel lang aan staat (vergeten uit te zetten) komen er licht bittere espressos uit. Dan moet ik hem af laten koelen voordat ik weer verder ga.
Maar ik kan beamen dat de hoeveelheid koffie in het filter een heel groot verschil maakt.
Ik had problemen met de doorloop en een (waanzinnig) lange doorlooptijd met een bijna zwetende machine tot gevolg. Aangezien ik geen eigen molen had liet ik de koffie in de winkel malen, met wisselende resultaten.
Uiteindelijk ben ik het hele proces gaan nalopen en kwam er achter dat de hoeveelheid koffie in het filter bijvoorbeeld meer uitmaakt dan het exacte gewicht van het tampen. Hetzelfde geldt trouwens voor het verdelen van de koffie in het filter, ook heel belangrijk.
Nu loopt ie mooi constant door.
Themperatuur is ook een factor inderdaad. Soms, als mijn machine heel lang aan staat (vergeten uit te zetten) komen er licht bittere espressos uit. Dan moet ik hem af laten koelen voordat ik weer verder ga.
Quick Mill 820 | Bregant Obel EB | Way Of The Bean
8Hoeveel gram doe jij in je filter en welke gebruik je? De dubbele?Mactire schreef:Zelf heb ik niet vaak last van bittere koffie.
9Maar dat is dus niet mijn advies. Mijn advies is vooral om niet te focussen hoe het eruit ziet en welke belachelijk simplistische regeltjes je ergens hebt gelezen te volgen, maar om gewoon te wegen hoeveel koffie je in je filtertje doet, je zetratio en je tijd bij te houden en dan proberen gevoel te krijgen over wat veranderingen doen.AnthonyP schreef:Dank voor je reactie. Ik probeer juist ook met hoeveelheid te experimenteren, maar probeer daarbij wel de doorlooptijd van 25 / 30 sec te handhaven. Ik ga je advies opvolgen en kijken of ik met fijnere maling en mi der hoeveelheid wellicht een beter resultaat krijg. Wordt vervolgd.
http://www.home-barista.com/tips/espres ... 16968.html <-- dat geeft nog het meeste houvast.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
10En heb je de bezzera nou afgesteld op 9bar of op 12 bar? Afstellen op 10, 5 bar een blindfilter.
Zal voor de bitterheid niet veel doen maar zorgt wel voor een veel zachtere espresso en mooiere doorloop!
Zal voor de bitterheid niet veel doen maar zorgt wel voor een veel zachtere espresso en mooiere doorloop!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’