Re: Goede volautomaat? Wmf, schaerer, quickmill?

2
maat van me heeft een kroeg gehad en zwoer bij wmf.
volumemonsters noemde hij het.
heb zelf een dure quick volautomaat gehad .
deed wat hij moest doen.
na een paar maanden weer verkocht uiteraard.
de koffie uit een volautomaat is natuurlijk matig.schuim voor de cappu lijkt op zeepsop en mist smaak.
maar dat geldt voor alle volautomaten .
de quicks staan vaak op mp.
ik kan je wel adviseren het apparaat te demonteren en schoon te maken.
geheid dat hij vol schimmel zit.

3
Kies gewoon een apparaat. Niet teveel geld aan uitgeven. Zo een wmf is schreeuwend duur net als een schaerer. Voor thuis? Ik zou dan gewoon een delonghi oid kopen. Knal er gewoon vers gebrande bonen in. Hier kun je nog wat winst uithalen. Beter zal het niet worden met een superautomaat. Over 3 tot 5 jaar een nieuwe kopen en je bent nog steeds minder kwijt dan nu aan een wmf.
Melkschuimsysteem werkt (bijna) allemaal volgens hetzelfde principe:
http://www.pokhaus.com.pl/ekspres/sieme ... natore.jpg
Dus ook daar kun je niet echt veel aan veranderen helaas.
De ene is nog slechter schoon te maken dan de andere...let daar dan maar op. :-( ;)
Laatst gewijzigd door bobbee op vr 20 sep 2013, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4
Even voor de duidelijkheid: ik heb het wel over een gebruikte WMF: 1000-1500 euro.

Ik moet nu zeggen dat ik de schraerer prime ook erg fraai vindt...
2670 euro basisprijs... Oefff... Misschien een demo apparaat?

Hebben die el-cheapo dingen dan wel uitneembare maalunits enzo?

Een WMF 500 800 of 1000 niet toch een stuk beter qua koffiekwaliteit?

Eerlijk gezegd vind ik een Schraerer Celebration ook wel en mooi apparaat, en kan me erg slecht voorstellen dat hier niet een geweldig kopje koffie uit komt. 2e hands net zo duur als een delonghi, maar nieuw 15k ofzo.
Wel groot, maar da's niet zo heel erg...

6
Ik heb me eerder bezig gehouden met superautomaten. Ben er vanaf gestapt, hij kon mij geen lekker bakkie geven. Melk verbergt een hoop, maar wil je koffie of espresso....tsja...

Hier wat positief leesvoer over voornamelijk delonghi machine's. Best interessant:
http://www.huistuintiel.nl/index.php?op ... Itemid=156

Mijn schoonouders hebben een esam4500. Die ga ik ook echt niet aan een half automaat helpen met losse maler en tamper erbij. Gaat niet werken voor hun. Ik heb hem een keer volgegooid met verse bonen. Niks van terug gehoord. Voor hun maatstaven is de esam4500 prima met oude bonen, maar ik drink geen koffie bij hun. Ieder zijn ding.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik me niet kan voorstellen en nog nooit heb mogen ervaren dat met vers gebrande bonen welke superautomaat dan ook, in de schaduw kan staan van de koffie gezet op de ambachtelijke manier. Hetzij met maler en espresso machine, een lekker bakkie simpele filter koffie of anders uit de aeropress. Dan is het pas echt genieten en daar gaat het mij om.... :wink:
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!