Re: Tamp, zo makkelijk...with Gwilym Davies...

5
bobbee schreef:Niet iedereen:
http://youtu.be/1lJKvOmrpLo?t=3m23s

En dan nog, welke manier/techniek vindt jij het beste én welke is dan het beste?
Zoveel mensen, zoveel..... ;)
Een zeer lichte tamp en een kwartslag draai, dat hele tampen is zwaar overgewaardeerd en zeker de tikjes en alle andere ongein, als ik in m'n kar sta doe ik vaak genoeg even een veegdraai met de muis van m'n hand en dat is OK en geeft een mooi resultaat, wat ik wel vindt is dat als je een tamper gebruikt deze zeer goed passend moet zijn, zodat hij zo min mogelijk gaat kantelen. Je ziet steeds meer dat er tampers van 58,5mm gemaakt worden het is zelfs zo dat je in de LM-VST zeefjes een tamper van 58,8 mm goed kan gebruiken en dan is het kantelen miniem, of je nu tampt met 5 kilo of 500 kilo het maakt geen flikker uit.

Dit verkondig ik al langere tijd en sta er nog steeds achter, tja en dan je de Lolbroek gaan uithangen in een fillempie, maar het verschaft geen toegevoegde waarde.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
Ik weet dat jij dit al veel langer zegt. En Ik geef je ook gelijk, behalve dan van je handpalm. Daarmee kun je geen echt mooie extractie krijgen. Niet zoals met een goeie rechte tamp, vind ik...goed te zien met de naked portafilter!
Die tampers van 58,5 mm zijn inderdaad mooi.
Het is gewoon grappig dat er filmpjes verschijnen van diverse prof barista wereldkampioenen waar de ene zegt gewoon een simpele tamp en draai is voldoende en een ander weer pretendeert een hele techniek nodig te hebben voor de perfecte extractie. :wink:
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

7
Nu ik zelf een maler heb staan merk ik dat de mate van tampen (qua gewicht) idd veel minder uitmaakt dan ik in eerste instantie dacht. Voorgemalen ben je natuurlijk afhankelik van de (in)consequente maling van je leverancier. Als je zelf maalt neem je die variabele weg, als je de juiste maling hebt gevonden althans.
Ik was al gestopt met het tikken tegen het filter. En in plaats van kijken hoe hard ik moet tampen kijk ik hoe zacht ik moet tampen. Met andere woorden, ik ga niet meer 'op de tamper zitten'.

Leuk filmpje!
Quick Mill 820 | Bregant Obel EB | Way Of The Bean

8
Ik besteed veel meer aandacht aan een gelijkmatige distributie van het maalsel dan aan het tampen. Bij mij is dat inderdaad ook niets anders dan even zorgen dat de tamper haaks staat en dan drukken.

De vorm van de tamperbodem maakt dan wel weer behoorlijk uit. Van een bolle bij het LM bakje ben ik weer terug naar een American curve bij het VST bakje.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Zelfs over die "distributie handelingen" heb ik zo m'n twijfels, vaak slaan ze ook daar volledig in door, met een haarspeld of vorkje etc. wordt de boel losgemaakt en verdeeld en evt. "klonten" gebroken, ( wat is eigenlijk de definitie van een klont(en)? ) ik heb juist meer het idee dat het beetje tamp wat je doet genoeg is en dat die hele distributie perikelen daar volledig mee op een dwaalspoor worden gezet, met het tampen druk je namelijk je maalsel in een bepaalde vorm, je zeefje en het kan geen kant meer op, we weten allemaal dat het hele zware tampen geen zin heeft, juist door het tampen verdeel je de massa over het zeefje en meer of minder "verdichten" van de stof is nauwelijks mogelijk, je verplaatst de massa naar een zo uniform mogelijk geheel, wel zal het zoveel mogelijk horizontaal tampen van het maalsel van invloed zijn, daar dan de druk uniform over de puck verdeeld zal worden.

Groet, Adriaan

Op naar een winderige en natte rommelmarkt in het ADO stadion!
Kijken of er nog iets leuks valt te scoren. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

10
Het kan niet anders zijn, dan dat jij doorgaans geen naked portafilter gebruikt... ;)
Die momenten dat ik tot in perfectie een espresso wil maken gebruik ik een naked portafilter met vst bakje, en daarmee is zonder twijfel te zien dat wanneer je het maalsel niet los maakt/roert en niet goed hebt verdeelt je channeling e.d. krijgt. Alleen een goede tamp volstaat naar mijn bescheiden mening dan niet.

Moet wel zeggen dat ik voor het gemak de laatste tijd vaker de 2 kops portafilter gebruik, zeker nu ik visite heb rondlopen. :D
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!