"Handicap" ik kan niets ruiken

1
Hi allen,

Weet niet of dit het juiste sub-forum is om mijn bericht te plaatsen.

Zoals de titel al zegt ik kan niets ruiken, waarschijnlijk heb ik te weinig zuurstof gehad tijdens mijn geboorte. Ik proef wel, maar vrij beperkt & vooral basale smaken. Bv. Aardbeien ijs & vanille ijs is ijs voor mij, maar citroen ijs proef ik weer wel. Het is best handig bij het verschonen van luiers, maar ja ik ruik ook niet of ik zelf stink. ;) Zijn er meer leden die niet kunnen ruiken?!

Wat heeft het met koffie te maken?
Ik vraag mij af of het mij lukt om goede koffie te zetten, met bijvoorbeeld aan half automaat, vanwege mijn beperkte smaak. Al die details in de koffie vind ik erg moeilijk om te bepalen.

Ben nu aan het aanmodderen met een percolator, maar echt lekkere koffie heb ik er nog niet uit gekregen. Met deze uitleg is het wel iets beter geworden http://stumptowncoffee.com/brew-guides/moka-pot/ Ja, ik weet het een maler & verse bonen zijn zeer belangrijk. Maar het zou mij toch moeten lukken om er een acceptabele bak koffie uit te krijgen.

Zou het doen van barista cursus zou mij misschien kunnen helpen? Maar lukt het mij thuis dan ook nog? Is het wellicht voor mij verstandiger een vol automaat te kiezen boven een half automaat?

Mijn vrouw drinkt niet zo vaak koffie, wel af & toe cappuccino, ijskoffie of Starbucks. :roll:
Voor hulp met het zetten van goede koffie moet ik dus niet bij haar zijn.

Wat is wijsheid volgens jullie?

Alvast bedankt!
Roel / NachtBroeder

Re: "Handicap" ik kan niets ruiken

2
Tja, we hebben niet echt een geschikt sub-forum voor zo'n vraag. Maar het gaat wel over smaak en de beginselen van koffie-zetten. Misschien maar hier laten staan dan.

Lijkt me vreselijk om mijn geur te verliezen, veel smaak gaat nu eenmaal via geur en ik ben een lekkerbek. "Gelukkig" weet jij niet beter (?), in die zin heb je wellicht niet zo de ervaring van "iets te missen"...?

Toch denk ik dat ook jij prima slechte koffie van goede kan onderscheiden. En als je per se goede koffie wil zetten, is dat dan voor jezelf, of voor je vrouw? Hoe ver ga je daar in, zeg maar.

Allereerst: verse koffie is echt wel heel belangrijk. Anders is het een beetje alsof je hier op een kookforum vraagt hoe je een biefstuk moet bakken, en oh ja: het ding ligt toevallig wel al een week buiten de koelkast, maar dat maakt niet uit toch?

Het begint dus met goede bonen die je kort voor gebruik maalt. Ikzelf kan daarna meestal al zien of het een goed kopje wordt of niet. Dat gaat aan de hand van hoe de doorloop eruit ziet (goed te zien met een naked portafilter), aan de timing, hoe het uit het filter loopt en en wat er in het kopje belandt (kleur en tijgerstreepjes, b.v.). Soms denk ik zelfs dat het geluid van hoe de espresso in het kopje valt me al wat verraad (of het lobbig klinkt).

Dan heb ik het dus nog niet over geur gehad, laat staan smaak. Maar meestal komen die zaken allemaal wel samen. Dus ja: ik denk dat ook jij met een semi-automaat een errug goed kopje moet kunnen zetten.
De tong proeft toch zoet, zout zuur en bitter (ik weet niet in hoeverre umami in koffie terugkomt), en die komen allemaal in geraffineerde verhoudingen terug in koffie.

Ikzelf heb nog nooit een echt lekkere espresso uit een superautomaat gehad (maar heb daarmee ook niet veel ervaring). En ik denk dat bijna iedereen het er wel mee eens is dat je voor de lekkerste koffie toch wat meer handwerk nodig hebt dan een superautomaat toelaat. Die dingen zijn gemakkelijk en kunnen best een eindje komen, maar voor het beste resultaat neem je toch iets anders. Is mijn mening.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Interessante kwestie!

Wat was de lekkerste koffie die je ooit hebt gehad?
Welke smaken proefde je daar in?
Wat maakte dat tot de lekkerste koffie?

Dat je geen reukvermogen hebt haalt natuurlijk wel alle aroma's weg. Toch zou je een bepaalde balans moeten kunnen waarnemen van de basissmaken, waarschijnlijk nog beter dan wij?

Het zou best kunnen zijn dat wat jij de lekkerste koffie vind, sterk afwijkt van wat hier genoemd wordt?
Zo ook mbt het advies van verse bonen. Dat is vooral gebaseerd op de subtiele aroma's, minder op de basissmaken. Al speelt goede extractie (mogelijkheid) natuurlijk ook een rol. Het zou zomaar kunnen dat dat voor jou veel minder uitmaakt.
Eenzelfde idee zou kunnen gelden voor volautomaat vs. filterdrager machine.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

4
Hi Spironski,

Dank je voor je antwoord.

