Te snelle doorloop Quickmill 3000

1
Hallo Koffie liefhebbers,

Ik ben nieuw in de wereld van espresso's. Ik heb een tweedehands Quickmill 3000 gekocht. De koffie is echter niet goed, de doorloop is veel te snel, resultaat is zeer slappe koffie.

Zelf heb ik de machine een kleine onderhoudsbeurt gegeven door douche, adapterschijf, kopsproeier en rubberring te vervangen, maar de doorloopsnelheid is nog steeds veel te hoog. Ook heb ik verschillende malingen koffie geprobeerd, maar blijft te snel doorlopen. Ik gebruik nog voorgemalen koffie. Zelf malen kan altijd nog. Kan het zijn dat de waterstop niet goed is?hij druppelt ook lang door. Het palletje zit erg los in de kopsproeier.

Ik zou graag van de kennis op dit forum gebruik maken, want na de aanschaf twee weken geleden nog steeds geen overheerlijke espresso thuis gedronken.

Alvast bedankt,
Thoas

Re: Te snelle doorloop Quickmill 3000

4
Je koffie is of te oud of niet goed gemalen (of allebei). Zonder maler en verse koffie kun je blijven zoeken naar mankementen in de machine die je niet gaat vinden. De koffie blijft dan te snel doorlopen met dit soort espresso's als resultaat.
Laatst gewijzigd door Thomaserati op vr 28 jun 2013, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Re: Te snelle doorloop Quickmill 3000

5
Had je de Handleiding al gelezen? Daarin zal je kunnen lezen dat je echt een goede eigen maler nodig hebt en verse boontjes. Zonder dezen is het onbegonnen werk, dus inderdaad ligt het bijna zeker niet aan je machine.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Te snelle doorloop Quickmill 3000

6
Even iets anders. Ik heb zelf een quickmill 3035 en ik zie dat jij niet zo'n veertje hebt die nog in het schroefje moet. Zie foto 5, er moet nog een klein veertje in het schroefje en daarna pas dat pinnetje erin.

Volgens mij verkopen alle Simen&Levelts quickmills en hebben ook wel zo'n veertje liggen.

Dit is overigens nog niet de oplossing tot goede dan wel de perfecte espresso!

Re: Te snelle doorloop Quickmill 3000

9
Versgemalen koffie die oud is al je thuis komt. Hou grof gezegd de regel van 15 aan. Groene bonen zijn na 15 maanden rijp voor de vuilnisbak, gebrande bonen na 15 dagen en gemalen koffie na15 minuten. Met een mokapot en maler met verse bonen zet je betere koffie dan dat je nu doet.

Zonder maler wordt het nooit wat ook al heb je een machine van 7000 euro. De maler is vele malen belangrijker dan de machine.

Als ik je problemen bekijk dan denk ik ook meteen aan de koffie. Oude of voorgemalen koffie is uitgedroogd en geeft daardoor geen hechte puck. Gevolg is dat de puck de druk niet aan kan en het water te hard door de puck gaat met als gevolg een te snelle uitloop en een waterige smaak.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Te snelle doorloop Quickmill 3000

10
Thomaserati schreef:Je koffie is of te oud of niet goed gemalen (of allebei). Zonder maler en verse koffie kun je blijven zoeken naar mankementen in de machine die je niet gaat vinden. De koffie blijft dan te snel doorlopen met dit soort espresso's als resultaat.
Wil niet in herhaling vallen, maar wel zonde als je niets gaat doen met een maler. Misschien moet je het verschil ergens een proeven?
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton