Zo, 2 maanden geleden ben ik de tocht naar Hoogersmilde aangegaan. De celini V2 gehaald.
Ten eerste, wat een service zeg! Ik was versteld van de klantvriendelijkheid, service (omgeving
).
Als je een nieuwe machine aan wilt schaffen en je zit in de prijs range van een Rocket, kan ik je niet anders dan adviseren bij Peter je machine te halen. De service/klantvriendelijkheid die je daar krijgt is ongeevenaard. Ook al woon je er mijlen ver vandaan.
Hij maakt waar je bij staat de machine open en legt je uit hoe deze in elkaar zit, maakt wat aanpassingen en legt je uit hoe je hem kan onderhouden. Na allereerst natuurlijk een bakkie gedronken te hebben en gewoon even staan kletsen
(Dit is bij lange na niet de beschrijving van de daadwerkelijke service die je bij Peter krijgt. Daar zijn geen woorden voor. Wil je een nieuwe espresso machine en bereid er minimaal 1200 euro voor te betalen, moet je gewoon daarheen, klaar.)
Ik ben ontzettend blij met de machine. Welliswaar kan ik helemaal niet meer tegen caffeine. Hier was ik al bang voor, maar had er maling aan
En ging langzaamaan proberen eens een espressootje te drinken. Ik krijg helaas onherroepelijk migraine. Dus ik zit vast aan decaf. Ik heb wel vers gebrande decaf bonen, dat wel. Van fascino.
2 maanden uitproberen en genieten! Ik ben heel erg blij dat ik een HX heb gekocht want de meerderheid van wat ik zet is cappucino, machiato en latte machiato
Ik had nog wel wat vraagjes na 2 maanden uitproberen en mezelf proberen wegwijs te maken in het zetten van een goede espresso:
- Ik meet nu steeds 16 gram koffie af, is dat te weinig? Kan je beter gewoon je filter helemaal vullen? Of 18 gram?
- Ik vind de espresso de eerste slokken lekker. Maar ik vind meestal dat het laatste beetje een beetje zurig is. Eigenlijk met alle bonen wel. Ik meet steeds 2x30 ml af, tamp met 15kg kracht, en zit net tegen het einde van het groene stuk bij 9 bar. Dan tel ik af wanneer de koffie begint te lopen in het kopje. Nu heb ik wat youtubes zitten kijken en als ik dan meetel, kom ik er steeds op uit dat mensen beginnen met tellen zodra je de hendel omhoog doet, niet pas als de koffie begint te lopen.
Moet je beginnen met tellen als je de hendel omhoog doet? Want dan moet ik denk ik m'n maling wat gaan aanpassen en meet ik mijn doorloop tijd helemaal verkeerd.
Wat ik dan wel raar vind, is dat je koffie er dan niet minder zuur op zou moeten worden, toch?
- Ik begrijp dat koffie wel een beetje zurig kan/moet zijn?
- Denk ook dat ik maar es een workshop ga doen bij casabarista voor 59 euro ofzo. Of zijn er betere alternatieven?