Nee, precies ik weet niet beter, dus mis ook niets.

Als voorbeeld, ik merk verschil in Nespresso cups & DE cups. Nespresso cups smaken voor mijn beleving beter dan die van DE. Filterkoffie smaakt mij beter dan Senseo, das thee met koffie smaak.

Die biefstuk laat ik graag over aan mijn vrouw. ;-) Ik heb begrepen dat versheid erg belangrijk is & de maler. Het ging mij er mij om dat er toch met redelijk goede verse gemalen koffie bonen ook een redelijke bak koffie te zetten moet zijn. Maar dat lukt zelfs niet. Als dat wel lukt kan ik verder experimenteren.

De bonen zijn gehaald door mijn vrouw bij Simon Levelt in Amersfoort. Was toch redelijk vers daar?! ;-) Misschien zijn het te sterke bonen, daar moet ik maar is mee aan de slag.

De percolator vind ik nog steeds lastig in gebruik. Hoeveelheid koffie, hoe hoog moet de gaspit, er moet een warmhoudplaatje onder want rek over de gaspitten heeft te grote ruimte heeft dat invloed? Vragen waar ik de antwoorden van probeer te vinden.

Gr.
R/NB

5
Jammer dat je niet in de buurt woont anders had je langs kunnen komen voor een goed gemaakte espresso/cappuccino/aeropress van verse bonen en uit een schone machine etc... maar misschien kun je een keer langs een goede espresso bar om daar te proeven of het je smaakpapillen en geur positief activeert? En als dat dan je streven is weet je welke kant je op moet werken. Er zitten er in Amsterdam en Rotterdam een aantal.
En ik moest denken aan iets wat ik laatst op Internet had gelezen:
Hoe proef je een espresso? Ik copy/paste deze "handleiding" even hier. Want k denk dat je daar best wel wat aan kunt hebben om erachter te komen of je genoeg proeft ondanks dat je geen reuk hebt.

ZO PROEF JE EEN ESPRESSO!
Zoals je een wijn beoordeelt, kun je natuurlijk ook een espresso van top tot teen ontleden. Proef je zuur, bitter, zout of zoet? Maar hoe doe je dat? Spoedcursus espresso proeven in drie stappen. En ja, het blijft oefenen! 
Stap 1: Bekijk je koffie goed- Is de cremalaag gelijk en zacht?- Zijn de luchtbelletjes klein voor een fijne en dichte cremalaag?- Blijft de cremalaag aan het kopje plakken?
Stap 2: Ruik aan je koffie- Ruik aan de vluchtige aroma's die het kopje verlaten.- Roer met een lepeltje om de cremalaag te openen en de aroma's vrij te laten ruik nogmaals.- Adem een aantal maal goed, zodat de aroma's tot je neusholte doordringen.- Je eerste impressies van deze aroma's gaan je helpen je smaakvoorkeuren waar te nemen.- Ruikt het lekker?- Doet de geur je aan iets herinneren? Goed of slecht? Maak een notitie.
Stap 3: Proef je koffie- Slurp de koffie en wees hierbij niet verlegen. Een deel van het juiste proeven heeft ook met het ruiken te maken tijdens het proeven. Doormiddel van slurpen neem je ook de vluchtige aroma's mee in de achterzijde van je neusholte.
- Een kleine tip om het verschil te begrijpen: slurp je koffie met een dichtgeknepen neus en kom er dan achter hoeveel je nog proeft. Vervolgens open je je neus en slurp je nogmaals. Je zult deze tweede keer veel meer proeven, want veel van de smaaksensatie wordt mede bepaald door de geur van het product. 
- Blijf slurpen en laat de koffie door je gehele mond rollen, zodat al je smaakpapillen de koffie opnemen. 

Ik denk trouwens dat juist een volautomaat niet voldoende smaak uit de koffie haalt die jij zou kunnen waarnemen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6
Als voorbeeld, ik merk verschil in Nespresso cups & DE cups. Nespresso cups smaken voor mijn beleving beter dan die van DE. Filterkoffie smaakt mij beter dan Senseo, das thee met koffie smaak.
Kijk, dat vind ik wel bemoedigend! Dat betekent dat je al meer proeft dan het gros van de mensen, soms zelfs die op dit forum. Dan kan je ook heus het verschil proeven tussen een goed gezette espresso uit een Semi of één uit een Super.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re:

7
bobbee schreef:Jammer dat je niet in de buurt woont anders had je langs kunnen komen voor een goed gemaakte espresso/cappuccino/aeropress van verse bonen en uit een schone machine etc... maar misschien kun je een keer langs een goede espresso bar om daar te proeven of het je smaakpapillen en geur positief activeert? En als dat dan je streven is weet je welke kant je op moet werken. Er zitten er in Amsterdam en Rotterdam een aantal.
En ik moest denken aan iets wat ik laatst op Internet had gelezen:
Hoe proef je een espresso? Ik copy/paste deze "handleiding" even hier. Want k denk dat je daar best wel wat aan kunt hebben om erachter te komen of je genoeg proeft ondanks dat je geen reuk hebt.

