Gaatje in boiler Pavoni..?

1
Net klaar met koffie zetten..nog even een doekje over het chrome zoals dat altijd gaat. Er zit midden op mijn boiler een klein plekje waar het chroom beschadigd is en waar ik even een extra stevige veeg gaf.

Tot mijn grote verbazing begon de boiler daarna te lekken (zie foto). Ik constateer dus dat er een gaatje in de boiler zit :o .

Nu is het wel zo dat het apparaat uit '95 is, dus hij gaat al aardig wat jaartjes mee. Heb hem een aantal jaren terug tweede(?)hands gekocht, apparaat had daar toen al een klein pitje op het chroom. Jammer dacht ik, verder geen aandacht aan besteed. Aan de boiler te zien was hij (te) lang geleden ontkalkt, hoe hij verder onderhouden is weet ik niet.

Vraag 1. Kan ik hier nog wat aan doen (sealen)? Er komt niet veel water doorheen, als hij op druk is komt er langzamerhand een druppeltje doorheen.

Vraag 2. Is het apparaat in de tussentijd gewoon veilig te gebruiken? Of kans op scheuren/barsten door de druk..?
Laatst gewijzigd door Jerpsx op ma 05 aug 2013, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Gaatje in boiler Pavoni..?

2
Ik zou vanaf nu het gebruik stoppen een zulke plekjes gaan van kwaad tot erger, er staat immers druk op de boiler, kleine gaatjes worden steeds sneller en sneller groter, het irritante hieraan is; je kan je lelijk verbranden aan het vrijkomende water.

!! NIET MEER GEBRUIKEN !!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Gaatje in boiler Pavoni..?

6
Jerpsx schreef:Heb je toevallig ook het antwoord op vraag 1? :mrgreen:
@3aan schreef:Ik zou vanaf nu het gebruik stoppen een zulke plekjes gaan van kwaad tot erger, er staat immers druk op de boiler, kleine gaatjes worden steeds sneller en sneller groter, het irritante hieraan is; je kan je lelijk verbranden aan het vrijkomende water.

!! NIET MEER GEBRUIKEN !!
IRMC
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Gaatje in boiler Pavoni..?

7
Hallo,
Zoek eens op "pinhole boiler" in combi met wat espressokreten zoals pavoni.

http://coffeesnobs.com.au/brewing-equip ... avoni.html

Ik denk dat het geen groot probleem is om te repareren. Mogelijk wel om het optisch weer piekfijn te krijgen...kun je de boiler demonteren en kan je er aan de onderkant in?

http://www.home-barista.com/levers/86-o ... t3709.html

In dat geval zou ik de pinhole van binnen dichtsolderen met een gasbrander en zilversoldeer. Als dat niet kan moet je bekijken wat de gegalvaniseerde laag (chroom?) doet onder invloed van de gasbrander.
Als er niks gebeurt kun je de pinhole kaalschuren (dremeltje) en aan de buitenkant met zilversoldeer dichtsolderen.

Als je het niet aandurft ken ik iemand die je vast en zeker hiermee kan helpen (reken wel met een uurtarief).

Groet, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Re: Gaatje in boiler Pavoni..?

8
Thanks! Ik ben dus blijkbaar niet de eerste met een soortgelijk probleem.

Mocht iemand dit kunnen herstellen..stuur eens een PM. De beschadiging aan de buitenkant kan ik mee leven aangezien het apparaat toch al niet meer in 100% nieuwstaat verkeerd..Als het van binnen uit kan vind ik dat prima.

Re: Gaatje in boiler Pavoni..?

9
Hallo,
Ik zou die Pavoni eerst eens helemaal uitelkaar halen en het boilertje demonteren.
Daarna eens wat detailpics van de schade aan de binnenkant hier op het forum posten en dan kunnen we eens kijken hoe we dit varkentje gaan wassen. De kans is groot dat het gemaakt kan worden, maar de vraag is nog even door wie...

Groet, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Re: Gaatje in boiler Pavoni..?

10
Thanks voor het meedenken! Heb hem even opengemaakt. Het rood omcirkelde gebied is waar hij lekt..daarnaast misschien ook opkomende probleemgebieden?

Ik ben eerlijk gezegd meer geschokt van de vuiligheid onderin de boiler dan van de grootte van het 'gat' :D

Hoop dat iemand mij kan helpen..