Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum. Na jaren van filterkoffie ben ik voornemens dan eindelijk een espressoapparaat aan te schaffen.
In eerste instantie was ik van plan om een maler+apparaat in één te kopen, maar na wat grasduinen op internet ben ik er wel achter dat een aparte maler toch wel een vereiste schijnt te zijn voor goede espresso.
Echter door alle mogelijkheden zie ik door de bomen het bos niet echt meer, dus plaats ik hier maar een berichtje in de hoop dat er wat geschikt advies komt:
- Ik en mijn wederhelft houden allebei van zowel espresso als capucchino, het apparaat moet beiden dus goed kunnen (is een single boiler dan echt zo onhandig?)
- De beschikbare ruimte om de spullen neer te zetten is beperkt (vandaar het oorspronkelijke plan om een maler+apparaat in één te kopen). Het is dus van belang dat zowel het apparaat als de maler niet te veel ruimte in beslag nemen (bij voorkeur dus ook een apparaat met eigen waterreservoir).
- Als budget heb ik rond de € 1000 in gedachte, de vraag is of dat reeël is met mijn eisen?
Bij voorbaat dank!
Re: Advies voor espressoapparaat (+maler)
2Welkom! Ik heb 'm even verplaatst naar dit subforum.
Over je budget: wat je hiermee kunt, is sterk afhankelijk van de vraag of je tweedehands wilt kopen of nieuw. Met €1000 kun je heel goed tweedehands spul halen: een E61 met een warmtewisselaar moet zeker lukken, met een goede molen ernaast. Nieuw kun je met dat budget ook wel aardig ver komen hoor.
Twee algemene opmerkingen: weet je zeker dat je echt espresso wilt gaan drinken? Filterkoffie kan heerlijk zijn, met de juiste 'tweaks' kun je ook daarin veel verbetering aanbrengen (voor veel minder geld).
Ten tweede: als je weinig ruimte heb, zou ik ook een hefboommachine in overweging nemen. Ik noem maar wat: een Ponte Vecchio Lusso (1-groeps) is niet zo groot bijvoorbeeld, en kan bovendien altijd direct stomen. Wel een langer leerproces hierbij!
Over je budget: wat je hiermee kunt, is sterk afhankelijk van de vraag of je tweedehands wilt kopen of nieuw. Met €1000 kun je heel goed tweedehands spul halen: een E61 met een warmtewisselaar moet zeker lukken, met een goede molen ernaast. Nieuw kun je met dat budget ook wel aardig ver komen hoor.
Twee algemene opmerkingen: weet je zeker dat je echt espresso wilt gaan drinken? Filterkoffie kan heerlijk zijn, met de juiste 'tweaks' kun je ook daarin veel verbetering aanbrengen (voor veel minder geld).
Ten tweede: als je weinig ruimte heb, zou ik ook een hefboommachine in overweging nemen. Ik noem maar wat: een Ponte Vecchio Lusso (1-groeps) is niet zo groot bijvoorbeeld, en kan bovendien altijd direct stomen. Wel een langer leerproces hierbij!
3Hoi PG1, welkom op het forum! Had je dit al gelezen?: http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3517
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Het beginnerstopic had ik al even doorgelezen, maar ik twijfel dus nog over één en ander.SteefM schreef:Welkom! Ik heb 'm even verplaatst naar dit subforum.
Ik ben een beetje terughoudend ten aanzien van tweedehands. In principe kan dat prima spul zijn natuurlijk, maar aangezien ik er totaal geen verstand van heb kan ik wanneer er wat te koop staat niet goed inschatten of het een goeie deal is, laat staan bij inspectie of het materiaal nog van goede kwaliteit is.
Als er voor (ongeveer) 1000 euro wat goeds (nieuw) te krijgen valt ga ik dan denk ik liever daarvoor. Of misschien het apparaat nieuw en dan de maler tweedehands; misschien is dat nog wel in te schatten.
Het filterapparaat blijft overigens gewoon in huis, dat is altijd handig bij veel bezoek en bovendien zul je daar met een goede maler inderdaad ook leuk mee kunnen experimenteren. Maar we willen thuis toch ook espresso en capucchino kunnen maken

Hoe is dat precies met zo'n hefboommachine, zet je dan in het begin bagger en duurt het een eeuw voordat je een beetje onder de knie hebt hoe er lekker spul uitkomt? Ik ben zelf op zich wel van het een beetje aanrommelen maar betwijfel of mijn vrouw daar zin in heeft.....
5Met goed inlezen kom je denk ik ook een heel eind; of kijk bijvoorbeeld wat er op dit forum wordt aangeboden. Een 'ouwe rot' op dit forum zou ik zonder meer vertrouwen.PG1 schreef:Ik ben een beetje terughoudend ten aanzien van tweedehands. In principe kan dat prima spul zijn natuurlijk, maar aangezien ik er totaal geen verstand van heb kan ik wanneer er wat te koop staat niet goed inschatten of het een goeie deal is, laat staan bij inspectie of het materiaal nog van goede kwaliteit is.