ZO PROEF JE EEN ESPRESSO!
Zoals je een wijn beoordeelt, kun je natuurlijk ook een espresso van top tot teen ontleden. Proef je zuur, bitter, zout of zoet? Maar hoe doe je dat? Spoedcursus espresso proeven in drie stappen. En ja, het blijft oefenen! 
Stap 1: Bekijk je koffie goed- Is de cremalaag gelijk en zacht?- Zijn de luchtbelletjes klein voor een fijne en dichte cremalaag?- Blijft de cremalaag aan het kopje plakken?
Stap 2: Ruik aan je koffie- Ruik aan de vluchtige aroma's die het kopje verlaten.- Roer met een lepeltje om de cremalaag te openen en de aroma's vrij te laten ruik nogmaals.- Adem een aantal maal goed, zodat de aroma's tot je neusholte doordringen.- Je eerste impressies van deze aroma's gaan je helpen je smaakvoorkeuren waar te nemen.- Ruikt het lekker?- Doet de geur je aan iets herinneren? Goed of slecht? Maak een notitie.
Stap 3: Proef je koffie- Slurp de koffie en wees hierbij niet verlegen. Een deel van het juiste proeven heeft ook met het ruiken te maken tijdens het proeven. Doormiddel van slurpen neem je ook de vluchtige aroma's mee in de achterzijde van je neusholte.
- Een kleine tip om het verschil te begrijpen: slurp je koffie met een dichtgeknepen neus en kom er dan achter hoeveel je nog proeft. Vervolgens open je je neus en slurp je nogmaals. Je zult deze tweede keer veel meer proeven, want veel van de smaaksensatie wordt mede bepaald door de geur van het product. 
- Blijf slurpen en laat de koffie door je gehele mond rollen, zodat al je smaakpapillen de koffie opnemen. 

Ik denk trouwens dat juist een volautomaat niet voldoende smaak uit de koffie haalt die jij zou kunnen waarnemen.
Zeker jammer, had je uitnodiging anders graag aangenomen. Thnx!

Hele goede handleiding! Daar ga ik mee aan de slag.
Waar heb je deze gevonden? Misschien vind ik er nog meer interessante informatie.

8
Spironski schreef:
Kijk, dat vind ik wel bemoedigend! Dat betekent dat je al meer proeft dan het gros van de mensen, soms zelfs die op dit forum. Dan kan je ook heus het verschil proeven tussen een goed gezette espresso uit een Semi of één uit een Super.
Haha dank u. :D

Vandaag weer 2x koffie gezet met de percolator. Deze keer smaakte redelijk.
Het was een nieuw pak koffiebonen, met een andere smaak.

Ooit drink ik heerlijke koffie uit de percolator! ;)

Ojah, mijn broer heeft wel een half automaat espresso machine. Vraag met niet welke...
Misschien toch daar is op de koffie.

Mijn zwager heeft een volautomaat, maar daar heb ik nog nooit koffie uit gedronken. Als we er zijn krijg je senseo... [Misschien 1x koffie uit gehad, maar ja toen niet zo bewust mee bezig als nu.]

Welterusten!
Roel / NachtBroeder

9
NachtBroeder schreef:
Ojah, mijn broer heeft wel een half automaat espresso machine. Vraag met niet welke...
Misschien toch daar is op de koffie.
Zonder ook maar enig oordeel te willen vellen over de kundigheden van je broer, wil ik je wel een kleine 'waarschuwing' geven. Het bezit van goede apparatuur is op zichzelf niet voldoende voor een goede espresso - kijk naar een heel groot deel van de Nederlandse café's waar ze topapparatuur bezitten en ze toch prut fabriceren. Daar komt heel wat meer bij kijken.
Mocht je broer niet de juiste kennis bezitten (ik hoop natuurlijk dat dat wel zo is!), kan het dus zijn dat je een heel verkeerd beeld krijgt van wat er allemaal mogelijk is met een halfautomaat.

Los daarvan denk ik dat het wel nuttig is om ergens, waar je weet dat er goede koffie is, te kijken/proeven. Goede koffie zetten met een percolator is lastig! En de verschillen tussen een 'slechte' bak uit een percolator en een goede, vind ik ook niet zo groot als de verschillen tussen een goede en slechte espresso. Als je geen geur en daardoor een beperkt smaakvermogen hebt, denk ik dat je makkelijker de verschillen bij espresso kan onderscheiden dan bij een percolatorbak.

Helaas woon je ook niet bij mij in de buurt..

Tot slot: ik vind het erg tof dat je, ondanks de moeilijkheden die je er vast mee zult hebben, toch zoveel moeite doet voor een lekkere bak koffie!