Rocket Cellini Premium Plus V2 vs Expobar Brewtus IV

1
Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op het gebied van semi automatische koffiemachines.
Reden voor mij om te kiezen voor de semi-automaat is omdat ik een goedkoper alternatief wil voor de nespresso koffiemachine die ik nu gebruik. Ik ben over de smaak van de nespressocups zeer tevreden,enkel wij verbruiken nu voor €100,- p/m aan cups! Om niet aan kwaliteit in te hoeven leveren en zelfs nog betere koffie te kunnen maken, wil ik nu dus overstappen op een "professionele" semi-automaat.

Na wat rondgekeken te hebben hier op dit forum, en op internet,spraken mij de volgende apparaten erg aan. De expobar brewtus en de Rocket cellini. Graag wil ik van jullie ervaren koffieleuten een mening/advies over deze twee koffieapparaten ;)

Ik heb meerde machines vergeleken en deze twee spreken mij qua specificaties en looks erg aan.

ECM vind ik ook mooi maar ik heb sterk het idee dat deze kwalitatief technisch gezien gelijk is aan de rocket/brewtus?

Andere suggesties zijn welkom!

Vast bedankt,

Peter

Re: Rocket Cellini Premium Plus V2 vs Expobar Brewtus IV

2
Voor de Rocket vind ik zowat 7000 hits op Google en voor de Expobar ruim 12000 daar kan je toch zelf je conclusies mee trekken?

Hier worden waarschijnlijk ook alleen maar aannames gedaan, er zullen er weinig zijn (ik alvast niet) die met beide specifieke machines gewerkt hebben en dus een onderbouwde vergelijking kunnen geven en dan zijn het nog maar persoonlijke meningen, kan je niet van beide machines de goede en slechte dingen op een rijtje zetten en een en ander tegen elkaar wegstrepen?

Je kan natuurlijk de ECM waar je als laatste over sprak ook nog in het rijtje plaatsen en strepen maar. ;)

Daarna kan je altijd nog je bevindingen spuien en concrete vragen stellen, dat is altijd beter dan zo'n hele algemene waar we (ik althans) niet veel mee kunnen, het wordt vaak dan zo'n vraagspelletje van dat er door de TS steeds een nieuwe vraag op elk gegeven antwoord wordt gesteld. :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Beste 3aan,

Ten eerste bedankt voor je enorm uitgebreide antwoord waar ik als nieuwkomer (zoals aan het begin van mijn vraagstelling al bleek) totaal niets aan heb.

Dus als ik het goed begrijp, al zou jij bijvoorbeeld een nieuwe auto willen aanschaffen, dan zou je op basis van het aantal hits op google meteen naar de dealer rijden?
Het aantal hits op google lijkt me nogal overbodig aangezien ik vraag naar een persoonlijke mening van anderen, zoals dat volgens mij ook gebruikelijk is op een forum.

Als geen ander snap ik natuurlijk dat niet elk forumlid beide of alledrie de koffiemachines op zijn aanrecht heeft staan en mij een onderbouwde vergelijking kan geven...dat is immers ook niet waar ik om vraag. Het gaat erom dat ik aan ervaren gebruikers vraag wat de voors en tegens zijn van een apparaat en de voorkeuren die zij hebben voor een bepaald merk, die ik met wat standaard specificaties van een apparaat niet zelf kan beoordelen als leek.

De voors en tegens van de apparaten zijn uiteraard al door mij bekeken aan de hand van de specificaties, maar ik ben dus juist op zoek naar de meningen van ervaren gebruikers, die mij verder kunnen helpen in het maken van een keuze.

Dus nogmaals een verzoek aan andere forumleden die mij hun bevindingen/meningen kunnen geven over de Expobar brewtus en de Rocket cellini.

