La Pavoni Professional PL testen.

1
Hai,

Ik heb me toch laten verleiden tot het kopen van de Professional i.p.v. de Europiccola.

Ik ga vanavond een Pavoni Professional bekijken, en ik wil wel even kijken of hij in een goede staat is. Nu heb ik mij laten vertellen dat er een (overdruk?) ventiel is dat nogal eens stuk is en vrij kostbaar is om te vervangen en dat ik dat kan testen door te pompen met een blindfilter, en dan zou het na 20-30 seconden erg moeilijk moeten gaan (lijkt mij meer een kwestie van hoeveel slagen...) . Anders lekt er water in de machine.
Ook zou ik de rubbers (in ieder geval die van de piston) kunnen testen door de koffie erg hard aan te stampen en te kijken of er ook water buitenom lekt.

nu mijn vragen:
-klopt dit verhaal een beetje? (ga er wel vanuit, maarja wie weet zijn er wat nuances)
-hoe duur zou zo'n ventiel zijn voor dit apparaat, en kan ik dit zelf vervangen mocht het stuk zijn? (ik ben vrij handig, maar wellicht is er speciaal gereedschap voor nodig)
-hoe test ik als de eigenaar geen blind filter meer heeft?
-Zijn er nog andere testen die ik op de machine los kan laten?
La Pavoni Professional Lusso | D.E. Wandmaler

Re: La Pavoni Professional PL testen.

2
Als je toch al een blindfilter gebruikt om het overdrukventiel te testen lijkt me dat extra hard koffie aanstampen om te testen hoe het rubber is ook niet meer nodig, dat zal je dan ook wel zien?

Verder de bekende roestplek onder het lekbakje controleren.

Wat betreft de rest, daar weet ik te weinig van. Iemand anders hier?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Oke, heel vreemd verhaal en degene die je dit vertelt heeft weet werkelijk niets van deze machines.

Je vragen:
-klopt dit verhaal een beetje? (ga er wel vanuit, maarja wie weet zijn er wat nuances)
--Nee totaal niet, een piston machine kan je niet blindfilteren.
Als je hier een blindfilter in doet krijg je de druk er niet af en als je dan de filterdrager eraf haalt ploft deze al het water erdoor.

-hoe duur zou zo'n ventiel zijn voor dit apparaat, en kan ik dit zelf vervangen mocht het stuk zijn? (ik ben vrij handig, maar wellicht is er speciaal gereedschap voor nodig)
-- Een compleet overdrukventiel met bout is zo'n €25,- excl .

-hoe test ik als de eigenaar geen blind filter meer heeft?
--Zie hiervoor, dus niet doen

-Zijn er nog andere testen die ik op de machine los kan laten?
-- kijken of hij lekt tijdens koffiezetten
-- of de piston soepel naar boven en beneden schuift
-- in de ketel kijken met een zaklamp naar het verwarmingselement
-- onderop de machine kijken of hij daar ook schoon en kalkvlekvrij is
-- kijken of hij onder het lekbakje roestplekken heeft.

En verder, dit overdrukventiel is voor de keteldruk, dus lees qua werking ook bekend als vacuümventiel.
Een serviceset voor deze machines kost €21,85 excl.

Maar ga hem alsjeblieft niet proberen te blindfilteren want geheid dat je je pootjes brand!
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

6
Bedankt voor de tips, was weer iemand van Kaldi dus met een verhaal wat niet lijkt te kloppen... misschien kan ik toch beter bij Lévelt zijn voor advies.

Het apparaat zag er goed uit, maar het was em niet. Als eerste viel me op dat er een *ikkannietfatsoenlijkmelkopschuimen*-stoompijpje aan zat met zo'n plastic slangetje. Dit was natuurlijk niet te zien op de foto's op marktplaats, net de verkeerde hoek. Nouja dacht ik, hier is vast wel een andere voor te bestellen. Maar toen ik het apparaat in actie wilde zien begon de malaise. bij het omhoog halen van de hendel kwam er al water uit het apparaat, ook voelde het alsof de hendel door een soort vacuüm naar beneden getrokken werd. Pas als je de hendel minimaal vijf seconden vasthield in de hoogste stand kon je met de slag naar beneden ook water door het filter pompen. Iemand een idee wat er mis is met het apparaat?

