Re: Twijfel wat betreft aanschaf Espresso machine.

84
Vandaag de Fiorenzato T80 ontvangen van turboyeast.

Binnen gekomen in een grote doos. Netjes ingepakt met alles erop en eraan.
+ een pakje bonen erbij zodat ik meteen aan de slag kan gaan :-)

Na alles uitgepakt te hebben en geinstalleerd, heb ik op aanraden van turboyeast 4-5 eenheden ingesteld vanaf nul positie en ben gaan malen.

Werkt allemaal perfect. Op een ding na, de hendel van de doser doet niets behalve de teller die aan de zijkant zit een puntje meer geven. Hij roteert niet de gemalen koffie waardoor ik niet bij mijn koffie kan komen.

Heeft iemand dit probleem al eerder meegemaakt? Of doe ik misschien iets fout? of is hij gewoon stuk?

Mvg,

Ramon

85
cremalover schreef:
Ramon T schreef:Ik heb eindelijk iets moois gevonden wat binnen mijn budget valt.

Heb uiteindelijk toch gekozen voor een Rancilio Silvia.
Dit is hem http://link.marktplaats.nl/702093843

Kan ik volgende week aan de slag :-)
Hoenen is lid van dit forum.Volgens mij heeft hij dan helemaal geen koffie apparatuur meer.
Oeh lang niet meer op deze forum geweest :)

Heb nu nog een La Nuova Era Cuadra, de technivorm en de MACAP maler.

Ramon, veel success met de machine. Hij is deze week dus nog ontkalt en gebackflushed. Alle espresso/cappucccino foto's op deze pagina zijn met deze Silvia gemaakt:

http://www.flickr.com/photos/hoenen/set ... 029496708/

De Silvia is erg betrouwbaar en qua espresso erg goed, maar heeft een leerperiode nodig en de eerste tientallen shots zullen erg variabel zijn qua kwaliteit. Verwacht niet gelijk een goede shot, lees je goed in over wat een goede espresso maakt (de snelste stappen naar success zijn: Lezen, Tamper, Koffiemolen, Verse bonen). Ik had de eerste week echt een hekel aan de machine tot ik oppeens een 'god-shot' maakte vanuit het niets. Toen harder gaan werken aan mijn koffie-skills en na een paar weken (of maanden...) met meer kennis en ervaring weet je precies wat voor espresso eruit komt en hoe je deze qua smaak kan aanpassen.

Hier een eigen videotje : )

(en met een paar jaar meer ervaring zie ik gelijk wat foute dingen aan deze shot :oops: je blijft leren)

86
Hoi Hoenen,

Bedankt!

Ik zal haar goed verzorgen en flink wat tijd met haar besteden zodat we snel tot een goede verstandhouding met elkaar komen. Silvia zal je missen maar ik weet zeker dat ze zich snel thuis zal voelen.

Nu alleen nog zorgen dat ik mijn koffie uit Fiorenzato krijg want hij is op het moment erg koppig aan het doen.

Espressootje uit filmpje ziet er smakelijk uit.

Mvg,

Ramon

87
Ik zal morgen, als ik achter de computer zit wel even een essay schrijven over de hoe en wat om de overstap zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Dit omdat Silvia je gaat haten.

Er is namelijk niemand die haar puck zo goed kon tampen als ik, die haar zo goed kon opwarmen naar de juiste temperatuur.

Ze is middenklasse maar toch arrogant; wil je met haar aan de slag dan zul je haar alle aandacht moeten geven. Aandacht die ze niet lijkt te verdienen in de eerste week van de relatie. Naarmate je haar beter leert kennen weet je precies wat je op welk moment moet doen om haar gelukkig te houden en zal je weer wat tijd vrij krijgen voor jezelf.

Na deze periode van meer vertrouwen kan je rustig aan gaan experimenteren met nieuwe technieken en naar andere modellen kijken.

Ook raad ik je het boek 50 shades aan. :-)

88
Hoenen schreef:Ik zal morgen, als ik achter de computer zit wel even een essay schrijven over de hoe en wat om de overstap zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dit omdat Silvia je gaat haten. Er is namelijk niemand die haar puck zo goed kon tampen als ik, die haar zo goed kon opwarmen naar de juiste temperatuur. Ze is middenklasse maar toch arrogant; wil je met haar aan de slag dan zul je haar alle aandacht moeten geven. Aandacht die ze niet lijkt te verdienen in de eerste week van de relatie. Naarmate je haar beter leert kennen weet je precies wat je op welk moment moet doen om haar gelukkig te houden en zal je weer wat tijd vrij krijgen voor jezelf. Na deze periode van meer vertrouwen kan je rustig aan gaan experimenteren met nieuwe technieken en naar andere modellen kijken.
Ook raad ik je het boek 50 shades aan. :-)
Je doet nu net alsof je haar hebt behandelt als een prinses zoals alleen jij dat kan, maar de waarheid is dat je haar nu als een afgelikte boterham doorverkoopt. En dan, als klap op de vuurpijl, ook nog zeggen dat alleen jij haar "zo goed kan tampen"....de arrogantie ten top! :mrgreen:
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

90
Hahha, sterker nog straks arriveert ze hier en gedraagt ze zich zoals ze dat nooit eerder deed en dan, dan komt de spijt! Schat kom bij me terug. Een man weet pas wat ie mist als ze er niet is :D

Ik heb trouwens de hele doser uit elkaar gehaald, schoongemaakt, en gechecked.
Maar hij blijft stroef draaien. Waardoor hij net niet op de juiste positie eindigt en dus bij de tweede haal aan de hendel eerst een duwtje nodig heeft om op zijn plekkie te klikken. Dat is geen doen.

**opgelost
Laatst gewijzigd door Ramon T op za 03 aug 2013, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.