Astringent?

1
Maakt een donkere branding de koffie dat de tong meer uitdroogt dan bij een medium branding?

Mijn koffie gaf een mooie volle donkere smaak. Ik had een donkere roasting.
Maar na ongeveer 3 minuten na de laatste slok merkte ik dat mijn tong uitdroogde.
Dit is een eigenschap die ik uit de koffie wil halen.
Moet ik de koffie dan lichter roosteren, of minder doseren?

P.s. ik heb het forum doorzocht, maar kon geen toppic vinden.

Re: Astringent?

2
Het is heel goed mogelijk dat je dit mondgevoel (Nasmaak) krijgt van (te) donker gebrande bonen, niet elke boon is geschikt om donker te branden en sommigen hebben meer het astringente gevoel. maar om nu even te zeggen welke bonen dat precies zijn?

Daar moet ik even passen, maar je zou Pichichi even moeten contacten; http://www.koffiepraat.nl/forum/ucp.php ... pose&u=198 deze weet redelijk veel van bonen.

PS Die nasmaak kwam die echt nog na 3 minuten?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Pak `m beet. Kan ook 5 minuten zijn geweest. Maar ik zeker wel grote behoefte aan een glas water.
Droge mond gevoel bleef ook bizar lang hangen.
Kan het misschien met de versheid van de bonen te maken hebben?
Ik had er snelfilter van gezet en had dus geen crema te beoordelen

4
Vind het moeilijk te pin-pointen. In mijn beleving kan dat astringente komen door te ver gebrande bonen, zodat je bijna iets van as-smaak krijgt, maar ik heb ook wel eens een heel licht gebrande boon geproefd waar het zure erg lang bleef hangen.

In dit geval: donkere roast, lekker, filterkoffie, vind ik het wel bizar en lijkt me ook net echt gewenst. Koffie is vaak slijmopwekkend, dus dat zou juist eerder het tegenovergestelde effect moeten hebben.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder