Re: Quickmill 3004

21
Ik heb nu zelf een jaar of 3 mijn QM 3004. Heb er zeker wel lekkere koffie mee gezet, maar ook heel erg vaak niet... Dit weekend was het weer helemaal niks. Ik kreeg de koffie niet fijn genoeg gemalen (volgens mij), dus de afstelling van de Vario staat misschien niet goed meer.

Daarnaast lekt ook mijn QM op 2 plaatsen water. Aan de achterkant onder het waterreservoir heb ik dit al eerder gezien, maar het lijkt nu erger te worden. Al met al vind ik het enorm veel gedoe, en twijfel ik erover of ik wel echt liefhebber genoeg ben. Al die moeite voor veel mislukte bakjes koffie. En zelfs als de espresso er goed uit ziet, valt de smaak me soms toch tegen. Mijn kaakspieren trekken krom, dus misschien te zuur?

Ik zat er eigenlijk aan te denken de hele boel op marktplaats te gooien, en een Chemex aan te schaffen. Maar dat vind ik ook wel weer zonde van het geld dat ik erin heb gestoken. Daarom eerst nog maar eens hier wat vragen stellen, zoals:

- is het plan om over te stappen op de Chemex een goed idee, of is dit meer iets voor erbij?
- wat levert een QM 3004 nog op na circa 4 jaar? (Heb er trouwens € 900 voor betaald bij Boot, en geen € 650 zoals ik hier op dit topic gelezen heb)
- moet ik de hoop niet opgeven, en voor een andere (tweedehands?) machine kijken?
- ik las hier iets over een gebruikte HX. Wat is dat precies?
QuickMill 3004 - Compak K6

22
Het lijkt me dat je juist een te groot liefhebber bent van goede koffie om genoegen te nemen met het huidige resultaat. Wat je beschrijft wat er gebeurd als je soms je koffie drinkt klopt niet. Of laten we zeggen: zou niet mogen gebeuren. Als je een goede espresso zet, zelfs een met veel zuren, zouden je kaken niet moeten gaan trekken vanwege de wrangheid/ zuurheid van je koffie. Het moet wel lekker blijven.

Wat er precies mis gaat kan ik zo niet vertellen. Het kan een te lage, maar ook een te hoge temperatuur zijn, verkeerde koffie, vieze machine of iets anders, ik weet het zo niet.

Een Chemex is waarschijnlijk wel zachter van smaak, maar je moet het niet gaan vergelijken met espresso. In die zin: het is iets voor ernaast.

Een 4 jaar oude QM 3004...., iets rond de €150-200? Afhankelijk van de staat? Het zou kunnen dat je beter kan werken met een iets hoger ingeschaald apparaat als een E61 HX.

Als je alleen espresso drinkt heb je die HX niet nodig, maar dan nog kan een E61 zetgroep je wel helpen. Het zijn over het algemeen betrouwbare, temperatuurstabiele en vergevingsgezinde machines. Veel leden hier gebruiken ze tot volle tevredenheid. Lees anders het "beginnersartikel" nog eens door om er meer over te weten te komen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Bluecold schreef: ...
As I frequently commented to friends, the Lusso has a sweet spot the size of a swimming pool—if you have opposable thumbs for grasping the portafilter, you're 80% of the way to good espresso.
...
Daarom heb ik die van mij weer verkocht, je werd er gemakzuchtig van. :P Wat je ook deed, er kwam altijd een dikke, zachte espresso uit.

24
Dat is grappig dat je dat zegt: dikke zachte espresso. Ik vind de straal espresso die uit mijn automaat komt vaak juist erg dun. Soms van een prima kleur, als de maalgraad goed is, maar een dikke, stroperige straal wordt het eigenlijk nooit.

@ Spironski: dank voor je reaktie. Ik ben de beginnershandleiding inderdaad nog eens goed aan het lezen. Heb besloten om de moed nog niet op te geven... Ik hoop dat ik een goeie tweedehands machine kan vinden, dus dat ga ik hier en op marktplaats eens goed in de gaten houden. En het zou helemaal mooi zijn als ik mijn QM voor een schappelijke prijs weg kan doen.
QuickMill 3004 - Compak K6