Ik wist niet (meer) dat het verschil tussen water en brons zó groot was. Maar inderdaad ligt dat "probleem" aan de beperkte werking van de thermosifon (we zetten er soms zelfs flowrestrictors in). Als de doorstroom te hoog is wordt de zetgroep simpelweg te heet (het water in de boiler is immers zo'n 120C). Het liefst heb je het zó dat er evenwicht wordt bereikt tussen opwarmen/afkoelen als de groep zo'n 92C is.
En dat laatste stukje opwarmen gaat langzaam. Ik hoop met de goedkeuring van forumlid fransg, en te zien op
http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... onski.html, hier het staatje dat hij maakte van de opwarmcyclus van een typische E61 groep:
rocket-warmt-op a.jpg
Zoals te zien zit de groep in 20 minuten al op 80C, maar heb je voor die laatste graden nog zeker net zo'n lange tijd nodig.
Het is allicht een interessante gedachte om een pompje op je sifon te zetten. Ik geloof dat flexibele flowrestrictors al heel vroeg op sommige machines zaten (de originele Faema E61?). Bezzera lost het dan op met een electrische opwarming.