Bialetti Brikka

1
Ik heb paar maanden geleden een Bialetti Brikka gekocht. Ik wou het gewoon even zelf testen, omwille van de fantastische resultaten dat ik zag op internet voor die mooie crema.

Tot nu toe is het me nog niet gelukt om een lekker bakje koffie ermee te zetten. Even mijn werkwijze uitleggen.

Boontjes malen - iets ofwat grof.
Potje vullen met water.
filter vullen met koffie
potje erop
Ik zet dan op vuur (een niet te hoge stand)

Na een tijd komt gewoon mijn koffie langs de schroefdraad door, terwijl ik deze toch hard heb aangedraait. Op de filter is er geen koffie, deze veeg ik steeds netjes af.

Als ik dan het potje van het vuur haal en vervolgens het drukdopje omhaag haal komt er wel koffie uit maar dan uiteraard heel bitter.

Ik weet niet wat ik fout doe. :?

Re: Bialetti Brikka

2
Probeer eens water te koken in de waterkoker. Onderste gedeelte even een minuut op het vuur, dan voorgekookt water er in, filter met koffie erop en bovenste gedeelte aandraaien. Zo zou de smaak veel beter moeten zijn.

Als je hem vanaf koud op het vuur zet zal het water er redelijk lang over doen om te koken. Door afgifte van de warmte over de gehele tijd zal het hele ding ontzettend heet worden en de koffie dus te lang worden blootgesteld aan hoge temperaturen met als gevolg een bittere bak. Op mijn beschreven manier staat de mokapot maar kort op het vuur en heb je dat probleem niet.

Hij hoort ook niet te lekken. Of het rubber zit scheef of er zit een oud en vergaan rubber op.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

3
Kijk of alle rubbers schoon zijn aan alle kanten. Dus het rubber tussen het zeefje en de basis (ook de onderkant), het rubber tussen de bovenkant en de basis (ook de onderkant) en het rubbertje bij het dopje. De kraag van het dopje kun je eraf schroeven en dan kun je daar ook kijken.

Anders moet je wat grover malen en het vuur wat hoger zetten. Een paar druppeltjes lekken tijdens het zetproces is geen probleem. Zolang er echt veel druk weglekt is het wel een probleem.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
Wat Erik zegt, vergeet niet dat de boel heel heet word dus gebruik een (eventueel natte) doek om de boel aan te draaien nadat je het kokende water er in hebt gedaan.

Voorverwarmen van het onderste deel doe ik zelf niet. Wel let ik op tot de boel begint te pruttelen, dan zet ik of het vuur uit of op de laagste stand. Hij pruttelt dan vanzelf nog door.

Hoe minder lang je koffie met het hete water/stoom in aanraking komt, hoe beter. Te lang betekend verbranding. Mijn mokka potje moet ik ook echt heel strak aandraaien zodat hij niet knoeit(nieuw), dus probeer nog eens wat strakker aandraaien of als het een oud potje is, vervang het rubber.
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

5
Erik82 schreef:Probeer eens water te koken in de waterkoker. Onderste gedeelte even een minuut op het vuur, dan voorgekookt water er in, filter met koffie erop en bovenste gedeelte aandraaien. Zo zou de smaak veel beter moeten zijn.

Als je hem vanaf koud op het vuur zet zal het water er redelijk lang over doen om te koken. Door afgifte van de warmte over de gehele tijd zal het hele ding ontzettend heet worden en de koffie dus te lang worden blootgesteld aan hoge temperaturen met als gevolg een bittere bak. Op mijn beschreven manier staat de mokapot maar kort op het vuur en heb je dat probleem niet.

Hij hoort ook niet te lekken. Of het rubber zit scheef of er zit een oud en vergaan rubber op.
Ik ga het morgenvroeg gelijk testen. Ik post gelijk erna het resultaat.

Met mijn mokkapot heb ik dit probleem nooit gehad. Deed ik het ook steeds met koud water. Ben benieuwd naar de smaak met het kokend water in het begin.

6
Zonet getest met de waterkoker en dergelijke. Goed aangedraait. Nu kwam de koffie sneller langs de schroefdraad door.

Ik ga het vandaag nogmaals testen.

Ik heb dat heet water nu wel eens getest ook bij mijn mokkapotje en ik proef wel degelijk een beter smaakverschil :)

8
Misschien heb ik nog wel een goede tip voor je.

-Begin maar met een nieuwe afdichtring, deze is duidelijk op, zonder drukopbouw word het niks.
-Ik maak als ik in Canada rondrijd gebruik van een percolator, icm met een handmaler (aangedreven door een DeWalt boormachine).
Ook ik kook het water vooraf, in het onderste deel, als het begint te borrelen schroef ik het bovendeel erop.
-Ik heb bemerkt dat hoe harder het water kookt, hoe sneller de doorloop. Wat is dus doe is met het dekseltje open checken tot het water omhoog gestuwd word en dan het het potje even opzij schuiven, tot dat bijna uitgeprutteld is en dan weer over het vuur schuiven. Ik probeer zo ook op ± 25 sec uit te komen, ipv de 10 seconden wanneer het water hard kookt.

9
CarpSafari schreef:Misschien heb ik nog wel een goede tip voor je.

-Begin maar met een nieuwe afdichtring, deze is duidelijk op, zonder drukopbouw word het niks.
-Ik heb bemerkt dat hoe harder het water kookt, hoe sneller de doorloop. Wat is dus doe is met het dekseltje open checken tot het water omhoog gestuwd word en dan het het potje even opzij schuiven, tot dat bijna uitgeprutteld is en dan weer over het vuur schuiven. Ik probeer zo ook op ± 25 sec uit te komen, ipv de 10 seconden wanneer het water hard kookt.
Nja is wel nieuw potje - afdichting is volledig nieuw. Ik heb wel ergens gelezen dat bij nieuwe potjes de schroefdraad nog niet helemaal op zijn plaats is.

Ik ga morgenavond nog eens een poging wagen door het eens van het vuur te halen en dan terug op het vuur te zetten zoals jij het doet.

10
Ik verwacht toch ook dat je een productiefoutje hebt. Zelf heb ik al een aantal mokapotjes gehad en veel mensen om mij heen ook maar die hebben nog nooit gelekt tenzij ze oud en versleten waren. Dat lekken is echt een probleem en hoort gewoon niet, zeker niet bij een nieuwe.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer