Nou, het zat er natuurlijk aan te komen. IK was een tijdje geleden begonnen met het thuis branden van koffie met een popcornmachine. Helaas is de popcornmachine zojuist overleden. Welke opties zijn er naast de Gene Cafe om aan te schaffen? Ik zie op Amerikaanse sites wel de Behmor 1600 en iRoast2 langs komen maar deze zijn in Nederland niet te krijgen.
Zijn er andere opties in Nederland of is de Gene Cafe de enige mogelijkheid? En waar is die dan het goedkoopst te kopen? ongebrand.nl of zijn er nog andere opties?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Re: Welke thuis koffiebrander?
2Er zijn wel andere opties maar die zijn aanzienlijk duurder. De iRoast2 wordt al een tijd niet meer gemaakt en de Behmor voldoet niet aan de europese wet- en regelgeving dus wordt hier niet verkocht.
Je hebt bijvoorbeeld de Hottop en de Roastilino die Fransg heeft. Deze kosten respectievelijk drie en zes keer zoveel als een Gene.
De Gene is verkrijgbaar bij Ongebrand, van Pommeren en Fleur de Cafe. Ongebrand is importeur en de prijzen zullen elkaar waarschijnlijk niet heel veel ontlopen. Zie net dat Ongebrand en van Pommeren toch wel het goedkoopste zijn.
Je hebt bijvoorbeeld de Hottop en de Roastilino die Fransg heeft. Deze kosten respectievelijk drie en zes keer zoveel als een Gene.
De Gene is verkrijgbaar bij Ongebrand, van Pommeren en Fleur de Cafe. Ongebrand is importeur en de prijzen zullen elkaar waarschijnlijk niet heel veel ontlopen. Zie net dat Ongebrand en van Pommeren toch wel het goedkoopste zijn.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
3Ja de posts over de Roastilino heb ik inderdaad bijgehouden en ziet er heel mooi uit, en schijnt ook heel goed te werken, maarja die prijs he In ieder geval bedankt voor je reactie, ik denk dat het dan toch een Gene Cafe gaat worden.
4De Gene Cafe is echt een ideale goedkope thuisbrander. Geeft mooie resultaten en veel mogelijkheden tot instellen. Die van mij is nu bijna 1,5 jaar oud en heb er al 215 batches mee gebrand en levert nu al winst op .
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
5Ik zou denk ik bij van pommeren zou kopen. Ik vond ze daar vriendelijk(er) toen ik een vraag had oid...
Ik heb nog geen moment spijt van mijn gene café en de resultaten. Ik zit nu op 30 batches. Er zijn veel gebruikers dus veel info en tips online om goede resultaten te boeken. En alle onderdelen zijn los te krijgen mocht er iets stuk gaan! Verder kun je hem eenvoudig uit elkaar halen en zelf iets vervangen. Ik zie dus geen enkele rede om voor een andere (thuis)brander te gaan zoeken tenzij je 3500 euro en de ruimte voor een mooie Toper hebt.
Grtz
Bob
Ik heb nog geen moment spijt van mijn gene café en de resultaten. Ik zit nu op 30 batches. Er zijn veel gebruikers dus veel info en tips online om goede resultaten te boeken. En alle onderdelen zijn los te krijgen mocht er iets stuk gaan! Verder kun je hem eenvoudig uit elkaar halen en zelf iets vervangen. Ik zie dus geen enkele rede om voor een andere (thuis)brander te gaan zoeken tenzij je 3500 euro en de ruimte voor een mooie Toper hebt.
Grtz
Bob
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
7Wat zijn jullie ervaringen met een traditionele koffiepan?
Is dat voor de beginner een idee om het branden eens uit te proberen?
Begin vorige eeuw waren er gietijzeren pannen voor op de kolen kachel/fornhuis om bonen in te branden.
Afgesloten met deksel en een slinger om de bonen in de pan om te roeren.
Begin vorige eeuw waren er gietijzeren pannen voor op de kolen kachel/fornhuis om bonen in te branden.
Quick Mill 820 | Bregant Obel EB | Way Of The Bean
8Dat moet je Adriaan maar eens vragen. Die kan je daar denk ik wel mee op weg helpen!
Geweldig!Jowst schreef:Hij is besteld, ik ben benieuwd
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
9Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mee meer iets voor een gevorderde. Branden komt best nauw en op een gegeven moment gaat alles heel snel. Je moet dan goed kunnen lezen wat er allemaal gebeurd en snel kunnen beslissen en handelen. Met een apparaat heb je nu eenmaal alles beter en makkelijker onder controle dan met slechts een pan.Mactire schreef:Wat zijn jullie ervaringen met een traditionele koffiepan?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder