Kleuranalyse apparaatje voor thuisbranders

1
Marko Luther, de man die ook veel werk doet aan de ontwikkeling van de gratis software Artisan voor het volgen en/of regelen van de temperaturen tijdens het branden, heeft een apparaatje ontwikkeld voor kleuranalyse bij het branden van bonen.

Hij vroeg mij of ik er een zou (overwegen te) kopen en stelde een paar vragen als becheiden marktonderzoek.

Ik geef de informatie hierbij door. Wie zou er nog meer belangstelling hebben voor zo'n apparaatje?

Deze wordt
- super eenvoudig en klein (denk maatje koffiekop)
- standaard kleurschalen (Probat Colorette, SCAA/Agtron, ..)
- handig hulpmiddel voor de herhaalbaarheid van exact dezelfde branding, beter dan wat je met je blote oog kunt inschatten
- makkelijk te calibreren
- aansluitbaar aan Cropster of Artisan via USB
- gratis software om 'm in te stellen / calibreren

Concurrenten:
- Javalytics 2013 Handheld (ca. $3.000)
- Probat Colorette (ca. $7.000)
- Agtron M-Basic (ca. $10.000)

Dan de 4 vragen om de markt te verkennen:

1) Denk je dat zo'n apparaat zin heeft voor jou?
2) Met welke color analyzer heb je al ervaring?
3) Zou je er een kopen voor
. $150
. $300
. $600
4) Als je 20% korting kreeg, zou je 'm dan als makkelijk zelf in elkaar te zetten pakketje nemen?

Met groeten en dank namens Marko,

Frans
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Kleuranalyse apparaatje voor thuisbranders

2
FransG schreef:Dan de 4 vragen om de markt te verkennen:

1) Denk je dat zo'n apparaat zin heeft voor jou?
2) Met welke color analyzer heb je al ervaring?
3) Zou je er een kopen voor
. $150
. $300
. $600
4) Als je 20% korting kreeg, zou je 'm dan als makkelijk zelf in elkaar te zetten pakketje nemen?
*1 = nee
*2 = diverse, ik heb er zelfs nog een op zolder liggen, ( kleurbeoordeling drukkerij )
*3 = n.v.t.
*4 = n.v.t.

Ik ben met m'n reuk en smaak dik tevreden, ik denk dat de kleur reproduceerbaarheid niet zaligmakend is bij het branden van koffie, je hebt met een natuurproduct te maken die niet altijd een constante kan garanderen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Tsja, ik zou zoiets wel handig vinden om van te leren maar ik zou dan toch liever uitleg krijgen van professionele ervaren brander óf gewoon een soort color chart card als richtlijn. (Bestaan die? )
Voor de genoemde bedragen zou ik het apparaatje niet kopen.
Laatst gewijzigd door bobbee op za 13 jul 2013, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

5
Als ik een heleboel geld had zou ik wellicht overwegen om voor €150 zo'n ding aan te schaffen, je weet maar nooit of het zou helpen. En voor 20% korting zou ik het zelf ook wel in elkaar willen zetten.
Maar ik heb niet een heleboel geld en ga dus ook zeker niet zo'n dingetje kopen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Dankje. Ik sprak Adam Craig, de brander hier in de buurt die met de mooie grote Probat en de wat kleinere Toper machines. Hij is wel geïnteresseerd, dus het lijkt me inderdaad minder een product voor thuisgebruik dan voor de wat grotere branders voor wie een kleuranalyse-apparaat van duizend Euro of meer net te duur is, maar die wel zoiets zouden willen hebben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Dit zou voor mij super interessant zijn! Ben al lang op zoek naar een kleuranalyse apparaat maar betaalbaar :)

1) Yup, ideaal om de brandingen in onze branderij objectief te controleren
2) Enkel met de Probat Colorette, dit was in het testcentrum van Probat Duitsland
3) Tot $300 zou een mooie prijs zijn, ik denk als het hoger wordt geprijsd, het moeilijker zal verkopen bij particulieren
4) Ja hoor, zo leer je tenminste hoe het in elkaar zit moest er iets aan kapot gaan

Moest het effectief in productie gaan, keep me posted ;)
Zot van chocoladebruin, zwart goud en slow roast koffie.
Trotse eigenaar van Koffiemakers waar we o.a. Senseo koffiepads maken.