Ik heb inmiddels ook uitgebreid kunnen testen. Zowel op de PV Lusso, de Sama Club, Chemex en Hario.
Hieronder mijn bevindingen (zonder foto's, die staan er al genoeg
)
Algemeen: Prima kwaliteit, erg vers en mooi gebrand. Vergelijkbaar met de betere koffiebranders.
Dos Nevados:
Deze heb ik uitsluitend op de PV getest. Een mooie en smaakvolle espressoblend. Had van mij iets donkerder gebrand mogen worden. Evengoed nu al een zachte mooie smaak. Wel wat chocolade, maar had van mij iets meer chocola in gemogen. Nu al een aanrader, heb echt genoten van deze blend, maar ben ook zeer benieuwd naar een iets donkerdere branding.
San Agustin:
Deze heb ik gedronken op de chemex en de Hario. Chemex was iets zachter en transparanter qua smaak in mijn beleving, Hario haalde iets meer de zuurtonen eruit. De eerder genoemde combi bloemen en chocolade haalde ik hier niet helemaal uit. Vond hem wat 'algemeen' smaken. Een koffie die je de hele dag door kunt drinken. Goed van smaak, iets kruidig en licht zuur. Heb hem ook aan vrienden en familie laten proeven en die waren zeer onder de indruk van de smaak.
La Hacienda:
In vergelijking met de Dos Nevados een kruidigere smaak. Ik heb deze als laatste getest, dus toen was hij al een week of 2 oud (wel in de vriezer bewaard). Deze boon leek mij wat donkerder gebrand. Hij is echter wel wat fruitig/zuur. Heb ook nog gespeeld met de temperatuur op de PV en diverse brew ratio's. Uiteindelijk was hij op 19 gram bonen en een flinke temperatuur het lekkerst.
Favoriet bij mij is de Dos Nevados. Zeker bij een iets donkerder branding. De chocoladetonen daarin zijn nu al erg lekker. De overige koffies zijn erg goed van kwaliteit, maar liggen qua smaak iets verder bij mij vandaan. Ben meer van de donkere koffie's, chocolade en karamel tonen. Dat had de Dos Nevados in zekere mate, de andere 2 minder. Voor mensen die van wat fruitigere koffies houden zijn de laatste 2 echter wel serieuze aanraders.
Al met al weer een pakket van hoge kwaliteit, mooie hoeveelheid (zo kun je nog eens goed testen!) en zeker aanraders erbij. Persoonlijke smaak is toch altijd lastig, maar in dit pakket zat voor ieder wat wils! Hulde voor The Coffee Quest! Weer een mooie brander erbij, zo gaat het de goede kant op