Alvast bedankt :D ,

Peter

4
Hallo Peter,
Ik begrijp dat je graag de juiste keuze wilt maken en daarom op dit forum je vraag stelt. Je hebt iig mooie machines uitgekozen! Ik heb beide machine's niet uitvoerig kunnen testen. Ik heb alleen de Rocket een keer kunnen proberen maar aan de hand van een aantal reviews op het internet wel een conclusie kunnen trekken. Ik denk dat Adriaan dat ook bedoelt met het aantal hits. Er is genoeg over deze machine's te vinden via Google.

Goed, in deze prijsklasse heb je natuurlijk te maken met kwaliteit. Het zijn geen plastic nespresso apparaten :grin: als ik voor dezelfde keuze zou staan zou ik voor een Rocket cellini plus v2 (met als optie een eric's E61 thermometer erop) gaan. Van de expobar heb ik gelezen dat het een hele populaire machine is omdat het de goedkoopste dual boiler met pid is. Prachtig, alleen is dat dan terug te vinden in de afwerking (scherpe randjes) en lees ik ook wel over wat rare storingen in de electronica.
De Rocket's worden verkocht door kafko.nl en dat is voor mij al genoeg rede om te weten dat het dan een kwaliteits product is. Anders zou Peter ze niet verkopen. De afwerking is goed, er zijn onderdelen gebruikt uit de horeca machine's zoals de pressostaat en de kranen en het minimale aan electronica en ik vind ze mooier.
Dit is even kort waarom ik voor de Rocket zou kiezen, er zullen ook voorstanders zijn van de Expobar met dual boiler.

En als kanttekening, heb je de beginnershandleiding al gelezen die je kunt vinden elders op het forum? Daarin staan nog veel belangrijkere tips voor goede koffie dan het kiezen van de juiste machine. Want naast vers gebrande bonen is een goede maler eigenlijk stap 1 en dan je machine :wink:
Heb je al over een maler nagedacht?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

5
Hoi Peter, op internet is veel onzin te vinden, dus ik snap prima dat je hier op het forum om advies vraagt. Adriaan kan nogal lullig overkomen, maar hij meent het niet verkeerd (m.i.). Ik zou als eerste inderdaad eens het beginnertopic rustig doornemen, dan krijg je al veel antwoorden.

Ik denk dat je met welke machine dan ook in deze klasse veel betere espresso kan zetten dan met een Nespresso-apparaat. Wat dat betreft kan je gerust zijn.
Maar er zijn wel verschillen. Zo heeft de Brewtus een dubbele boiler en de Rocket een warmtewisselaar, beide met hun eigen voor-, en nadelen. Ik denk dat de Brewtus wat makkelijker werkt, maar ook dat de Rocket nog wat beter zal zijn gebouwd dan de Expobar. Maar dat wil niet zeggen dat deze nu verkeerd in elkaar zit, de laatste jaren is dat apparaat ook wel verbeterd (sommige berichten zijn al achterhaald).

In zekere zin zou je kunnen zeggen: het maakt niet zo veel uit, neem de machine die je mooi vindt, voor de smaak van je koffie zijn de maler en de kwaliteit van je bonen veel belangrijker. Daarnaast spelen allicht zaken mee als prijs, beschikbaarheid en toegankelijkheid tot service.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
peter157 schreef:Beste 3aan,

Ten eerste bedankt voor je enorm uitgebreide antwoord waar ik als nieuwkomer (zoals aan het begin van mijn vraagstelling al bleek) totaal niets aan heb.

Dus als ik het goed begrijp, al zou jij bijvoorbeeld een nieuwe auto willen aanschaffen, dan zou je op basis van het aantal hits op google meteen naar de dealer rijden?
Het aantal hits op google lijkt me nogal overbodig aangezien ik vraag naar een persoonlijke mening van anderen, zoals dat volgens mij ook gebruikelijk is op een forum.

Als geen ander snap ik natuurlijk dat niet . . . . . . . .

Alvast bedankt :D ,

Peter
Moeilijk he, lezen en interpreteren?

