Re: Twijfel wat betreft aanschaf Espresso machine.

95
Ramon heeft de Silvia ondertussen ontvangen, zoals ik verwachtte waren er ook enkele vragen:

Wat me opvalt is dat de espresso er niet echt warm uitkomt.
En ook de power van de melkopschuimer is niet echt krachtig.

Zelfs niet als ie al een tijd aan staat. Doe ik iets fout?
Zoals ik al eerder aangaf is de Silvia geen simpele dame. Je moet namelijk met haar leren dansen, in dit geval de temperatuur dans / temperature surfing.

http://bit.ly/13h9KoS - 5.900 resultaten die hierover gaan. Bij dure HX machines moet je van tevoren de goep koelen door te flushen, bij de Silvia moet je de groep/boiler opwarmen door te flushen. Voor het zetten van een espresso laat je eerst het water flushen totdat het lampje aangaat en de boiler aan het opwarmen is.
En ik moet er nog even een tamper bij kopen want zat er niet bij dus heb de Fiorenzato tamper gebruikt lol.

Accessoires die ik je dringend aanraad:

Tamper. 58mm.
Borstel
Blindfilter en Cafiza
Uitklopbak.
Weegschaal die minstens tot 0.1g meet.
Verse. Koffie.
Een borsteltje waarmee je de laatste koffieresten uit je maler kan vegen, bij de Blokker of HEMA ofzo.

Leesvoer die je gelezen moet hebben:

http://www.home-barista.com/espresso-guide.html (!)
http://www.home-barista.com/espresso-ma ... aning.html
http://coffeegeek.com/proreviews/firstl ... ia/details
http://www.home-barista.com/reviews/ran ... 25001.html
http://www.home-barista.com/tips/newbie ... 24919.html
http://www.home-barista.com/weiss-distr ... nique.html

---

Text (uitleg voor mijn manier, die zich vooral richt op precisie, meten is weten)

Ok, allereerst. Zonder tamper zul je geen goede espresso zetten. De koffiemolen-tamper is geen tamper, een plastic tamper die soms bij espressomachines komt is geen tamper. Ten tweede, gooi de single-cup filter weg - tot op heden hebben wetenschappers nog niet ontdekt hoe je hiermee goede espresso kan maken, het blijft een misterie voor iedereen.

Neem je dubbelkopsfilter mee naar een koffiewinkel en koop een fijne tamper (kan best de goedkoopste zijn die ze hebben, zolang hij maar goed past).

Duurt het nog een week voordat je verse koffie krijgt van een online brander? Kan je toch niet wachten om te oefenen? Ik begrijp je helemaal, in het begin kocht ik altijd een grote zak huismerkkoffie (bijv. Perla) om gewoon mee te oefenen (en toen smaakten de espresso's niet eens zo slecht). Onthoud wel, met verse koffie is espresso maken stukken makkelijker.

Koop een zak huismerk. een pak VOLLE melk, een flesje sojasaus en een pak schoonmaakmiddel extra geconcentreerd. Heb je nog geen <0.1gr wegschaal, misschien heb je dan wel een 1gr digitale weegschaal? 1gr is niet nauwkeurig genoeg (ik merk al verschil bij 0.25g meer of minder) maar who cares bij supermarktkoffie?

We gaan een Dubbele espresso maken.

/ EDIT: 30-45min opwarm tijd. /
1. Meet 16 gram koffie. Zet je koffiemolen op erg fijn (verander de maalgrootte terwijl de machine aanstaat). Maal 16 gram koffie. Veeg 16 gram koffie uit de maler (misschien, als je net de maler hebt schoongemaakt, blijft er wat achter zitten in het schroefdraad waar de maalstenen in zitten, doe dan wat meer..).
2. Doe de koffie in je portafilter, probeer het tampen wat uit, je doel is om uiteindelijk een zo goed mogelijk gedistribueerde puck te krijgen . Ik maakte altijd kleine rondjes met mijn tamper, een beetje zoals een muntstuk die tot rust komt, en probeer dan precies horizontaal te eindigen. Bekijk de oppervlakte; mooi glad en recht? Prima. Anders doe je het tampen nog een keer.
3. Doe een cappuccino kopje onder de machine, zet de machine aan totdat het lampje begint te branden. Nu zijn we aan het temperature surfen en verwarmen we het kopje!
4. Als het lampje weer uit gaat dump je het water, doe je de portafilter erin en begin je de brew weer.
Nu ga je puur kijken naar hoeveel koffie eruit komt in 25-30 seconden, of hoe lang het duurt voordat er 60 ml (dat zijn twee espresso’s, of twee vodka-shots) uit komt. Het liefst heb je dus 60ml in 25-30 seconden. Als dit niet het geval is kun je het op drie manieren oplossen (hoeveelheid, maalgrootte, tampen) waarvan ik je in het begin er een aanraad: maalgrootte.
Optimaal kwam er helemaal niets uit je portafilter: Je espressomachine ‘verdrinkt’, het kan geen water door de puck drukken. Waarom is dit optimaal? Omdat je nu weet dat je koffiemolen fijn genoeg kan malen voor espresso (zeker met supermarktkoffie die normaal veel fijner moet dan verse koffie).
Kwam er meer dan 60ml in 25-30 seconden? Doe nu alles nog een keer, maar zet de koffiemolen iets fijner. Volg het brouwproces nog een keer, en nog een keer… totdat je dus die 60ml/25-30sec haalt.

