Re: expobar brewtus 4 aanschaf

31
@3aan schreef: 350 watt bij elke maling? en die maling duurt laten we het ruim houden 15 seconden, dus 1,5 watt tjonge om daar nou een minuut op de HG Uno voor te knarren. 8-)
Het blijft gewoon 350W bij elke maling. :)
Watt is immers Joule per seconde; elke seconde dat hij draait, verbruikt hij 350 Joule, wat overeenkomt met een vermogen van 350W.

In 15 s is dat dus 5250J, wat overeen komt met 1,5 Wh. (Dus 0,0015 kWh).

Een verwaarloosbare hoeveelheid, maar zo is het iig correct. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

32
robertino schreef:Ziet er in mijn ogen niet goed uit. Wat extreem lang duurt dit goed opwarmen van een expobar. Enig idee waaraan dat kan liggen. Ik lees in allerlei fora dat het met een goed half uur wel gepiept moet zijn.
Ik vind ook het opwarmen van de boiler met 10 minuten geen goed resultaat. Een 1,5 liter water moet toch sneller warm kunnen zijn. Ik heb gelezen dat dit in 5 minuten moet kunnen met een goed verwarmingselement.
Die opwarmtijd is voor bijna elk E61 apparaat hetzelfde. Het "probleem" zit 'em als gezegd niet in het element of de boiler, maar in het opwarmen van die hele groep. De kop van de E61 weegt 4,7 kilo, en dan moet je daar ook nog de boiler en pijpwerk bij tellen: bij elkaar best een aantal kilo's koper dat moet worden opgewarmd. Dat litertje water is dan niet de beperkende factor. Dat is inderdaad snel op temperatuur, maar daarna moet o.a. via de thermosifon nog de rest worden opgewarmd, en dat kost gewoon tijd. En een half uur is echt te kort, reken op 3 kwartier. Heeft dus niets met het merk te maken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

33
Dat valt allemaaL te versnellen door er een paar espresso's mee te maken, maw 5 x een zetting en je kop wordt een stuk sneller warm!

Die 5 zettingen doe je met 2 x een maling, dan ben je met 25 minuten echt aan de gang.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

36
Spironski schreef:Het "probleem" zit 'em als gezegd niet in het element of de boiler, maar in het opwarmen van die hele groep. De kop van de E61 weegt 4,7 kilo, en dan moet je daar ook nog de boiler en pijpwerk bij tellen: bij elkaar best een aantal kilo's koper dat moet worden opgewarmd. Dat litertje water is dan niet de beperkende factor. Dat is inderdaad snel op temperatuur.
Dat zal dan dus vooral liggen aan een heel beperkte doorstoming van de groep?
Als dat (bijvoorbeeld met een pompje oid) bespoedigd kan worden is het koper/brons ook zo opgewarmd.

De soortelijke warmte van water is immers ruim een factor 10 groter dan van brons, dus 1 "litertje" water bevat meer energie/warmte dan 10kg brons.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

37
Ik wist niet (meer) dat het verschil tussen water en brons zó groot was. Maar inderdaad ligt dat "probleem" aan de beperkte werking van de thermosifon (we zetten er soms zelfs flowrestrictors in). Als de doorstroom te hoog is wordt de zetgroep simpelweg te heet (het water in de boiler is immers zo'n 120C). Het liefst heb je het zó dat er evenwicht wordt bereikt tussen opwarmen/afkoelen als de groep zo'n 92C is.

En dat laatste stukje opwarmen gaat langzaam. Ik hoop met de goedkeuring van forumlid fransg, en te zien op http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... onski.html, hier het staatje dat hij maakte van de opwarmcyclus van een typische E61 groep:
rocket-warmt-op a.jpg
Zoals te zien zit de groep in 20 minuten al op 80C, maar heb je voor die laatste graden nog zeker net zo'n lange tijd nodig.

Het is allicht een interessante gedachte om een pompje op je sifon te zetten. Ik geloof dat flexibele flowrestrictors al heel vroeg op sommige machines zaten (de originele Faema E61?). Bezzera lost het dan op met een electrische opwarming.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

38
Ik heb deze wijsheid niet van mezelf, ik heb het "maar" van onze Kees vd W. die het in z'n gebruiksaanwijzing van de Mirage had opgenomen, daar had ik wel een aanpassing op gemaakt, door voor de koffie een zware filtermat met hoge densiteit te nemen en daar een aantal overmaatse rondjes uit geponst met een gatenpons, deze voldeed redelijk echter doe ik nu 's morgens de zetgroep alleen even doorspoelen van de "Pistonmachine" met een koffiezetting dat voldoet.

Ik vond het vanmorgen nog te vroeg voor een bakkie, ga nu de deur uit naar de kofferbakverkoop in H.v.H.

Doei !
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

39
Bij een machine voor thuis werkt het niet om de groep op te warmen door meerdere espresso te zetten. Hiermee koel je de groep alleen maar af. Bij een grote professionele horecabak kan dat wel. Een E 61 doet er gewoon een uur over en met theedoek 25 minuten. Als je dat niet wilt accepteren dan moet je niet aan goede espresso beginnen. Dit is iets waar je niet aan ontkomt. Gewoon op een timer zetten en niet piepen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

40
Spironski schreef:Ik geloof dat flexibele flowrestrictors al heel vroeg op sommige machines zaten (de originele Faema E61?).
Dat is een mooie oplossing idd!
Dat hij tijdens het opwarmen open staat en wanneer hij op temperatuur is weer afknijpen.