Als ik een VW bus wil vergelijken met een FORD bus, dan Google ik eerst en aan de hand van het aantal hits kan ik Helemaal nikS, wel met de gegeven hits die je kan openen en LEZEN en INTERPRETEREN, misschien gaat er dan een wereld voor je open, die aantallen hits zijn onbeduidend maar niet hetgeen je ermee kan doen.

Je hebt schijnbaar echt het idee dat het hier vol met Experts zit die jou Even op je Wenken bedienen, hier zitten vooral Liefhebbers die met lekkere koffie bezig zijn

7
Peter,

De overstap van een Nespresso apparaat naar een Cellini of Brewtus. Is alsof je vanuit een Dafje variomatic naar een formule een auto overstapt - zoeen zonder automatische koppeling. :D
Om over de verschillen tussen de Cellini of Brewtus nog maar even te zwijgen ;) vaak gebruikersvoorkeuren gevormd door jaren vallen en opstaan en die zich ergens prettig bij voelen. :lol:

Ik gebruik sinds tien jaar machines met een E61 groep thuis, nu een Cellini, en kan je uit ervaring zeggen dat het vallen en opstaan is om dat perfecte bakje te zetten al die variabelen die elke keer weer moeten kloppen: maalgraad, veranderde luchtvochtigheid, doorloopsnelheid, verse koffiebonen - onder controle te krijgen - niet voor niets dat dit forum bestaat.

Ik zou zeggen lees je in, er is je al wat aangereikt.
Het is ook geen schande het eerst eens op een tweedehands instap model te proberen, mischien kom je er achter dat het niet iets voor je is, dat constante fine tunen van de variabelen. :roll:

Veel plezier tijdens je ontdekkingsreis.

Arabicaboontje
Rocket Cellini Profesionale (vast water afsluiting) Fiorenzato T80 Maler direct doser mod, Motta Tamper & Kannetje

8
Als je voor gemak wilt gaan is de Expobar wel de beste optie. een HX is gewon wat meer werk om onder controle te krijgen. Als je voor kwaliteit gaat is de Rocket de beste optie. Die is gewoon een stuk beter gebouwd dan de Expobar. Met de vierde versie van de Brewtus zijn de meeste problemen die ze in het verleden hadden opgelost. Als je eenmaal gewend bent te werken met een HX dan heeft dat ook voordelen. Het is dus een afweging die je zult moeten maken.

Beide machines kunnen erg goede espresso maken dus wat dat betreft maakt het niet uit. Je zult echter wel veel tijd en moeite moeten steken in het leren omgaan met een halfautomaat. Het gemak van een nespresso ga je niet krijgen en veel van de partners van de mensen hier kunnen ook niet goed omgaan met een halfautomaat omdat ze niet bereid waren er de vele weken/maanden tijd en moeite in te steken. Het is niet zo dat je even een apparaat koopt en meteen goede espresso zet, alles behalve dat zelfs. Een vereist een behoorlijke toewijding om goed met zo'n apparaat om te leren gaan. Het uiteindelijke resultaat zal wel vele malen beter zijn dan nespresso.

De volgende vraag is welke maler heb je? De maler is namelijk nog veel belangrijker dan de machine en zonder goede maler heb je niks aan beide machines.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

10
cremalover schreef:ik zou een topmolen kopen.bijv. een k10 en er een simpel levertje bij kopen .
dan ben je hetzelfde bedrag kwijt,is je espresso niet meer te verbeteren en sla je een aantal kostbare stappen over.
de machines die je aanhaalt zijn e61ers .in mijn smaakbeleving staan die niet garant voor de lekkerste espresso.
Hoeveel stappen heb jij gedaan voor je daar achter kwam?

Hoeveel machines en malers later?

Leg dat eens uit aan de TS of geef een paar Google verwijzingen. :mrgreen:

Ik heb ook een Top levermachine en zeker een TOPmaler. 8-)