Re: Twijfel wat betreft aanschaf Espresso machine.

101
Als die geen 58 is maar slechts 57 mag je die dan kosteloos terugzenden?
Heb er namelijk 2 van en beiden zijn 57, een in de winkel gekocht en de andere op de rommelmarkt voor 1 euro, ze zijn 57,3 en dat tampt niet echt lekker in een 58 filter!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

102
Ramon T schreef:Hoi Hoenen,

Alleen heb ik nog geen mooie cremalaag.
Tamper, verse koffie..., ik had echt precies hetzelfde probleem mijn eerste dagen met de Silvia. Weet nog dat ik ongelovelijk trots was op mn eerste cremalaag en hier deze foto van maakte :D http://www.flickr.com/photos/hoenen/371 ... 3029496708

Als je de supermarktkoffie goed tampt komt er nog best wat crema mee. Als je verse koffie gebruikt is er altijd crema.
In bijna alle filmpjes die ik heb gezien, gooien ze de portafilter direct onder de maler en strijken dan overtollige koffiemaling er netjes af.
Yep, anderen gebruiken echter weer de weegschaal omdat ze niet onnodig veel willen malen, niet onnodig veel bonen in de container willen laten luchten, of omdat de benodigde maalgrootte met de dag kan veranderen.

Maar als ik 16gr. gemalen koffie in de portafilter doe dan is hij niet totaal gevuld. Zij hebben na een tamping ongeveer een duim ruimte tot aan de rand.

Waarschijnlijk gebruiken ze meer koffie?
omdat ze het oog gebruiken om de hoeveelheid te meten. Dat kan ook, dan moet je hem ook even zo ver vullen en dan koffiemolen hierop aanpassen. Nadelen zijn oa. dat je vaak te veel maalt en er een variable afvalt (als je tot de rand vult kan je alleen de maalgrootte nog maar aanpassen, als je in grammen meet kun je ook het aantal grammen meten).
Als ik mijn portafilter eruit haal om schoon te maken is hij geheel nat aan de bovenkant.
Ook dat zie ik in de filmpjes niet gebeuren.
Op internet staat: 9- Bij het uitkoppen van de filterhouder blijft een droge puk over. Is die nat dan is er waarschijnlijk te weinig of te oude koffie gebruikt.
Klopt, dat is niet zo juist. Kan een hoop factoren hebben (foute tamp(er) is het waarschijnlijk). Je kunt het altijd "forceren" door meer koffie erbij te doen, deze zet uit als er heet water bij komt, en als het dan goed gevuld is dan perst deze het water eruit en blijft er een droge puck achter. Misschien is dit wel goed als beginner (zeker omdat je nog niet de juiste tools hebt), maar uiteindelijk mis je dan factoren die je naar wil kan aanpassen.

Vergeet niet je dubbelkopsfilter mee te nemen naar de winkel, normaal is hij 58mm maar heb ook wel eens gehad dat 58mm weer net te groot was (en ik van die tamper een 57.5 moest hebben). of je koopt er nog een dubbelkopsfilter bij, zolang ze maar geschikt zijn voor de E61.

EDIT: zie nu op deze pagina dat Daan het ook wel eens heeft gehad met die maten :P

103
Ramon T schreef:Hij is erg mooi bobbee,

Maar ik ga even voor iets goedkoper Art Massiccio Vlak 58mm
Die tamper heb ik ook gehad en vond hem persoonlijk waardeloos. Je kunt beter in een goede en zware tamper investeren, dat werkt een stuk prettiger. De betere tampers passen ook een stuk beter in je filterbakje.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

104
Erik82 schreef:
Ramon T schreef:Hij is erg mooi bobbee,

Maar ik ga even voor iets goedkoper Art Massiccio Vlak 58mm
Die tamper heb ik ook gehad en vond hem persoonlijk waardeloos. Je kunt beter in een goede en zware tamper investeren, dat werkt een stuk prettiger. De betere tampers passen ook een stuk beter in je filterbakje.
En ik tamp het beste met mijn dosertampertje van plastic.Altijd kaarsrecht en altijd dezelfde druk .En werkt het snelste.

106
SLIK! :? Net als de TS ben ik een startende koffiemaker en heb ik de wens om over te stappen op een espressoapparaat (al kom ik niet van Nespresso maar gewoon van filter).
Ik ben me nu 2 weken aan het oriënteren en ben al van superautomatic naar semi-automatic gegaan maar als ik dit dan zo lees loopt het zweet me bijna over de rug. Ik had eigenlijk de hoop dat ik met wat oefenen steeds betere shots zou kunnen leveren maar als ik dit zo lees is het maanden 'afzien'... Bibber!
De Silvia had ik ook op mijn lijstje staan, samen met de Ascaso Dream, de Gaggia Classico, de Quickmill Silvano, Fracino Piccino, Crossland Cc1, Ascaso Steel Duo (eigenlijk al afgevallen vanwege prijs) of de Lelit pl042 (eigenlijk ook te duur).
Maar met deze beschrijvingen valt de Silvia eigenlijk wel af (i like my girls hard but friendly) en ben ik bijna geneigd het oorspronkelijke lijstje met Via Venezia, Saeco Synthia en Gaggia Brera weer tevoorschijn te toveren.... :oops:

109
Marshall schreef:Waarom eigenlijk? Ik heb namelijk ook bij een Solis en een Quickmill met geintegreerde maler staan kijken. Daar is maalgraad gewoon instelbaar en zijn toch geen flutmerken?! Ik snap dat het ook gewoon een 'ding' is om een aparte maler te hebben, maar in alle objectiviteit, als je er echt gewoon eerlijk over bent: waarom? :geek:
In alle objectiviteit.Het is niet gewoon "een ding"om een maler ernaast te hebben.De geintegreerde maler van zo'n Quickmill is van allerbelabberste kwaliteit Daar moet je niks van verwachten.

De molen is belangrijker dan de machine.