De cappuccino. Ik heb werkelijk maanden geoefend voor redelijke schuim. Uiteindelijk is het mij gelukt met sojasaus en zeep.
Proof:
http://www.flickr.com/photos/hoenen/set ... 029496708/

Sojasaus en zeep vraag je je af? Ja, omdat je echt even een sessie van enkele tientallen keren moet doen om alles in je vingers te krijgen. Verse koffie en melk gebruiken gaat je veel te veel kosten, daarom:

Wat wil je doen bij het stomen en de Silvia…

De Silvia is geen sterke stomer, net zoals alles is de Silvia wat moeilijker dan de grotere HX of dual-boiler espressomachines, als voordeel heeft dit wel dat als je de Silvia onder de knie hebt je veel makkelijker de andere machines aankan.

Preparatie: Hoe KOUDER hoe BETER. Houd je melk altijd in de koelkast (duh), maar zet voor je wilt gaan schuimen je melkkan in de vriezer (geen grap).

Je hebt je espresso net gezet: Zet de stoomfunctie aan, maak je portafilter schoon, wacht tot het lampje weer uitgaat. Draai dan de stoomfunctie even open zodat het resterende water zich kan verwijderen. Draai hem weer dicht als er stoom begint uit te komen.

Zet dan de melkkan met melk aan de stoompijp, doe de uitgang 1 cm onder het oppervlakte, draai je stoompijp langzaam open. Zo gauw je hem helemaal open hebt ga je langzaam naar de oppervlakte met de uiteinde. Je kan melk niet stomen als je er geen lucht bij laat, maar als er te veel en te snel lucht bij komt dan zit je met grote bubbels… Je wilt dus net tegen de oppervlakte aanzitten zodat er een HEEL klein beetje lucht bij kan komen. Je hoort een geluid die lijkt alsof je papier aan het scheuren bent. Krrgggggg.

Houd je melkkan vast aan het handvat, en met je andere hand voel je de zijkant (zie filmpjes). Hiermee houd je de temperatuur in de gaten. Zo gauw je de zijkant echt niet meer kan aanraken voor meer dan een halve seconde zonder je vingers te branden is het heet genoeg. Draai hem maar dicht en probeer wat te schenken…

Bekijk hier elke stap, nogmaals:

Is het geen microfoam (en laten we eerlijk zijn, dat is het niet omdat je een beginner bent)? Ga dan de volgende keer wat meer onder het oppervlakte liggen als je de eindtemperatuur bereikt, of schuim het beter, of ga een week lang met sojasaus en zeep zitten knoeien omdat het maar niet wilt lukken en steeds maak blijf je youtubes kijken en iedereen doet het gewoon maar het is zo moeilijk voor je en je vecht tegen de tranen maar dan zie je het langzaam beter gaan, zie je geen grote bubbels meer, zie je een dikke stroopige melk! Dan mag je nogmaals dezelfde train-sessie doen maar dan om je latte-art te oefennen.
Laatst gewijzigd door Hoenen op di 06 aug 2013, 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.

96
Wauw, wat een lange privé-uitleg voor de Silvia! ;) Misschien maar een sticky van maken...

Wat ik me echter in het verhaal wel afvraag: de Silvia moet toch ook een tijdje opwarmen? Het lijkt me dat je de machine enige tijd voor het verhaal begint aanzet, en niet pas als je de portafilter al hebt geprepareerd?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

97
Iedereen mag bijvullen of aanmerkingen plaatsen :)

Wat ik me echter in het verhaal wel afvraag: de Silvia moet toch ook een tijdje opwarmen? Het lijkt me dat je de machine enige tijd voor het verhaal begint aanzet, en niet pas als je de portafilter al hebt geprepareerd?
Oh eh, ja.. 30-45 minuten ofzo :P Je kan het cheaten door de boiler wat vaker aan te laten gaan, maar duurt een tijdje ja.

98
Hoi Hoenen,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Moet erbij zeggen dat ik de laatste dagen niets anders heb gedaan dan naar youtube filmpjes kijken hoe ze een shot trekken, backflushen, temperature surfing, juiste maling bepalen, tamping, onderhoud machine, en melk opschuimen.

Ook vond ik nog filmpjes van Maarten van der Jagt over Kees van der Westen's machines.
Interessant.

Aangezien ik zelf vrijwel alleen maar espresso drink en dan voornamelijk dubbele, laat ik het melk opschuimen even voor wat het is.

Ik heb de maler op 4.25 staan oftewel 4 plus een dot (T80).
Volgens mij heb ik daarmee de goede maling.

Want een shot van 60ml komt er nu in 27 seconden uit.

Alleen heb ik nog geen mooie cremalaag.

Misschien versere boontjes nodig?

In bijna alle filmpjes die ik heb gezien, gooien ze de portafilter direct onder de maler en strijken dan overtollige koffiemaling er netjes af. Maar als ik 16gr. gemalen koffie in de portafilter doe dan is hij niet totaal gevuld. Zij hebben na een tamping ongeveer een duim ruimte tot aan de rand.

Waarschijnlijk gebruiken ze meer koffie?

Als ik mijn portafilter eruit haal om schoon te maken is hij geheel nat aan de bovenkant.
Ook dat zie ik in de filmpjes niet gebeuren.

Op internet staat: 9- Bij het uitkoppen van de filterhouder blijft een droge puk over. Is die nat dan is er waarschijnlijk te weinig of te oude koffie gebruikt.

Straks maar eens op zoek gaan naar een goede tamper online want hier in Middelie en Purmerend is er niet veel aanbod wat dat betreft.

Schaf ik meteen een blindfilter, Cafiza, borsteltje en koffie van Fascino aan.
Weegschaaltje komt dan de volgende maand wel want ben een beetje over mijn tax heen.

Mvg,

Ramon

PS. had gehoopt dat er nog wat espresso boontjes bij zouden zitten die jij gebrand had 8-)