Hij had €210,- gevraagd voor het apparaat dat in goede staat zou verkeeren. Maarja gezien dat naar mijn idee niet het geval was heb ik 120 euro geboden, maar hij wou eerst zelf uitzoeken wat er mis was want "dit deed hij normaal niet hoor" Mocht hij er achter komen wat het was dan zou hij contact met me opnemen. Maarja, daar had ik op dat moment niet zo veel aan.

duss... zoals het nu lijkt voor niks met de trein vanaf Groningen naar Arnhem gereisd en weer terug...

9
Hemminga schreef:Als eerste viel me op dat er een *ikkannietfatsoenlijkmelkopschuimen*-stoompijpje aan zat met zo'n plastic slangetje. Dit was natuurlijk niet te zien op de foto's op marktplaats, net de verkeerde hoek....
Als ik me niet vergis wordt de Professional zowel met de normale stoompijp als met de automatische melkopschuimer geleverd. Zie ook deze exploded view op de site van LaPavoni:
http://www.lapavoni.it/manualiduso/esploso2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hemminga schreef:Nouja dacht ik, hier is vast wel een andere voor te bestellen. Maar toen ik het apparaat in actie wilde zien begon de malaise. bij het omhoog halen van de hendel kwam er al water uit het apparaat, ook voelde het alsof de hendel door een soort vacuüm naar beneden getrokken werd.....
Gebeurt dit alleen wanneer er geen filterhouder of een filterhouder zonder koffie wordt geplaatst? Zonder filterhouder/koffie beweegt de hendel onder het eigen gewicht al naar beneden. Zonder koffie kun je met de hendel omhoog (nagenoeg) je hele boiler leeg tappen... dat is volgens mij niet vreemd.

Op zich kan er volgens mij weinig kapot aan zo'n machientje dus wellicht dat Sebastiaan van Pommeren het één en ander nog wat verder toe kan lichten...

Je kunt verder op de site van LaPavoni ook nog een hele berg animaties vinden over de werking van deze machine, zie:
http://www.lapavoni.it/manualivideo_en. ... 22&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

10
Bedankt voor de links! *bookmarks*

Ik voelde dat de hendel echt naar beneden "getrokken" werd, dit was meer dan het eigen gewicht van de hendel, en gebeurden met filter én koffie. Maar wellicht weet ik nu wat er fout is gegaan... De eigenaar had het er over dat hij andere koffie gebruikte dan anders... Ik dacht dat zal wel niet zo veel uitmaken om te kijken of hij het doet. Wellicht een te groffe maling waardoor het water al door de koffie heen liep voordat er echt druk uitgeoefend werd. Als ik het nu goed begrijp dan vul je met het omhoog halen van de hendel je filter, en druk je het water met het naar beneden drukken door de koffie heen. (klopt dit) En door een te groffe maling loopt het er al doorheen zonder dat je druk hoeft uit te oefenen. Het is dan ook logisch dat ik weerstand voel als ik de hendel omhoog haal, omdat ik het het water uit de boiler "trek" kan dit kloppen? (heb even wiki nageplozen op piston: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Piston.gif" onclick="window.open(this.href);return false; )

Iets anders, ik zie nog een ringetje (op die exploded view) tussen het filter en de filterhouder. Dit was bij de machine die ik heb bezichtigd niet het geval. Het filter zat er dan ook heel los in waardoor "afkloppen" onmogelijk leek omdat het fliter er dan uit zou vliegen. Waarschijnlijk blijftie wel zitten als dat ringetje er tussen zit? Vond het al een beetje vreemd dat het filter zo los zat...

Ik wil dit apparaat echt helemaal begrijpen... over een paar maanden hoop ik niet meer de vragen te stellen maar de antwoorden te geven ;)

Ondertussen bouw ik verder aan een koffie hoekje waar die unit kan komen te staan...