Zeker die maler zou ik overwegen om tweedehands te halen idd.Als er voor (ongeveer) 1000 euro wat goeds (nieuw) te krijgen valt ga ik dan denk ik liever daarvoor. Of misschien het apparaat nieuw en dan de maler tweedehands; misschien is dat nog wel in te schatten.
Je eerste shots met goede apparatuur én verse koffiebonen (onderschat het belang daarvan niet: crap in = crap out), zullen nu eenmaal bagger zijn. Hoe meer variabelen je kunt beïnvloeden, hoe langer de leercurve is; en aangezien je met een hefboommachine ook de hoeveelheid druk regelt, evt. een tweede pull en de lengte van preinfusie regelt, heb je weer extra variabelen...Hoe is dat precies met zo'n hefboommachine, zet je dan in het begin bagger en duurt het een eeuw voordat je een beetje onder de knie hebt hoe er lekker spul uitkomt? Ik ben zelf op zich wel van het een beetje aanrommelen maar betwijfel of mijn vrouw daar zin in heeft.....
En hoe lang die leercurve is, is dan ook weer afhankelijk van de kwaliteit van je apparatuur. Ik durf er wel wat voor in te zetten dat je met een héle goede molen (ik noem maar wat, een Elektra Nino of een Robur of een Versalab M3) en een héle goede machine sneller een goede kop koffie leert zetten dan met een beginnersmolen en een La Pavoni Europiccola.
6En het leuke van zo'n forum als dit is dat je altijd om advies kan vragen aan mensen die er wél verstand van hebben. Als je dus een aanbieding vindt waarvan je denkt: zou wel eens wat kunnen zijn, aarzel dan niet en vraag hier of het inderdaad wat is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
7Bij de buren staat een leuke machine te koop http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... =11&t=3512 en hier staan nog wat leuke malers te koop viewtopic.php?f=14&t=4852 en viewtopic.php?f=14&t=4975.
Voor minder dan 1000 euro heb je dan een topset staan en dus nog geld over voor een goede tamper, melkkannetje, tampingstation, knockbox en andere kleine dingen.
Voor minder dan 1000 euro heb je dan een topset staan en dus nog geld over voor een goede tamper, melkkannetje, tampingstation, knockbox en andere kleine dingen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
8De betreffende machine is helaas net aan mijn neus voorbij gegaan, maar dat is inderdaad wel het type apparaat wat ik graag zou hebben....nieuw wordt dat heel duur dus ik struin wat rond op zoek naar tweedehands maar dat wil nog niet echt lukken.Erik82 schreef:Bij de buren staat een leuke machine te koop http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... =11&t=3512 en hier staan nog wat leuke malers te koop viewtopic.php?f=14&t=4852 en viewtopic.php?f=14&t=4975.
Ik denk ook wel dat ik eerst de machine aanschaf en daarna de maler omdat er nogal wat mensen zijn die beide tegelijk verkopen.
9Je reduceert een machine hier nu tot de hoeveelheid variabelen waarop je invloed hebt. Dit lijkt mij veel te simplistisch. Verder worden hefboommachines nu als groep beschreven terwijl er zoveel onderlinge verschillen zijn dat dat bijna niet mogelijk is. Een Conti Prestina en een La Pav Europicolla zijn gewoon niet onder dezelfde groep te scharen.SteefM schreef:Je eerste shots met goede apparatuur én verse koffiebonen (onderschat het belang daarvan niet: crap in = crap out), zullen nu eenmaal bagger zijn. Hoe meer variabelen je kunt beïnvloeden, hoe langer de leercurve is; en aangezien je met een hefboommachine ook de hoeveelheid druk regelt, evt. een tweede pull en de lengte van preinfusie regelt, heb je weer extra variabelen...Hoe is dat precies met zo'n hefboommachine, zet je dan in het begin bagger en duurt het een eeuw voordat je een beetje onder de knie hebt hoe er lekker spul uitkomt? Ik ben zelf op zich wel van het een beetje aanrommelen maar betwijfel of mijn vrouw daar zin in heeft.....
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
10Ik probeer aan te geven dat je meer invloed hebt op de smaak van je koffie met een hefboommachine dan met een pompmachine. Ik probeer niet een machine te ontleden in 'variabelen', ik wilde alleen voorbeelden geven van wat er anders is bij 'een hefboommachine' (zie onder) dan bij 'een pompmachine'.Bluecold schreef: Je reduceert een machine hier nu tot de hoeveelheid variabelen waarop je invloed hebt. Dit lijkt mij veel te simplistisch.
Ik geloof direct dat er enorm veel onderlinge verschillen zijn; het fijne weet ik er niet van. Ze worden echter vaak wel door nieuwkomers op een hoop gegooid in die zin dat ze ze niet overwegen of buiten beschouwing laten, vandaar deze 'groep'. Er zit geen pomp in; het enige wat ik probeerde aan te geven was: je kunt ook een machine zonder pomp overwegenVerder worden hefboommachines nu als groep beschreven terwijl er zoveel onderlinge verschillen zijn dat dat bijna niet mogelijk is. Een Conti Prestina en een La Pav Europicolla zijn gewoon niet onder dezelfde groep te scharen.