Hi,
8 kilo koffie geleden kochten wij onze Isomac Venus (met een Eureka maler). Af en toe gebeurt er bij het zetten iets geks; ongeveer 1 op de 5 keer loopt er water langs het piston, waarbij er koffie mee komt. Vervelend, want alles loopt onder de drab, er komt koffiedrab in de espresso en je kunt overnieuw beginnen.
We draaien de piston wel echt stevig aan, maar dat mag niet baten. Als de espresso we lukt is ie heerlijk, maar het blijft vervelend. En zonde van de koffie.
Iemand een idee wat hier verkeerd gaat?
Re: Isomac Venus "ontploft" soms
2Het kan toch alleen betekenen dat je de Portafilter (piston) er niet goed indraait, zo zal misschien af en toe een oortje niet goed zitten, scheef erin gedraaid dus en dan krijg je dat soort vervelende taferelen, nu niet gelijk zeggen dat is het niet, ik doe meer dan 1 bakje zetten en is me dat ook weleens overkomen, als het dat echt niet is dan draai je toch de filter niet vergenoeg of is er vuil op de rubberen Groep-ring, deze Moet je regelmatig schoonmaken dat is een vereiste, goede koffies maken betekend dat je een regelmatig schoonmaakregime moet hanteren, dus je douchezeef reinigen en de rubber ring even flink met een vochtige doek uitkuisen, ook van je portafilter regelmatig het zeefje uitnemen en alle onderdelen goed reinigen, ik neem aan dat het ontploffen niet gebeurt als je het portafilter verwijderd na het zetten?
Als dat het geval is, dan zijn er nog wel kleine kunstgrepen omdat te verminderen, meestal is dat je de filter dan te vroeg verwijderd, een paar seconden zijn genoeg voor een artistieke keukenschildering.
Laat maar horen.
Als dat het geval is, dan zijn er nog wel kleine kunstgrepen omdat te verminderen, meestal is dat je de filter dan te vroeg verwijderd, een paar seconden zijn genoeg voor een artistieke keukenschildering.
Laat maar horen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3Het gebeurt dus tijdens het zetten, als ik je goed begrijp? Ik ken het probleem niet, maar een paar gedachten:
Er kan ergens een kleine ruimte bestaan tussen de rubberen groepring en je filter. Het kan zijn dan je groepring versleten is (maar dan zou ik eigenlijk alleen lekkage verwachten zonder dat er allemaal drab meekomt). Doe je het filter niet te vol, waardoor deze niet goed afgesloten kan worden? Of zit er niet toevallig een kleine beschadiging ergens op het filter? (de 'rand' die contact maakt met de groepring)
Er kan ergens een kleine ruimte bestaan tussen de rubberen groepring en je filter. Het kan zijn dan je groepring versleten is (maar dan zou ik eigenlijk alleen lekkage verwachten zonder dat er allemaal drab meekomt). Doe je het filter niet te vol, waardoor deze niet goed afgesloten kan worden? Of zit er niet toevallig een kleine beschadiging ergens op het filter? (de 'rand' die contact maakt met de groepring)
4Dank voor de tips. Het lag inderdaad aan de rubber ring, die zat niet helemaal goed. Kennelijk iets te hard gepoetst met de Pällo